۴-۳-۴-۱-۳) ضریب تعیین R2 (R Squars)
R2 ­ معیاری است که برای متصل­کردن بخش اندازه ­گیری و بخش ساختاری مدل­سازی معادلات ساختاری به­کار می­رود و نشان ازتأثیری دارد که یک متغیر برون­زا بر یک متغیر درون­زا می­ گذارد. نکته ضروری این است که مقدار R2 تنها برای سازه­های وابسته (درون­زا) مدل محاسبه می­گردد و در مورد سازه­های برون­زا، مقدار این معیار صفر است. هر چه مقدار­R2 مربوط به سازه­های درون­زای یک مدل بیشتر باشد، نشان از برازش بهتر مدل است. چاین (۱۹۹۸) سه مقدار ۱۹/۰، ۳۳/۰­و ۶۷/۰­را به­عنوان مقدار ملاک برای مقادیر ضعیف، متوسط و قوی بودن برازش بخش ساختاری مدل به­وسیله معیار R2 در نظری­گیرد.

جدول(۴-۱۲) ضریب تعیین R2

سازه
R2

کیفیت درک شده

۵۱۰/۰

صرفه جویی در هزینه اطلاعات

۳۰۶/۰

ریسک درک شده

۱۲۰/۰

قصد خرید مجدد

۳۴۲/۰

با توجه به مدل مفهومی و جدول فوق می­توان گفت که مقادیر­R2 مربوط به کیفیت درک شده بالاتر از حد متوسط است، مقدار­R2 متغیر صرفه­جویی در هزینه­اطلاعات و قصد­خرید مجدد در حد متوسط است و مقادیر­R2 سازه­ ریسک درک شده ­پایین­تر از سطح ضعیف است.
۴-۳-۴-۱-۴) اندازه اثر
این معیار شدت رابطه­ میان سازه­های مدل را تعیین می­ کند. معیار اندازه­ تأثیر از شاخص­R2 برای تحلیل رابطه­ میان سازه­ها کمک می­گیرد. کوهن فرمول معیار اندازه تأثیر را به صورت زیر بیان نموده و اضافه کرد­که مقادیر ۰۲/۰، ۱۵/۰و ۳۵/۰ به ترتیب نشان ­از اندازه تأثیر­کوچک، متوسط و بزرگ یک سازه بر سازه­ی دیگر است. این معیار در مدل­هایی کاربرد دارد که متغیرهای درون­زایی داشته باشند که بیش از یک متغیر برون­زا بر آن­ها تأثیرگذار باشد (داوری و رضازاده، ۱۳۹۲).
f ۲ =
مفروضات فرمول بدین صورت است:
f ۲ (x→y) : اندازه­ تأثیر x بر y
R2y (X included): مقدار R2 سازه­ی y زمانی که سازه­ی X در مدل موجود باشد.
R2y (X excluded): مقدار R2 سازه­ی y زمانی که سازه­ی X از مدل حذف شده­باشد.
جدول (۴-۱۳) اندازه اثر F2

مسیر

f2

اعتبار برند ← کیفیت درک شده

۱۳۰/۰

پرستیژ برند ← کیفیت درک شده

۰۵۵/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...