۱-MCPدرمانی تاخیری مفید بود برای حفظ کیفیت میوه عناب هردو در ۲۵ و ۰ درجه سانتی گراد ذخیره میشود ،کاهش استحکام ،ویتامین C، اسیدیته قابل تیتراسیون (TA) ودرصدموادجامدمحلول (SSC) که پارامترهای مهم برای ارزیابی کیفیت میوه درطول دوره ذخیره سازی هستند .علاوه براین،MCP 1-به طورموثرمحدود به توسعه ضخامت آسیب پوسیدگی قالب آبی وبه طورقابل توجهی باعث کاهش بروزفروپاشی طبیعی می گردد. فعالیتهای فنیل آلانین آمونیا-لیاز (PAL) ، پلی فنل اکسیدازPPO ) ) ، کاتالاز CAT ) ) وسوپراکسیداز دیسموتاز SOD ) ) پسازدرمانMCP -1به طورقابل توجهی ناشی شد . این یافته هانشان میدهدکه مقاومت ناشی ازمیوه عناب بوسیله MCP-1با افزایش آنزیم های درگیر در مهار گونه های اکسیژن فعال و آنزیم های مرتبط با فنولیک های سوخت و سازی که به تولید محصولات بسیار سمی در برابر تهاجم پاتوژن می باشد ، مرتبط است . نتایج مانشان میدهدکه ۱-MCPاثربالقوه ای درحفظ کیفیت وافزایش عمرپس ازبرداشت میوه عناب دارد (شیپینگ تیان و همکاران ۲۰۱۱ ).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

آنها در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ داشتند تحقیق کردند بر روی ، اثراشعه ماورابنفش ترکیب شده باپوشش کیتوزان بر روی حفاظت ازدرخت عناب تحت دمای محیط و به این نتیجه رسیدند که ، اثرتابش اشعه ماوراءبنفش درترکیب با پوشش کیتوزان درعناب تازه تحت درجه حرارت محیط مورد بررسی قرارگرفت .
دردوره اول ،عناب ها به مدت ۴، ۶، ۸، ۱۰ دقیقه درطول موج۷/۲۵۳نانومتراشعه ماوراءبنفش تحت تابش قرارگرفتند،ویابا % ۱، %۵/۱،% ۲و%۵/۲ به ترتیب ازکیتوزان پوشش داده شده بودند .دردوره دوم ،عناب ها ابتدا به مدت۶ دقیقه تحت تابش قرارگرفتند،وپس ازآن با % ۵/۱ ازکیتوزان پوشش داده شدند .
نتیجه نشان داد که درمان ترکیبی می تواند ، وقوع فساد عناب ها را کاهش داده و از افزایش سرعت تنفس ،از دست دادن وزن ،محتوای مالونالدئید و نشست عناب ها جلوگیری کند . مالون ترکیب آلی بافرمول CH ₂ (CHO) ₂ است . ساختاراین گونه پیچیده ترازاین فرمول نشان می دهد است .
اینگونه واکنشی به طورطبیعی رخ میدهدویک شاخص برای استرس اکسیداتیواست.(ویکیپدیا) .علاوه براین ،فعالیتهای سوپراکسیددیسموتاز،پراکسیدازوکاتالاز درسطح بالاتری حفظ،وکاهش اسیداسکوربیک وکلروفیل محدود شده است . داده هانشان دادکه درمان عناب ها بعدازبرداشت باتابش اشعه ماوراءبنفش ترکیب شده باپوشش کیتوزان یک روش موثربوده ،وممکن است دربرنامه های تجاری برای حفظ میوه پس ازبرداشت درنظرگرفته شود . (شائویینگ ژانگ ، یو وی یو و همکاران ۲۰۱۴ ).
آنها در سال ۲۰۱۴ به شناسایی نرم افزاری خصوصیات شکاف در عناب تازه با بهره گرفتن از تصویر برداری ابر طیفی Vis / NIR ترکیب شده با پردازش تصویر پرداختند . تشخیص نقص شکاف درعناب تازه یک فرایندحیاتی ( بحرانی )برای تضمین کیفیت عناب ودیدن پردازش نیازهای میوه عناب تازه است .
این مطالعه یک روش جدید را برای شناسایی خصوصیات عناب تازه ارائه داده است که با بهره گرفتن از تصویر برداری ابر طیفی مرئی و نزدیک به مادون قرمز Vis) / NIR) منطقه ۳۸۰ -۱۰۳۰ nm ) ) با پردازش تصویر ترکیب شده است . اطلاعات تصویرابرطیفی ازنمونه ها در استخراج مشخصات دسته امواج رادیویی بوسیله کمومتریکس مورد استفاده قرارگرفتند ، که یکپارچه ازروش حداقل جزئی رگرسیون مربع (PLSR) ، تجزیه وتحلیل مولفه های اصلی (PCA) ازتصویرابرطیفی فضایی (SPCA) وتجزیه وتحلیل مولفه های مستقل (ICA) از تصویرابرطیفی فضایی (SICA) مورد استفاده قرار گرفتند .
به وسیله اطلاعات محوراست. این یک نظم وانضباط بسیارسطحی است ، که با بهره گرفتن از روش های تکرار شونده در اطلاعات منظم تحلیلی هسته بکار می رود.(ویکیپدیا)
بر اساس دسته امواج رادیویی انتخاب شده ، حداقل مربعات ماشین حامل پشتیبانی ( LS-SVM ) مدل های جداسازی را که به درستی تشخیص میان ترک خوردگی و صدای عناب تازه را می دهند ، را تاسیس کردند. عملکرد مدل جداسازی با بهره گرفتن از مشخصات عملیاتی گیرنده (ROC) تجزیه و تحلیل منحنی مورد ارزیابی قرار گرفته بود . نتایج نشان دادکه مدل جداسازی PLSR-LS-SVMبادقت بالا از ۱۰۰ درصدمطلوب بود عملکردمنطقه برابر۱ و STD برابر ۰ می باشد .
برای کسب اطلاعات از خصوصیات غنی شکاف ، SPCA همچنین بر روی تصاویر در پنج مشخصه دسته امواج رادیویی انتخاب شده توسط PLSR برده بود . در نهایت ، عکس SPC-4 در شناسایی محل و منطقه ویژگی های شکاف از طریق یک تصویر توسعه یافته الگوریتم پردازش ، کاوش کرده بود . نتایج نشان دادکه تصویربرداری ابرطیفی درترکیب باروش پردازش تصویرمیتواند به شناسایی سریع ازویژگیهای شکاف درعناب تازه دستیابد.(یانگ نی شائو و همکاران ۲۰۱۴).
در تحقیقی که آنها انجام دادند به بررسی مقایسه حالتهای مختلف ازطیف سنجی مرئی ونزدیک به مادون قرمزبرای شخیص هجوم حشرات داخلی درعناب پرداختند . این مطالعه توانایی های حالت interactance ،بازتاب و انتقال طریقه های طیف سنجی قابل مشاهده و نزدیک مادون قرمز را در تشخیص هجوم حشرات آلوده داخلی عناب ها ، مقایسه کرد . تجزیه وتحلیل آماری انجام شده بود برای شناسایی طول موج های موثریکه به بهترین وجه جداسازی،عناب ها ی آلوده به حشرات ازعناب های دست نخورده وبه مشتق تابع درطبقه بندی عناب ها هجوم حشرات داخلی وآنهایی که عاری ازآلودگی بودند را نشان داد .بالاترین نرخ طبقه بندی صحیح به دست آمده ازحالتهای فوق %۱۰۰ ، %۰/۹۰ و%۰/۹۷ بود.
حالت interactance در محدوده طول موج بلند ( LWNIR ) NIR نسبت به حالت انتقال در محدوده مرئی و طول موج کوتاه نزدیک به مادون قرمز ترجیح داده شده است . علاوه بر این ، حالت انتقال در محدوده VSWNIR یک مزیت آشکار بیش از حالت بازتاب در هر محدوده را نشان داده بود .
نتایج نشان میدهدکه ممکن است هردوحالت interactance و انتقال به منظورتوسعه یک سیستم درتشخیص کیفیت داخلی عناب ها استفاده شود . (جی وانگ ، کا ناکانو و همکاران ۲۰۱۰ ).
آنها در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد ، به ارزیابی کیفیت عنابهای غیرمخرب بوسیله طیف سنجی مرئی ونزدیک به مادون قرمز پرداختند که در این تحقیق ، توانایی پیش بینی مقایسه از Interactance ،اندازه گیری انتقال قابل مشاهده و طیف سنجی در ناحیه مرئی و نزدیک به مادون قرمز در تشخیص محتوای مواد جامد محلول ( ssc )از عناب ها پرداخته شد. درجه بندی مدل های ناحیه یا طیف مرئی و نزدیک به مادون قرمز به ssc بر اساس رگرسیون حداقل مربعات جزیی توسعه داده شد (PLSR ) با توجه به لگاریتم از جذب متقابل ورود به سیستم R1) ).
مشتقات اول و دوم آن D 2log ، D 1log مدل های PLSR برای پیش بینی نتیجه ضریب همبستگی نمونه rp) ) از ۷۴/۰ تا ۹۱/۰ وریشه میانگین مربع خطا از پیش بینی RMSEP) ) از ۲۰۰/۳ تا ۰۱۸/۲ استفاده می شود ، بریکس برای interactance : از ۷۳/۰ تا ۶۳/۰ و RMSEP از ۸۶۳/۳ تا ۵۱۷/۳ بریکس برای انتقال بدست آمد. نتایج نشان میدهد که interactance نمایش یک مزیت آشکار بیش از اندازه گیری انتقال است . اندازه گیری بازتابش تبعیض در مرتب سازی خارجی عناب های آلوده به حشرات از کلاس دست نخورده مورد استفاده قرار گرفت .
تجزیه و تحلیل تفکیک گام به گام ( SDA) برای شناسایی انجام شد ،طول موج موثر است که بهترین تبعیض و جداسازی عناب های آلوده به حشرات از عناب های سالم ودست نخورده است و یک مشتق تابع تفکیک در طبقه بندی عناب های دارای آلودگی های خارجی و آنهایی که عاری از آلودگی بودند را نشان داد. نتایج نشان داد که ورود به سیستم R/1 ) ) نرخ طبقه بندی صحیح از D1log ،R/1) )و , D 2log (1/R) برای طبقه بندی کلاس های دست نخورده ، آلوده به حشرات وساقه پایانی بهتر است . (لیو چن ،اویانگ ۲۰۱۰ : نیکولا و ورلیندن و دسمت ، سائوولز ۲۰۱۰ ، جی وانگ ، کا ناکائو ، اس اوهاشی ۲۰۱۰ ).
آنها در بررسی حفظ عناب با بهره گرفتن از فیلم کیتوزان با دی اکسید نانو سیلیکون به این نتیجه رسیدند که اثر ۱ درصد فیلم کیتوزان با ۰۴/۰ دی اکسید نانو سیلیکون از برداشت عناب بر روی خواص کیفی ، تحت دمای محیط مورد بررسی قرار گرفت .پس از ۳۲ روز ، شاخص رنگ قرمز بروز پوسیدگی ، از دست دادن وزن ، تعداد تنفس از پوشش عناب های داده شده در مقایسه با آنهایی که از کنترل کمتر برخوردار بودند. فعالیت پایین ammonialyasephenyalalnine و فعالیت های بالاتر از آنزیم های آنتی اکسیدان روبنده به عنوان مثال سوپر اکسیداز ، پراکسیداز و کاتالاز از عناب های پوشش داده شده را می توان به پوشش مرکب نسبت داد ،افزایش malonaldehyde در عناب های پوشش داده مهار شد. پوشش کامپوزیت نشان داده بود که در حفظ فلاوونوئیدها نسبت به پوشش کیتوزان به تنهایی برتر است . اما تفاوت مشاهده شده از لحاظ از دست دادن ویتامین ث و محتوای پلی فنل کل بین پوشش و کنترل انجام شد. پوشش عناب ها با کیتوزان +دی اکسید نانو سیلیکون جایگزین مطمئن خواهد بود اگر پوشش دی اکسید نانو سیلیکون است می توان اجازه برای استفاده از مواد غذایی داد. ( لیما ۲۰۱۲ ، بوسکز ،مولینا ۲۰۱۲ ، شائوئینگ ژانگ ۲۰۱۲ ، ین ژرن ۲۰۱۲ ،هوی لی ، زییائو ناژانگ ، ژین هو آدی ۲۰۱۲ ).
آنها در مطالعه ای که انجام شد به بررسی ارزیابی نظام مند از ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره الکلی بافت های مختلف عناب ، گونه Ziziphus jujube mill از چین پرداختند ، در این تحقیق گونه عناب Ziziphus jujube mill مدت طولانی است که برای مصرف انسان و اهداف دارویی در چین استفاده می شود ، اینگونه است که برای درمان برخی از بیماری ها نظیر استرس است که در آن گونه های رادیکالی به عنوان یک نتیجه از اکسیداتیو تولید شده توصیه می شود. با این حال ، مطالعه سیستماتیک بر ظرفیت آنتی اکسیدانی از بافت های مختلف عناب است که هنوز وجود ندارد به منظور رسیدگی به این هدف ، بافت های مختلف از سه رقم عناب با توجه به ظرفیت آنتی اکسیدانی وترکیبات آنتی اکسیدانی فنلی مانند : فلاوونوئید ، اسید اسکوربیک ،آنتوسیانین مشخص شد. ظرفیت آنتی اکسیدانی با بهره گرفتن از سنجش FRAP (کاهش قدرت آنتی اکسیدانی فریک ) ، DPPH (2,2 ) ، فنیل ۱- picrylhydrazyl اندازه گیری شد . با بهره گرفتن از کروماتوگرافی مایع( HPLC) اسیدهای فنلی با عملکرد بالا مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج نشان می دهد که پوست همه ارقام دارای بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی ، بیشترین مقدار کل فنل منعکس کننده فلاوونوئیدها و آنتوسیانین موجود در این قسمت می باشد . علاوه بر این به دنبال پیدا شدن protocatechuicاسید توسط گالیک اسید ، اسید فنولیک غالب در عناب اسید کلروژنیک و اسید کافئیک می باشد . نتایج بدست آمده در این مطالعه به وضوح نشان می دهد که عناب چینی دارای پتانسیل قابل توجهی می باشد که می توان آنرا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدانی طبیعی استفاده کرد.( هائوژانگ ،لوژیانگ ، شویی ، یوبیین یی ، فا ژنگ رن ، ۲۰۱۰ ، کولایی ۲۰۰۹ ،سیلوا ۲۰۹۰ ، شوکلا ۲۰۰۹ ) .
آنها در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ داشتند در بررسی اثرمرحله رسیدن درخواص فیزیکی وپروفایلهای آنتی اکسیدانی امیدبخش جدول میوه عناب گلابی[۷۳] به این نتایج دست یافتند که :
مطالعه حاضربه منظوربررسی اثرمرحله رسیدن درخواص فیزیکی وپروفایلهای آنتی اکسیدانی ازیک جدول میوه ، عناب گلابی بود.شش مرحله رسیدن عناب ها تاسیس شد: S1: رسیده سبز ، S2 :رسیده سفید ، S3 : عناب گلابی را با مساحت سطح % ۲۵–۳۵ ، S4 : % 55-45 ، S5 : %75-65 ، S6 : % 100 عناب ها درS1وS2باسطح بالایی ازاسکوربیک اسید ها ،پروآنتوسیانیدینها،فنلها وفعالیت آنتی اکسیدانی یافت شدند.
علاوه براین ،بافت مناسب ،کل موادجامد محلول ،قند ،نسبت قندبه اسیدوآنتی اکسیدانها به طوریکه در جدول S4 پدیدار شده است . نتایج به وضوح به دست آمده خواص فیزیکی مختلف ،مقادیر متفاوت فنولیکهاودرجه های مختلف ازفعالیت آنتی اکسیدانی را که بسته به رسیدن میوه است را نشان می دهد .
در نتیجه عناب های رنگ آمیزی نشده ، می تواند به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی بالقوه با پرو آنتوسیانین های فراوان و نیمه قرمز مرحله رسیدن استفاده شودکه یک دوره چیدن مناسب برای تازه خوردن به عنوان میوه جدول است . درزمینه تولیدعملی،برای باغداران ،برداشتدرمراحل رسیدن مرتبط بااهداف جاری درنظرگرفته شده امکان پذیراست. ( چون سن وون ، مین وانگ و همکاران[۷۴] ۲۰۱۲ ) .
آنها در تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ داشتند به بررسی یک مدل شناسایی ساده برای کبودی یا ساییدگی نامحسوس درعنا ب تازه براساس طیف سنجیNIR پرداختند ، که بازتاب طیف سنجی مرئی نزدیک به مادون قرمز در شناسایی دقیق و ظریف کبودی یا ساییدگی عناب تازه بکار برده شده بود . دراین مقاله ، ۷۰ نمونه به طورتصادفی به عنوان یک کالیبراسیون انتخاب شدند تنظیم و ۳۰ نمونه به عنوان مجموعه ای پیشبینی انتخاب شدند.کالیبراسیون پراکنده ضربی (MSC)در فرایندطیفی مورداستفاده قرارگرفت ، ۹ مشخصه های طول موج بوسیله الگوریتم های طرح ریزی های پی درپی (SPA) درپایان انتخاب شدند.براساس طیف سنجی تجزیه وتحلیل نظری ،تجزیه وتحلیل مولفه های اصلی (PCA)در تجزیه و تحلیل اطلاعات طیفی از مشخصات طول موج انجام شده بود ، و چهار اجزای اصلی (PCs) اطلاعاتی که به عنوان متغیرهای ورودی برای حداقل مربعات ماشین حامل پشتیبانی مدل (LS–SVM)مورد استفاده بود برای شناسایی کبودی (ساییدگی ) ظریف از میوه های عناب تازه انتخاب شدند . عناب های سالم وعناب های کبود (ساییده ) درپیش بینیبا کد ۱ و ۲ به ترتیب میتوانندبه عنوان خروجی درنظرگرفته شوند . میزان دقت شناسایی از مدل MSC-SPA-PCA-LS-SVMبرای ساییدگی های ظریف میوه های عناب تازه می تواند به %۱۰۰ برسد ، اثبات آنکه اطلاعات کلیدی در داده های طیفی می تواندبه طور موثری بوسیله روش های ترکیبی SPAوPCA انتخاب می شوند . این امکانپذیراست برای شناسایی کبودی یا ساییدگی ظریف ازعناب تازه با استفاده ازبازتاب طیف سنجی مرئی نزدیک به مادون قرمز ( NIR ) . (های هونگ ژانگ و همکاران[۷۵] ۲۰۱۱ ) .
آنها در سال ۲۰۱۳ در تحقیقی که بر روی کیتوزان در هم گسیخته ( مختل ) پنی سیلیوم اکسپانسیوم و کنترل های پس از برداشت آبی قالب میوه عناب داشتند این مطلب را مورد بررسی قرار دادند که ، کیتوزان نشان داده شده است که برای کنترل بیماریهای پس ازبرداشت های مختلف موثراست.بااین حال ،کمی درمورداثرکیتوزان درقالب آبی با عامل پنیسیلیوم اکسپانسیوم درمیوه عناب شناخته شده است .در اینجا ما نشان می دهیم که در استفاده از کیتوزان کاهش می یابد توسعه بیماری در قالب آبی ناشی از پنی سیلیوم اکسپانسیوم در جراحت و تلقیح میوه عناب در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد . کیتوزان همچنین یک اثرجلوگیری کننده بر روی فساد طبیعی میوه عناب درطول ذخیره سازی درصفر درجه سانتی گراد ایجاد می کند . استفاده ازیک پوشش کیتوزان در میوه به سختی هر گونه اثر معنی داری برروی تغییرات کاهش وزن ، محتوای جامد محلول ، اسیدیته قابل تیتراسیون ، و ویتامین ث ،به عنوان افزایش زمان ذخیره سازی داشت . در رسیدگی مکانیسم های اصولی تاثیر کیتوزاندر برابرقالب آبی برروی میوه عناب ، ما رشد پنی سیلیوم اکسپانسیوم را بعد از درمان تجزیه وتحلیل کردیم .نتایج نشان دادکه جوانه زنی اسپور،طول لوله جوانه ورشدقارچ از پنیسیلیوم اکسپانسیوم به طورقابل توجهی توسط کیتوزان دریک حالت وابسته به غلظت مهارشدند .بااستفاده ازکاوش گرفلورسنتیدیدپروپیدیوم ،مادریافتیم که غشای پلاسمایی ازمورد پنی سیلیوم اکسپانسیوم به طورقابل توجهی سقوط کرد پس ازدرمان کیتوزان . مشاهده بیشترتوسط میکروسکوپ الکترونی نشان دادکه پلاسما غشاء مورد پنی سیلیوم اکسپانسیوم پس ازکاربرد کیتوزان به تدریج مختل شد.اطلاعات مانشان میدهدکه کیتوزان ممکن است به طوربالقوه برای کنترل بیماریهای پس ازبرداشت درمیوه عناب بدون اثر منفی برکیفیت میوه استفاده شود . (لیتینگ وانگ ، هائو وو وهمکاران[۷۶] ۲۰۱۳ ) .
آنها در سال ۲۰۰۵ در تحقیقی که بر روی مقایسه ظرفیت آنت یاکسیدانی عصاره ازپنج رقم ازدرختان عناب چینی داشتند ، ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره ازپنج رقم عناب چینی وفعالیت آنتی اکسیدانی آلفا توکوفرول موردبررسی ومقایسه قرارگرفتند.داده هانشان دادکه ظرفیت آنت یاکسیدانی درارقام متفاوت بود.فعالیت آنتی اکسیدانی ،مهاراثردر ۲ ،۲ – دیفنیل-۱-پیکریل – هیدرازیل (DPPHقدرت رادیکال وکاهش عصاره دردستور رقمZizyphusjujubaکاهش یافتهاست.رقمZizyphus jujubajinsixiaozao، رقم yazao Zizyphus jujuba. رقمjianzaoZizyphus jujuba.رقمjunzaoZizyphus jujuba. فعالیتهای آنتی اکسیدان عصاره ازZizyphus jujube . رقمjinsixiaozao،Zizyphus jujuba.رقمyazaoوZizyphus jujuba.jianzaoقویترازآلفا توکوفرول بود تفاوت معنی داری (p <0.05) بین آلفا توکوفرول وهردو رقمZyphus jujubaمشاهده شد. jinsixiaozaoورقمyazaoZizyphus jujuba.در حالیکه هیچ تفاوت معنی داری ( p > 0.05)بین آلفا توکوفرول و رقمjianzao jujubaZizyphusیافتنشد . علاوه براین،هیچ ارتباطی بین محتوای فنل کل وظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره ازپنج رقم عناب چینی یافت نشد. (لی جین – وی ، دینگ شائو دانگ و همکاران[۷۷] ۲۰۰۵ ) .
آنها در مطالعه ای که در مورد اثرپیش درمانی برروی فعالیت آنتی اکسیدانی از پلی ساکاریدهای عناب داشتند به این نتیجه رسیدند که ، پیش درمانی حیاتی برای حفظ فعالیت های زیستی پلی ساکاریدها است.دراین مقاله ،اثرات آبگرم ،استخراج اولتراسونیک ومایکروویو ،وهمچنین اثرات پروتئین ومراحل حذف رنگدانه ،برروی فعالیت آنتی اکسیدانی پلی ساکاریدمحلول درآب درعناب(WSPJ) موردمطالعه قرارگرفتند . فعالیت مهار رادیکال آزادهیدروکسیل (OH)برای تعیین فعالیت آنتی اکسیدانیWSPJبه تصویب رسید .نتایج نشان دادکه فعالیت مهارOHاز WSPJاستخراج توسط امواج فراصوت بالاتربود ازآن استخراج با آب داغ ومایکروویو .علاوه براین ،پارامترقدرت درهردواولتراسونیک ومایکروویو به طرزچشمگیری استخراج تحت تاثیر فعالیت مهار OHقرارداشت . ازسوی دیگر ،معرف Sevagبهتربودازاسیدتری کلرواستیک (TCA)،TCAبا ۱-بوتانول (TCA-B)واسیدهیدروکلریک برای حذف پروتئین،وH2O2بهترازکربن فعال برای حذف رنگدانه به نگهداشتن فعالیت آنتی اکسیدانی WSPJبود.(چنلینگ کیو ، سونگ چنگ یو و همکاران[۷۸] ۲۰۱۳ ) .
در تحقیق دیگر در مورد عناب ، طبقه بندی عناب بر پایه استاندارد ملی ایران و آنالیز خصوصیات شکلی به کمک تکنیک ماشین بینایی پرداخته شد که ، میوه عناب بر اساس استاندارد ملی ایران به سه دسته ریز ، متوسط و درشت طبقه بندی می شود که این درجه بندی یکی از عوامل مهم بازار پسندی محصول به شمار می رود در این تحقیق با بهره گرفتن از ماشین بینایی به شناسایی این دسته ها بر اساس خواص ظاهری پرداخته شد . در ابتدا به روش دستی بر مبنای استاندارد ملی ایران به نام ( عناب ، ویژگی ها و روش های آزمون) جداسازی انجام گردید و از نظر شکل بر اساس خواص شکل شناسی ( مورفولوژیکی ) به کمک ماشین بینایی مورد پردازش قرار گرفته و اختلاف ظاهری این دسته ها بر اساس چند پارامتر مختلف بررسی شد . در بین خواص هندسی و ۴ شاخص شکلی مورد مطالعه ، شاخص شکلی شماره ۱ که مبتنی بر مساحت و محیط عناب ها است ، به عنوان بهترین پارامتر متمایز کننده عناب مورد مطالعه مشخص گردید . (سعید رضا سبحانی پور و همکاران ۱۳۸۹ ).
آنها در مطالعه ای که انجام شد ، به بررسی تشخیص عیوب سطحی عناب و طبقه بندی آن با ویژگی های شکلی و بافتی به کمک پردازش تصویر پرداختند ،برخی از محصولات کشاورزی مانند عناب ، سنجد و زیتون بر اثر امراض یا آفات دچار چروکیدگی یا پوکی داخلی شده، کیفیت این محصولات پایین آمده و در نتیجه نیاز به جدا کردن محصول سالم از غیر سالم و یا طبقه بندی محصول در گروه های مختلف می باشد. در این تحقیق با بهره گرفتن از تکنیک پردازش تصویر که روشی سریع، دقیق و غیر مخرب است، به طبقه بندی و تشخیص عیوب سطحی عناب بر اساس ویژگیهای شکلی و بافتی این محصول و استاندارد ملی ایران اقدام شده است. برای شناسائی و طبقه بندی عیوب سطحی عناب ۸ ویژگی شکلی و ۲۴ ویژگی بافتی جهت تشخیصچروکیدگی،آفت زدگی،شکستگی و نارس بودن میوه مورد بررسی قرار گرفت و ویژگیهای برتر مشخص شد. علاوه براین ترکیب چند ویژگی با یکدیگر جهت طبقه بندی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که ویژگیهای بافتی با دقت بسیار بهتری نسبت به ویژگیهای شکلی در تشخیص عیوب سطحی عناب مؤثر هستند. بطوریکه از طریق این ویژگی ها می توان با دقت بیش از ۹۶ درصد عناب چروکیده از سالم، که به عنوان یک ویژگی منفی در بازاریابی محصول مطرح است، را جدا نمود. (محسن شاکری ، محمدحسین عباسپور فرد ، سعیدرضا سبحانی پور ۱۳۹۰ ).
آنها در سال ۱۳۹۳ در بررسی گروه بندی عناب های ایران بر اساس صفات کمی و نشانگرهای ISSR و RAPDتحقیق کردند که ، عناب(.Zizyphus jujuba Mill) یکی از گیاهان باغی مهم با گونه ها و واریته های متنوع در منطقه آسیای مرکزی و غربی است که در بسیاری از مناطق و استان های ایران پراکنش طبیعی دارد. این تحقیق با هدف بررسی تنوع ژنتیکی و ژنومی با بهره گرفتن از صفات کمی و مارکرهای مولکولی ISSR و RAPD در کلکسیون عناب ایران، شامل نمونه های جمع آوری شده از هشت استان، در استان خراسان جنوبی انجام شد. تنوع قابل ملاحظه ای در میان ۲۹ اکوتیپ مورد بررسی با کمک مارکرهای یاد شده به دست آمد. از میان سیزده پرایمر ISSR استفاده شده، شش پرایمر از جمله (AC)8 YT و (GA)8 A انتخاب و ۸۴ مکان باندی به دست آمد که در ۸۳% مورد، پلی مورفیسم مناسبی مشاهده شد. از میان پانزده پرایمر تصادفی RAPD استفاده شده، بیش از ۸۰% پلی مورفیسم بین مکان های تکثیر شده از شش پرایمر مشاهده شد. بررسی های فیلوژنتیکی با بهره گرفتن از ژن matKوجود حداقل سه گونه مختلف را در میان اکوتیپ های کلکسیون عناب ایران اثبات کرد. نتایج تجزیه خوشه ای بر اساس صفات کمی این اکوتیپ ها را در سه تا شش گروه اصلی دسته بندی کرد. به طور کلی تنوع عناب ایران در سه استان مازندران، اصفهان و خراسان جنوبی یافت شد و خراسان جنوبی تقریبا کل تنوع موجود در ایران را به عنوان یک هسته مرکزی تنوع در بر می گیرد. (کمال غوث ، سعید ملک زاده شفارودی , محمدحسن راشدمحصلو همکاران ۱۳۹۳ ) .
آنها با تحقیق در مورد ﺑﺮرﺳﻲﺗﻨﻮعژﻧﺘﻴﻜﻲاﻛﻮﺗﻴﭗﻫﺎیﻋﻨﺎباﻳﺮان (.Ziziphus spp) ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎدهازﻧﺸﺎﻧﮕﺮﻣﻮﻟﻜﻮﻟﻲRAPDبه این نتیجه رسیدند که :
ﻋﻨﺎبﮔﻴﺎه داروﺋﻲارزﺷﻤﻨﺪی اﺳﺖﻛﻪدرﻃﺐﺳﻨﺘﻲاﻳﺮانﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه ای دارد. ﺑﺎﺗﻤـﺎم اﻫﻤﻴﺘـﻲﻛـﻪﮔﻴﺎﻫـﺎنﻣﻨﻄﻘـﻪایﻣﺎﻧﻨـﺪﻋﻨـﺎبدراﻗﺘﺼـﺎدواﺷﺘﻐﺎلزاﺋﻲﻣﻨﺎﻃﻖﻣﺨﺘﻠﻒﻛﺸﻮردارﻧﺪ،درﻋﺮﺻﻪﭘﮋوﻫﺶوﻓﻨﺎوریﺟﺰءﮔﻴﺎﻫﺎن
ﻓﺮاﻣﻮشﺷﺪهﺑﻪﺣﺴﺎبﻣﻲآﻳﻨﺪ.ﺑﺎﻋﻨﺎﻳﺖﺑﻪاﻫﻤﻴﺖاﻗﺘﺼﺎدیوداروﺋـﻲاﻳﻦﮔﻴﺎه،اوﻟﻴﻦﻗﺪمﺑﺮایﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺻﻼﺣﻲﻋﻨﺎب،اﻃﻼع ازﺗﻨﻮعژﻧﺘﻴﻜﻲورواﺑﻂﺧﻮﻳﺸـﺎوﻧﺪیﺑـﻴﻦارﻗـﺎمﻣﺨﺘﻠـﻒآناﺳـﺖدراﻳـﻦﭘـﮋوﻫﺶاز۳۴اﻛﻮﺗﻴﭗﻋﻨﺎبﻛﻪازﻫﺸﺖاﺳﺘﺎنﻋﻨﺎبﺧﻴﺰﻛﺸﻮرﺟﻤﻊآوریﺷﺪهاﻧﺪ،اﺳﺘﻔﺎدهﮔﺮدﻳﺪ.ﺑﻪﻣﻨﻈﻮرﺑﺮرﺳﻲﺗﻨﻮعژﻧﺘﻴﻜﻲﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده ازﻧﺸﺎﻧﮕﺮRAPDدرﮔﻴـﺎهﻋﻨﺎب،۱۵آﻏﺎزﮔﺮRAPDﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲﻗﺮارﮔﺮﻓﺖﻛﻪ ۶ آﻏﺎزﮔﺮدرﺑﻴﻦﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎدارایﭼﻨﺪﺷﻜﻠﻲﻣﻄﻠﻮﺑﻲﺑﻮدﻧـﺪودرﻣﺠﻤـﻮعﺗﻌـﺪاد۶۵ﺟﺎﻳﮕـﺎهﺗﻜﺜﻴـﺮﻛﺮدﻧﺪﻛﻪدراﻳﻦﺑﻴﻦﺗﻌﺪاد ۴۹ ﺟﺎﻳﮕﺎه (۷۵ درﺻﺪ) ﭼﻨﺪﺷﻜﻠﻲﻧﺸﺎن دادﻧﺪ. ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦﺗﻌﺪادﺑﺎﻧﺪﻫﺎیﺗﻜﺜﻴﺮﺷﺪهﺑﻪازایﻫﺮآﻏﺎزﮔﺮ ۱۰/۸۳ وﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦﺗﻌـﺪادﺑﺎﻧﺪﻫﺎیﭼﻨﺪﺷﻜﻞﺑﺮایﻫﺮآﻏﺎزﮔﺮ۸/۱ ﺑﻮد. ﮔﺮوهﺑﻨﺪی اﻛﻮﺗﻴﭗﻫﺎﺑﻪروشﺗﺠﺰﻳﻪﺧﻮﺷﻪای وﺑﺎاﺳﺘﻔﺎدهازاﻟﮕﻮرﻳﺘﻢUPGMAاﻧﺠﺎمﺷﺪﻛﻪﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﺑـﻪدوﮔﺮوهاﺻﻠﻲدرﺿﺮﻳﺐﺷﺒﺎﻫﺖ ۰/۸۲ ﺗﻔﻜﻴﻚﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦﺷﺒﺎﻫﺖژﻧﺘﻴﻜﻲ (۹۲ درﺻﺪ) ﻣﻴﺎناﻛﻮﺗﻴﭗﻫﺎیﻣﺎزﻧـﺪران وﮔﻠﺴـﺘﺎن وﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦﺗﻨـﻮع دراﻛﻮﺗﻴﭗﻫﺎیﺧﺮاﺳﺎنﺟﻨﻮﺑﻲﻣﺸﺎﻫﺪهﺷﺪ.ﻗﺮاﺑﺖاﻛﻮﺗﻴﭗﻫﺎیﺧﺮاﺳﺎنﺟﻨﻮﺑﻲواﺻﻔﻬﺎنﻣﻨﺸﺎءاﺣﺘﻤﺎﻟﻲﻣﺸﺘﺮﻛﻲﺑﺮایﺗﻨﻮع دراﻳـﻦﻣﻨـﺎﻃﻖراﻧﺸـﺎنداد. ﻧﺘﺎﻳﺞاﻳﻦﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺣﺎﻛﻲازوﺟﻮدﺗﻨﻮع ژﻧﺘﻴﻜﻲﻣﻨﺎﺳﺐﺟﻬﺖﺑﻬﺮهﮔﻴﺮیدرﭘﺮوژهﻫﺎی ﺑﻪ ﻧﮋادی آﺗﻲﺑﻮد. ( ﺳﻤﻴﻪﻋﺒﺎﺳﻲو همکاران ،۱۳۹۱ ) .
آنها در سال ۱۳۹۲ تحقیق کردند در مورد ، بررسی فرایند تولید و ویژگی های فیزیکو شیمیایی و حسی کنسانتره عناب با بهره گرفتن از عناب تازه و خشک عناب به دلیلداشتن اثرات سلامتی بخش متعدد از جمله فعالیت های ضد میکروبی و دارا بودن ترکیبات فنولی بیواکتیو و فلاوونوئید به عنوان دارویی گیاهی برای درمان بیماریهای مختلف استفاده می شود . علاوه بر مواد فعال زیستی ، عناب حاوی مواد مغذی و ریز مغذی ها نیز می باشد وبه عنوان یک غذای عملگرا مطرح می شود ، کنسانتره عناب یک ترکیب نسبتا شفاف و یکنواخت می باشد که با دارا بودن خواص کمی و کیفی عناب قابلیت کاربرد در صنایع غذایی به ویژه به عنوان یک طعم دهنده افزودنی تغذیه ای و دارویی رنگ دهنده و شیرین کننده طبیعی را دارا می باشد در این تحقیق بررسی فرمولاسیون کنسانتره عناب با بهره گرفتن از عناب خشک و تازه در دو سطح ،روش تغلیظ شامل تغلیظ تحت خلا با بهره گرفتن از روتاری اواپراتور و تغلیظ در فشار اتمسفری مورد مطالعه قرار گرفت ، بررسی آزمایشات فیزیکو شیمیایی شامل اندازه گیری PH، خاکستر مواد جامد کل ، قند ، رنگ سنجی و آزمون های حسی در قالب یک طرح کاملا تصادفی بر پایه فاکتوریل انجام شد . (قناد طوسی ، مهدی داوودی و همکاران ) .
ﺍﻳﻦﺗﺤﻘﻴﻖﺑﻪﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻌﻴﻴﻦﻣﻨﺎﺳـﺐﺗﺮﻳﻦﺯﻣﺎﻥﺑﺮﺩﺍﺷـﺖ،ﺧﺸﻚﻛﺮﺩﻥ،ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪﻱﻭﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱﻣﻴﻮﻩﻋﻨﺎﺏﺩﺭﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥﺑﻴﺮﺟﻨﺪﺍﺯﺳـﺎﻝ۱۳۷۸ﺑﻪﻣﺪﺕﺳـﻪﺳﺎﻝﻭﺩﺭﺩﻭﻣﺮﺣﻠﻪ،ﺑﺮﺍﺳﺎﺱﺁﺯﻣﺎﻳﺶﻓﺎﻛﺘﻮﺭﻳﻞﺩﻭﻣﺘﻐﻴﺮﻩﺑﺎﻃﺮﺡﭘﺎﻳﻪﻛﺎﻣﻼﺗﺼﺎﺩﻓﻲﺩﺭﺳﻪﺗﻜﺮﺍﺭﺍﻧﺠﺎﻡﮔﺮﺩﻳﺪ.ﺩﺭﻣﺮﺣﻠﻪﺍﻭﻝﻃﺮﺡ،ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﺩﺭﺩﻭﺯﻣﺎﻥ۱۰۰ﻭ۱۲۰ﺭﻭﺯﭘﺲﺍﺯﺗﻤﺎﻡﮔﻞ ، ﺑﺮﺩﺍﺷﺖﻭﺑﻪﺳﻪﺭﻭﺵﺧﺸـﻚﻛﺮﺩﻥ(ﺭﻭﻱﺩﺭﺧﺖ،ﺧﺎﻛﺴـﺘﺮ،ﺻﻨﻌﺘﻲ)ﺗﻴﻤﺎﺭﺑﻨﺪﻱﮔﺮﺩﻳﺪﻧﺪﺳﭙﺲﺁﺯﻣﻮﻥﻫﺎﻱﻓﻴﺰﻳﻜﻲﻭﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲﻋﺮﺽﻣﻴﻮﻩ،ﻭﺯﻥﻣﻴـﻮﻩ،ﺩﺭﺻﺪﺭﻃﻮﺑﺖ،ﻣﻴﺰﺍﻥﻣﻮﺍﺩﺟﺎﻣﺪﻣﺤﻠﻮﻝ،ﺍﺳـﻴﺪﻗﺎﺑـﻞﺗﻴﺘﺮﻭpH، ﻣﻴﻮﻩﻫﺎﻱﻋﻨﺎﺏﺑﻌﺪﺍﺯﺑﺮﺩﺍﺷـﺖﺍﻧﺪﺍﺯﻩﮔﻴﺮﻱﺷﺪﻧﺪﺑﺮﺭﻭﻱﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﻱﺧﺸﻚﺷﺪﻩﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲﺣﺴﻲﺑﻪﻋﻤﻞﺁﻣﺪ.ﺗﺠﺰﻳﻪﻭﺗﺤﻠﻴﻞﺁﻣﺎﺭﻱﻣﺮﺣﻠﻪﺍﻭﻝﻧﺸﺎﻥﺩﺍﺩﻛﻪﺯﻣﺎﻥ۱۲۰ﺭﻭﺯﭘﺲﺍﺯﺗﻤﺎﻡﮔﻞﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮﻳﻦﺯﻣﺎﻥﺑﺮﺍﻱﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ،ﻛﻪ ﺩﺭﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻴﻮﻩ ﻋﻨﺎﺏﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦﻭﺯﻥ،ﻃﻮﻝ،ﻣﻮﺍﺩﺟﺎﻣﺪ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﻭﺍﺳﻴﺪﻳﺘﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﺭﻭﺵﺧﺸﻚﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮﺍﺯﻧﻈﺮﺑﺎﻓﺖ ،ﺭﻧﮓ ،ﻃﻌﻢ ﻭﭘﺬﻳﺮﺵ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺍﺯﻧﻈﺮﻣﺼﺮﻑﻛﻨﻨﺪﻩ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﻮد . ﺩﺭمرحله ﺩﻭﻡ ﻃﺮﺡ ،ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﻮﻕ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺭﻭﺵ (ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪﻱﺩﺭﻛﺎﺭﺗﻦ ،ﻓﻴﻠﻢ ﭘﻠﻲ ﺍﺗﻴﻠﻨﻲ ﺑﺎﺩﺍﻧﺴﻴﺘﻪ ﭘﺎﺋﻴﻦﻭﺳﻠﻮﻓﺎﻥ)ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪﻱ ﻭﺩﺭﺳﻪ ﺩﺭﺟﻪﺣﺮﺍﺭﺕ (۴ ،۱۰ ،۲۵ ﺩﺭﺟﻪﺳﺎﻧﺘﻲﮔﺮﺍﺩ ) ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﻳﻜﺴﺎﻝ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﺷﺪﻧﺪ . ﻫﺮ ۶ ﻣﺎﻩﻳﻜﺒﺎﺭﺩﺭﺻﺪﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕﻭﺯﻧﻲ ،ﻣﻴﺰﺍﻥﻓﻌﺎﻟﻴﺖﺣﺸـﺮﺍﺕ ،ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺭﻃﻮﺑﺖ ،ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲﺣﺴـﻲ (ﺑﺎﻓﺖ ،ﺭﻧﮓ ،ﻃﻌﻢ ﻭﭘﺬﻳﺮﺵ ﻋﻤﻮﻣﻲ ) ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﮔﺮﺩﻳﺪ . ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﻃﺮﺡ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪﻱ ﺑﺎ ﭘﻠﻲ ﺍﺗﻴﻠﻦ ﺑﺎ ﺩﺍﻧﺴﻴﺘﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺑﺴـﺘﻪﺑﻨﺪﻱ ﻭﺩﺭﺟﻪﺣﺮﺍﺭﺕ ۴ ﺩﺭﺟﻪﺳـﺎﻧﺘﻲﮔﺮﺍﺩ ﻣﻄﻠﻮﺏ ترینﺷـﺮﺍﻳﻂ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻣﻴﻮﻩ ﻋﻨﺎﺏ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩﺷﺮﺍﻳﻂ ﭘﺲ ﺍﺯﻳﻜﺴﺎﻝ ﻧﻴﺰﺍﺯﻧﻈﺮﺩﺍﻭﺭﺍﻥ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻗﺎﺑﻞﻗﺒﻮﻟﻲ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ .(الهام آذر پژوه وهمکاران ۱۳۸۵ ) .
فصل سوم : مواد و روشها
۳-۱آماده سازی مواد اولیه :
در آغاز میوه عناب جمع آوری شده که مقدار ۵ کیلو گرم از بازار محلی تهران خریداری شد و عناب های مورد نظر برای انجام آزمایش های لازم آماده شدند برای این منظور ابتدا مقدار ۳ کیلو گرم عناب را با بهره گرفتن از ترازو وزن کرده وبعد در ادامه کار بازبینی برای جداسازی دانه های خراب یا ضایعات را انجام داده تا عناب های سالم از عناب های خراب جدا شوند .تا جداسازی گوشت میوه از هسته آن به راحتی انجام شود. بعد از آماده شدن عناب برای جداسازی ، گوشت را از هسته جدا کرده و هسته ها را با آب تمیز شسته تا هسته کاملا از گوشت جدا شود . بعد هسته ها در دمای محیط قرار داده می شوند تا کاملا خشک شوند ،در ادامه نسبت وزن هسته به میوه اندازه گیری می شود که ۳ کیلو گرم عناب ۹۰۰ گرم هسته در پی داشت ونسبت درصد وزنی هسته به میوه تازه ۳۰ درصد بدست آمد . بعد هسته ها بوسیله آسیاب مخصوص که مانع از دست رفتن رطوبت می گردد خرد و کوچک می شوند و برای انجام آزمایش ها ی مورد نظر آماده می شوند .
۳-۲مواد شیمیایی :
پترولیوم اتر-سولفات سدیم- سود ۰۱/۰ و ۱/۰نرمال – فنل فتالئین- پتاس الکلی – دی اتیل اتر – اسید نیتریک – اسید کلریدریک ۱/۰ نرمال – معرف برومو کروزو گرین – مخلوط متیل رد- هپتان نرمال -پتاس متانولی ۱ مولار–متانول- اسیدسولفوریک – کاتالیزور کجلدال– سود ۳۲ درصد– اسیدووریک ۲ درصد- هیدروکسیدپتاسیم ۲نرمال- اسید استیک گلاسیال – یدور پتاسیم اشباع- معرف نشاسته (۵/۰ گرم درصد )-آب مقطر
۳-۳وسایل و تجهیزات :
جدول ۳-۱شناسایی وسایل و تجهیزات

مدل/کشورسازنده

عنوان تجهیزات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...