پژوهش های کارشناسی ارشد درباره : الگویی برای کسب ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
ه. بخش مطالعه و آیندهنگاری و آموزش فناوری: در این بخش، فنبازار به آموزش افراد جهت واسطهگری فناوری، مشاوره روشهای انتقال فناوری، پیشبینی و آیندهنگری فناوریهای موجود و نوظهور و ارائۀ راهکارهایی برای حل مشکلات مبادلات فناوری در کشور میپردازد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرایند داخلی فنبازار
بر اساس تجربه افراد مصاحبهشونده و همچنین مطالعات موردی از دیگر فنبازارها بهطورکلی دو دسته رجوع کننده برای فنبازار در نظر گرفته میشود:
الف. کسانی که دارای سرمایه هستند. این افراد خواهان خرید و یا شریک شدن در آن فناوری میباشند.
ب. کسانی که دارای ایده و فناوری هستند. این افراد به دنبال خریدار، شریک و یا سرمایهگذار میگردند.
در رابطه با گروه اول، فنبازار در صورت شفاف و عملیاتی بودن تقاضا، به اطلاعرسانی و زمینهچینی مذاکره جهت عقد قرارداد میپردازد. در غیر این صورت، فنبازار تقاضا را برای عملیاتیتر شدن به متقاضی ارجاع میدهد.
گروه دوم خود به دو دسته تقسیم میشود:
الف. کسانی که دارای فناوری ثبتشده میباشند؛
ب. کسانی که برای اولین بار فناوری را عرضه میکنند.
در مورد اول، فنبازار بعد از ارزیابی اولیه و اطمینان از شفافیت طرح، از طریق کانالهای اطلاعرسانی به بازاریابی و جذب مشتری میپردازد. همچنین به گروه دوم مشاوره ثبت فناوری ارائه میدهد.
در کنار این دو دسته، فنبازار با مطالعه روی وضعیت موجود فناوریها و ارزیابی آنها سعی در نمایش و جهتدهی فناوریهای سودآور به جامعه میکند. همچنین در تمام این فرایندها از مشاوران قرارداد مبادله فناوری، مشاوران تأمین مالی و آموزش مدیریت فناوری استفاده میکند.
در شکل زیر فرایند فعالیت فنبازار برای هر دسته را میتوان مشاهده کرد:
شکل ۵-۲: ارائۀ خدمات فنبازار به متقاضی فناوری (حسینی، سهرابی،۱۳۸۲)
شکل۶-۲: ارائۀ خدمات فنبازار به عرضهکنندۀ فناوری
در شکل ۷-۲ نیز مدل پیشنهادی این مطالعه برای فنبازار در سطح ملی در ایران ارائهشده است.
شکل ۷-۲: مدل پیشنهادی فنبازار ملی
۲-۴-۷-۲٫ مطالعه موحدی و طباطبایی
موحدی و طباطبایی (۱۳۸۹) نیز در مقالهای تحت عنوان شناسایی و رتبهبندی موانع توسعۀ سامانۀ ملی خریدوفروش فناوری (فنبازار) در ایران به بررسی چالشهای توسعه فنبازار در ایران پرداختهاند.
آنها عوامل مؤثر در شکلگیری و توسعه فنبازار را در ۸ سازه تقسیمبندی کردند.
سازه E1: متشکل از نه متغیر مربوط بهنظام ملی نوآوری
سازه E2: متشکل از هشت متغیر مربوط به بسترها و ساختارهای قانونی
سازه E3: متشکل از چهار متغیر مربوط به وضعیت ارائه خدمات فناوری
سازه E4: متشکل از پنج متغیر مربوط به فاکتورهای اقتصادی
سازه E5: متشکل از هفت متغیر مربوط به شبکه داخلی و خارجی
سازه I1: متشکل از شش متغیر مربوط به استراتژیها و برنامههای فنبازار
سازه I2: متشکل از چهار متغیر مربوط به فعالیتهای اطلاعرسانی و ترویج
سازه S: سازه متشکل از ده متغیر (شاخص) مربوط به موفقیت فنبازار
همانطوری که مشاهده میشود، سازههای E مربوط به عوامل خارجی، I مربوط به عواملی درونی و S هم دربردارندۀ متغیرهای مربوط به عوامل موفقیت است. فرضیههای تحقیق نیز بر اساس این سازهها بنا شده است. جدول شماره ۱۲-۲ فرضیههای تحقیق را نشان میدهد. عوامل مؤثر بر موفقیت فنبازار نیز در شکل شمارۀ ۶-۲ به نمایش گذاشته شده است.
جدول ۱۵-۲ . فرضیه های تحقیق
سازه
معیار آزمون
فرضیه آزمون
E1
نظام ملی نوآوری
هر چه مؤلفههای نظام ملی نوآوری منسجمتر باشد، فنبازار عملکرد موفقتری خواهد داشت
E2
بسترها و ساختارهای قانونی
هر چه بسترها و ساختارهای قانونی در حوزه فناوری کاملتر باشد، فنبازار عملکرد موفقتری
خواهد داشت
E3
وضعیت ارائه خدمات
فناوری
هر چه خدمات فناوری بهصورت کاملتر و هدفمندتر ارائه شوند، فنبازار عملکرد موفقتری خواهد داشت
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-04-18] [ 01:03:00 ق.ظ ]
|