یکی از آفت ها و زیان های کار به تأخیر انداختن آن است. این امر دلیل بر ضعف می باشد، هر کاری لازم است هر چه زودتر به انجام برسد تا جامعه از نتایج و منافع آن حداکثر استفاده را بنماید.
منطق اسلام این است که کارها باید به دست افرادی نیرومند و توانا و امین سپرده شود تا نظام جامعه به سامان برسد و ترقی و تکامل یابد.
« و هرگز نگو من فردا کاری انجام می دهم.» (سوره کهف، آیه ۲۳)
ه – تشویق به اعتدال و پرهیز از اسراف و زیاده روی
در مکتب اسلام که اساس و پایه اش بر اعتدال می باشد دستورات بسیاری در مورد رعایت اعتدال در همه امور زندگی انسان صادر شده که اگر مورد دقت قرار گیرد انبوهی از مشکلات فردی و اجتماعی حل خواهد شد. (خرم آبادی و ناطق الاسلام، ۱۳۸۳)
« آنها کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می کنند و نه سخت گیری، بلکه در میان این دو حد اعتدالی دارند.» (سوره فرقان ، آیه۶۷)
« اسراف نکنید که خداوند مسرفین را دوست ندارد» (سوره انعام، آیه ۱۴۱)
۲- ۴- ۲ : فرهنگ کار در کلام ائمه معصومین(ع)
دین اسلام به مسئله کار توجه خاص نموده و در روایات بسیاری به کار و تلاش تشویق می نماید. در روایتی پیامبر اکرم (ص) می فرماید: اگر یکی از شما ریسمانی بردارد و بر پشت خود هیزم حمل نماید بهتر است از این که از کسی درخواست نماید که آن شخص درخواست او را بپذیرد یا رد کند. (محجه البیضاء، ج۳، ص۱۴۱)
اسلام نه تنها کسب حلال را در جهت تأمین نیازهای زندگی شخصی عبادت و بهترین عمل می داند بلکه کار و تلاش در جهت کمک به برادران دینی و رفع نیازهای آنان را عملی برتر می شمارد.
۲- ۴- ۲- ۱ : فرهنگ کار در کلام پیامبر اسلام
پیامبر فرموده بهترین اعمال کسب حلال است و در جایی دیگر فرموده اند عبادت هفتاد جرء دارد که بهترین آن کار و تلاش در جهت به دست آوردن روزی حلال است. (کنز العمال، ج۴، ص۸ – وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۱)
با توجه به احادیثی که از پیامبر اکرم(ص) بیان شده ایشان برای کار شرایطی را مشخص نموده اند که می توان به صورت فهرست وار بدین گونه بیان کرد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

– علم و خرد در کار
وجدان کا و زیان کم کاری
محکم کاری و تدبیر و اخلاص د رکار
نظم و استقامت د رکار
تعاون در کار
سحر خیزی د رکار
امید و توکل داشتن در کارها
و برای کارفرما نیز وظایفی را بدین شرح تعیین کرده اند:
تعیین مزد قبل از انجام کار
پرداخت دستمزد کارگر به موقع و کامل
استثمار نکردن کارگر
روا نداشتن ظلم و ستم به کارگر
تکلیف کار به اندازه قدرت کارگر
نسپردن کار در شب
واگذاری کار به اهل آن
و وظایفی را نیز برای کارگر توصیه فرموده اند:
دقت و نیکو انجام دادن کارها
احساس مسئولیت و دلسوزی
امانت داری و تعهد در کار
حفظ اسرار کار
خیانت نکردن درکار(خرم آبادی و ناطق الاسلام، ۱۳۸۳)
۲- ۴- ۲- ۲ : فرهنگ کار در کلام امیرالمونین(ع)
امیر المؤمنین علی(ع) در دوران زندگی و حکومت خود توجه ویژه ای نسبت به کار و فعالیت داشتند و به این امر بسیار اهمیت می دادند. ایشان به فرزندش امام حسن(ع) فرمودند: کسی را که به دنبال روزی و امرار معاش می رود سرزنش نکن زیرا کسی که تلاش نکند و مایحتاج خود را به دست نیاورد گناهان او زیاد خواهد شد. (جامع احادیث الشیعه، ج۲۲، ص۲۹)
در روایتی دیگر جهت تشویق به کار و حرفه می فرمایند: خداوند انسان دارای شغل و حرفه ای را که امانت دار باشد دوست می دارد. (الحیاۀ، ج۳، ص۱۶۳)
کار و تلاش برای تأمین معیشت و رفع نیازهای زن و فرزندان دارای ارزش و اهمیت ویژه ای است که امام علی (ع) در حدیثی می فرمایند: هیچ کس ا ز شما در راه خدا شب را به صبح نرسانید که با ارزش تر باشد از کسی که برای رفع نیازهای خود و خانواده اش تلاش می کند. (الحیاﮤ، ج۵، ص۲۹۸)
از احادیث بسیار زیادی که از حضرت علی (ع) به جای مانده شرایط کار را می توان این گونه استنباط کرد:
نظم در کار
تعهد و مسئولیت پذیری در کار
داشتن علم و آگاهی در کار
برنامه ریزی و مدیریت در کار
داشتن وجدان در کار
سستی نکردن در کار
سوگند نخوردن در کار
خیانت نکردن در کار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...