تکنولوژی

تکنولوژی دانش چگونه انجام دادن، چه چیزی انجام دادن و چرا انجام دادن امور در صنعتِ یک بنگاه می‌باشد.

استراتژی هسته‌ای

شامل استراتژی‌های بخش بازار، استراتژی‌های متمایز سازی و تثبیت موقعیت در یک صنعت می‌باشد.

شبکه ارزش

مشارکت ارزشی ایجاد شده از طریق برون سپاری فعالیت‌های تجاری، شرکای خارجی شامل تأمین کنندگان، شرکا، شرکای متحد، مشتریان و سهامداران

موضوعات خارجی

هر مورد خارجی‌ای که بر مدل کسب و کار تأثیر می‌گذارد.

در سال ۲۰۰۹ در مطالعه‌ای با در نظر گرفتن تنوع مدل‌های کسب و کار از محدوده‌ی معرفی بنگاه تا طرح‌های تجاری نشان دادند که یک مدل کسب و کار راهنمایی حسابگرانه است که به کارآفرینان اجازه می‌دهد یک بازار را کشف کرده و نقشی عملکردی ایفا کنند. همچنین بر پایه‌ی یک مطالعه‌ی موردی در رابطه با کسب و کاری مخاطره آمیز و کارآفرینانه، نقشی را که توسط مدل‌های کسب و کار در روند نوآوری ایفا می‌شود، بررسی نمودند(دوگانووا و ایکئوم رنائولت[۴۰]،۲۰۰۹).
در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در دو مطالعه‌ی مشابه به بررسی اقدامات به روز کسب و کار در مدیریت فرودگاه پرداخته‌اند تا برای تدوین یک مدل کسب و کار برای کسب و کارهای هوانوردی (فرودگاهی) که در محیطی رقابتی عمل می‌کنند، به کار گرفته شود. کار جدیدی که در این مطالعات صورت گرفته است، ارائه‌ ماتریس مرجعی است که بازتابنده ی ابعاد اصلی عملیات فرودگاه است. از دیگر یافته‌های این مقالات یافتن این مسئله است که آیا این صنعت با یک مدل کسب و کار استاندارد عمل می‌کند؟ یا اینکه می‌توان از مجموعه اقدامات متفاوتی در فرودگاه‌های متفاوت استفاده نمود؟ و به منظور پاسخ به این سوالات، ساختار ۳ فرودگاه در ۳ نقطه‌ی جغرافیایی آسیا، آمریکای شمالی و خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته است تا ایده‌ی مدل‌های چندگانه‌ی فرودگاه را مورد آزمایش قرار دهند(فرانک[۴۱]،۲۰۱۱).

اوستروالدر و پیگنئور در سال ۲۰۱۰ در کتابی طراحان شرکت‌های بزرگ و کسانی که مدل‌های کسب و کار غیرعادی را به مبارزه می‌طلبند، مخاطب قرار داده و در ۵ فصل از کتاب ۵ هدف اصلی را دنبال می‌کند: ارائه‌ تابلوی مدل کسب و کار- وسیله‌ای برای تشریح، تجزیه و تحلیل و طراحی مدل‌های کسب و کار، ارائه‌ مفاهیم متفکرین کسب و کار پیشتاز، به منظور ساخت الگوهای مدل‌های کسب و کار، ارائه تکنیک‌هایی برای کمک به خوانندگان کتاب برای طراحی مدل‌های کسب و کارشان، اثبات اینکه مدل‌های کسب و کار از مفاهیم کلیدی و پایه‌ای در مباحث استراتژی‌اند و نهایتاً استفاده از مزیت‌های موارد شرح داده شده که برای روند طراحی یک مدل نوآورانه کاربردی باشند.
اوستروالدر در سال ۲۰۰۶ در مطالعه‌ای به نشان دادن روشی ساده به صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط به منظور طراحی و ارتقا مدل‌های کسب و کارشان، پرداخته است. در این روش به معرفی ۹ بلوک ساختاری که تمامی جنبه‌های یک مدل کسب و کار را در بر می‌گیرد، پرداخته و بیان می کند که صاحبان کسب و کارها از طریق تمرکز بر این ۹ بلوک می‌توانند به تصویر درستی از مدل کسب و کارشان دست یابند. این بلوک‌ها عبارتند از: بخش مشتری، بخش ارزش، کانال‌های توزیع، ارتباط با مشتری، جریان درآمدی، منابع کلیدی، فعالیت‌های کلیدی، شرکا و ساختار هزینه‌ها
پیشینه تحقیقات داخلی انجام شده
با جستجو در منابع داخلی قابل دسترس موضوعی کاملاً مشابه این تحقیق مشاهده نشد؛ بنابراین تحقیقات مرتبط، با موضوعات زیر مورد بررسی قرار گرفتند:
سلام زاده و همکاران در سال ۱۳۹۰ در پژوهشی با عنوان طراحی مدل کسب و کار شرکت‌های ICT: مطالعه‌ی موردی شرکت مخابرات ایران به طراحی مدل کسب و کار شرکت‌های مخابراتی پرداخته‌اند و شرکت مخابرات ایران را به عنوان مطالعه‌ی موردی پژوهش خود برگزیده‌اند. در این مقاله نویسندگان با بهره گرفتن از آنتولوژی مدل کسب و کار استروالدر و با بهره گرفتن از مصاحبه‌ی کیفی با خبرگان، بررسی مدارک و مستندات، انجام مصاحبه با خبرگان دانشگاهی، کارشناسان و مدیران سطوح مختلف شرکت مخابرات ایران، به شناسایی مدل کسب و کار شرکت مخابرات ایران مبادرت ورزیدند(شاملو و همکاران،۱۳۹۰).
عالمیان در سال ۱۳۸۹ در تحقیق خود با عنوان طراحی مدل کسب و کار برای خرده فروشی (مطالعه موردی شرکت نما بازار پارسی) به ارائه‌ یک مدل کسب و کار الکترونیکی نوآورانه برای خرده فروشی، بر مبنای هستی شناسی جامع استروالدر می‌پردازد. در این پژوهش به شناسایی ۹ حوزه از این آنتولوژی پرداخته شده و برای شناسایی اجزای مدل کسب و کار الکترونیکی خرده فروشی از روش مصاحبه با خبرگان بهره گرفته شده است. بر اساس نتایج حاصل، منابع و شایستگی‌ها بالاترین اولویت و پیکربندی ارزش دومین اولویت را در بین اجزا مدل کسب و کار الکترونیکی خرده فروشی کسب نمودند.
ذنوبی در سال ۱۳۹۰ در تحقیق خود با عنوان طراحی مدل کسب و کار کلینیک مجازی سلامت و روان به بررسی مدل کسب و کار کلینیک سلامت و روان و اشاره به کاربردهای متنوع فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه اینترنت در آن و با توجه به مدل کسب و کار مرجع استروالدر، به طراحی مدل کسب و کار در بخش بهداشت و سلامت، متناسب با نیازهای امروزی مردم اشاره نموده و یک چارچوب مفهومی برای این کسب و کار ارائه می کند.
ایروانی در سال ۱۳۹۰ در تحقیق خود با عنوان تهیه مدل کسب و کار و ارائه‌ طرح کسب و کار فراوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در ایران با بهره گیری از چهارچوب مدل مفهومی مدل کسب و کار استروالدر و چهار عنصر اصلی آن به عنوان مدل مبنا و اساس طراحی مدل کسب و کار فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در ایران مدل زیر ارائه نموده است:
سود هزینه درآمد
قابلیت‌ها و شایستگی‌ها
فرایندها
دارایی‌ها
شبکه شرکا
منابع
اعتماد
ارتباط
کانال
اطلاعات
بازار هدف
مشتری هدف
فرهنگ
اعتبار
احساس
مدل توزیع
خدمت
مناطق توسعه یافته
بخش بازار
عادت مشتری
پیشنهاد ارزش
جنبه‌های مالی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...