آیا بین میزان سرمایه ­گذاری در دارایی­ های نامشهود و میزان محدودیت در تأمین مالی شرکت­ها رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۶- فرضیه ­های پژوهش
این پژوهش تمرکز بر ویژگی­هایی از ناهمگونی شرکت­ها دارد که می‌توانند بر میزان سرمایه ­گذاری آن­ها در دارایی­ های نامشهود تأثیر بگذارند. این ویژگی­ها عبارت‌اند از: اندازه شرکت­ها، سرمایه ­های انسانی و میزان محدودیت در تأمین مالی شرکت­ها. بنابراین، با توجه به مطالب مطرح‌شده می­توان فرضیه­هایی به شرح زیر ارائه کرد:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرضیه اصلی پژوهش: بین میزان سرمایه ­گذاری در دارایی­ های نامشهود و ناهمگونی شرکت­ها در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ­های فرعی:
فرضیه فرعی اول: تمایل به سرمایه ­گذاری در دارایی­ های نامشهود در شرکت‌های بزرگ و کوچک، با یکدیگر متفاوت است.
فرضیه فرعی دوم: شرکت­هایی که از سرمایه ­های انسانی بیشتری برخوردارند، تمایل بیشتری برای سرمایه ­گذاری در دارایی­ های نامشهود دارند.
فرضیه فرعی سوم: تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی­ های نامشهود در شرکت‌های دارای محدودیت در تأمین مالی نسبت به سایر شرکت‌ها متفاوت است.
۱-۷- روش انجام پژوهش
۱-۷-۱- روش پژوهش و گردآوری داده ­ها
پژوهش به‌طورکلی بر کشف اصول عمومی و کلیت‌ها تأکید دارد و ویژگی‌های کلی مجموعه موردبررسی را به دست می‌دهد. پژوهش، جستجوی ماهرانه، منظم و دقیق در پدیده‌ها است (دلاور، ۱۳۸۴). به عبارت دیگر، پژوهش علمی را می‌توان چنین تعریف کرد؛ «فرآیندی که به کمک آن می­توان روابط پنهان در پس یک پدیده را که مغشوش به نظر می­رسند، کشف نمود» (آذر، ۱۳۸۱). این پژوهش از نوع پژوهش­های شبه تجربی است؛ که به لحاظ هدف در زمره پژوهش­های کاربردی، قرار می­گیرد. به‌طور جمع­آوری داده ­ها و اطلاعات، از روش کتابخانه­ای استفاده خواهد شد. در خصوص جمع­آوری اطلاعات مربوط به بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهش از کتب، مجلات و سایت­های تخصصی فارسی و لاتین استفاده می­ شود. اطلاعات موردنیاز شرکت­ها نیز از طریق نرم­افزار تدبیر پرداز نسخه ۲ و سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار گردآوری خواهند شد. درنهایت، داده ­ها با بهره گرفتن از نرم­افزار Excel نسخه ۲۰۰۷ آماده و سپس با بهره گرفتن از نرم­افزارهای SPSS نسخه ۲۰ و Eviews نسخه ۷ تجزیه و تحلیل انجام خواهد شد.
۱-۷-۲- متغیرهای پژوهش
۱-۷-۲-۱- متغیرهای مستقل
متغیرهای مستقل این پژوهش معیارهای ناهمگونی شرکت­ها است. برای تعیین ناهمگونی شرکت­ها از برخی از ویژگی­های شرکت­ها به شرح زیر استفاده‌شده است:
اندازه شرکت­ها: عبارت از لگاریتم طبیعی کل فروش شرکت­ها است.
سرمایه ­های انسانی شرکت­ها: در این پژوهش قابلیت ­های مدیران شرکت­ها به عنوان معیاری از سرمایه ­های انسانی آن­ها استفاده‌شده است.
محدودیت در تأمین مالی: برای تمیز شرکت­های محدود در تأمین مالی، از شاخص محدودیت در تأمین مالی کاپلن[۳۰] و زینگالس[۳۱] (۱۹۹۷) (KZ) بومی شده به­وسیله تهرانی و حصارزاده (۱۳۸۸) استفاده‌شده است.
۱-۷-۲-۲- متغیر وابسته
متغیر وابسته پژوهش حاضر میزان سرمایه ­گذاری در دارایی­ های نامشهود به­وسیله شرکت­ها است. در این پژوهش مشابه پژوهش­های پیشین (به عنوان نمونه، آریقتی و همکاران، ۲۰۱۴) از معیار نسبت کل دارایی­ های نامشهود شرکت­ها به‌کل دارایی­ های آن­ها برای اندازه ­گیری میزان سرمایه ­گذاری در دارایی­ های نامشهود استفاده‌شده است. این معیار استفاده‌شده در این پژوهش، به عنوان معیاری برای اندازه ­گیری شدت سرمایه ­گذاری در دارایی­ های نامشهود است.
۱-۷-۲-۳ متغیرهای کنترلی
در پژوهش حاضر، مطابق با پژوهش آریقتی و همکاران (۲۰۱۴) از متغیرهای عمر شرکت­ها، نقدینگی کوتاه مدت به‌کل دارایی­ ها و میزان سودآوری به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته‌شده‌اند.
۱-۷-۳- جامعه آماری و نمونه پژوهش
دوره موردمطالعه یک دوره زمانی ده‌ساله بر اساس صورت­های مالی سال­های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ است. شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می­ دهند. در این پژوهش از نمونه گیری آماری استفاده نمی­ شود؛ اما شرایط زیر برای انتخاب نمونه قرار داده شد:
سال مالی شرکت منتهی به پایان اسفندماه هر سال باشد.
شرکت طی سال­های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱، تغییر سال مالی نداده باشد.
اطلاعات مالی موردنیاز به منظور استخراج داده ­های موردنیاز در دسترس باشد.
جزء بانک­ها و مؤسسات مالی (شرکت­های سرمایه ­گذاری، واسطه­گری مالی، شرکت­های هلدینگ و لیزینگ­ها) نباشد؛ زیرا افشای اطلاعات مالی و ساختار­های راهبری شرکتی در آن­ها متفاوت است.
تا پایان سال مالی ۱۳۸۱ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته‌شده باشد.
با توجه به بررسی­های انجام‌شده، تعداد ۱۶۱ شرکت در دوره زمانی ۱۳۸۲ الی ۱۳۹۱ حائز شرایط فوق بوده و موردبررسی قرارگرفته است.
۱-۷-۴- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
برای تجزیه و تحلیل آماری داده ­ها و آزمون فرضیه ­های پژوهش حاضر از آمار توصیفی (شامل میانگین، انحراف معیار و …) و آمار استنباطی (شامل رگرسیون خطی چندمتغیره و …) استفاده شده است. در این پژوهش در خصوص تجزیه و تحلیل داده ­ها، ابتدا با بهره گرفتن از نرم­افزار Excel-2007 متغیرهای پژوهش از روی‌داده‌های خام آماده و سپس با بهره گرفتن از نرم­افزارهای SPSS نسخه ۲۰ و Eviews نسخه ۷ تجزیه و تحلیل انجام‌شده است.
۱-۸- استفاده‌ کنندگان از نتایج پژوهش
این پژوهش از نوع پژوهش­های کاربردی است که می ­تواند توسط گروه کثیری از استفاده­کنندگان از اطلاعات حسابداری جهت سرمایه ­گذاری در بازار سرمایه و درنتیجه تخصیص بهینه منابع، مورداستفاده قرار گیرد. بنابراین، انتظار بر این است که در صورت تحقق اهداف موردنظر در این پژوهش، نتایج آن برای سازمان‌ها و اشخاص زیر قابل‌استفاده باشد:
دولت و سیاست­گذارانی که قادر به تأثیرگذاری بر جهت و ماهیت محیط تجاری کشور هستند، می­توانند از یافته­های این پژوهش برای تعیین تغییرات احتمالی لازم در سیاست­های کنونی استفاده کنند.
سازمان و بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نهاد ناظر بر شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس.
تدوین­کنندگان استانداردهای حسابداری و حسابرسی.
مدیران شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران.
سهامداران، سرمایه ­گذاران، اعتباردهندگان و سایر ذی­نفعان شرکت­ها.
تحلیلگران مالی و کارگزاران بورس.
دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشگران.
۱-۹- تعریف واژه‌های کلیدی
دارایی­ های نامشهود: دارایی­ های نامشهود عبارت‌اند از موجودی منابع غیر از منابعی که وارد فرایند تولید می­شوند و لزوماً خاص تولید و فروش محصولات و تولیدات جدید و بهبودیافته می­باشند. به عبارت دیگر، دارایی نامشهود یک‌ دارایی‌ قابل‌تشخیص غیر پولی‌ و فاقد ماهیت عینی است. یک دارایی هنگامی معیار قابلیت تشخیص را در تعریف دارایی نامشهود احراز می‌کند که یکی از شرایط زیر را داشته باشد:
جداشدنی باشد؛ یعنی بتوان آن را به‌طور فروش، انتقال، اعطای حق‌ امتیاز، اجاره یا مبادلـه (به صورت جداگانه یا همراه با یک قرارداد، دارایی یا بدهی مرتبط) از واحد تجاری جدا کرد، یا
از حقوق قراردادی یا سایر حقوق قانونی ناشی شود؛ صرف­نظر از این‌که آیا چنین حقوقی قابل‌انتقال یا جداشدنی از واحد تجاری یا سایر حقوق و تعهدات باشد یا خیر (استاندارد حسابداری شماره ۱۷، ۱۳۸۷: بندهای ۶ و ۱۰).
ناهمگونی شرکت­ها: در این پژوهش منظور از ناهمگونی شرکت­ها ویژگی­های خاصی از شرکت­ها است که در هر یک از آن­ها متفاوت می­باشد. مهم­ترین این موارد عبارت از بزرگی یا کوچکی شرکت، شرکت‌های دارای ساختار پیچیده سازمانی و شرکت‌های دارای محدودیت در تأمین مالی می‌باشد.
محدودیت در تأمین مالی: شرکت­هایی دچار محدودیت در تأمین مالی هستند که بین مصارف داخلی و مصارف خارجی وجوه تخصیص داده‌شده با یک شکاف روبه­رو باشند (فازاری و همکاران[۳۲]، ۱۹۸۸). به عبارت دیگر، شرکت­هایی را واجد محدودیت در تأمین مالی می­نامند که دارای دسترسی پایین و پرهزینه به منابع تأمین مالی برون­سازمانی باشند.
۱-۱۰- ساختار پایان نامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...