۳-۶-۳-۱-۳حرمت نفس: توانایی خود آگاهی ودرک پذیرش خویشتن و احترام به خود را بررسی می کند.
۳-۶-۳-۱-۴-خود شکوفایی: توانایی تشخیص استعدادهای ذاتی و استعداد انجام کارهایی که شخص می تواند ومی خواهد و از انجام آنها لذت می برد، بررسی می کند.
۳-۶-۳-۱-۵-استقلال عمل: توانایی خود رهبری، خویشتن داری فکری و عملی و رهایی از وابستگی های هیجانی را بررسی می کند.
۳-۶-۳-۲- مؤلفه های سازگاری: انعطاف پذیری، حل مسئله و واقع گرایی شخص را مورد بررسی قرار می دهد.
۳-۶-۳-۲-۱-آزمون واقعیت: توانایی ارزیابی رابطه بین تجربه عاطفی و عینیت های موجود را بررسی می کند.
۳-۶-۳-۲-۲- انعطاف پذیری: توانایی همسازی با هیجان ها، افکار و رفتار فرد را در شرایط، موقعیت ها و متغیرهای مختلف بررسی می کند.
۳-۶-۳-۲-۳-حل مسئله: توانایی تشخیص و تعریف مشکلات، خلق و کاربست راه حل های مؤثر را مورد مطالعه قرار می دهد.
۳-۶-۳-۳- مؤلفه های خلق و خوی عمومی (کلی): نشاط و خوش بینی فرد را مورد بررسی قرار می دهد.
۳-۶-۳-۳-۱-خوش بینی: توانایی توجه به جنبه های روشن تر زندگی و حفظ نگرش مثبت را، حتی هنگام احساسات منفی و ناخوشایند، را مورد بررسی قرار می دهد.
۳-۶-۳-۳-۲-نشاط: توانایی احساس رضایت از زندگی، احساس رضایت از خود و دیگران، سرزندگی و ابراز احساسات مثبت را بررسی می کند.
۳-۶-۳-۴- مؤلفه های میان فردی: توانایی های شخص را برای سازگاری با دیگران و مهارت های اجتماعی را یررسی می کند.

۳-۶-۳-۴-۱- هم حسی: توانایی آگاهی از احساسات و تحسین آن احساسات را بررسی می کند.
۳-۶-۳-۴-۲- مسؤلیت اجتماعی: توانایی فرد را در معرفی خود به عنوان عنصری مفید، سازنده و دارای حس همکاری در گروه اجتماعی خویش، مورد بررسی قرار می دهد.
۳-۶-۳-۴-۳- روابط بین فردی: توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایت بخش متقابل را که نزدیکی عاطفی، صمیمیت، داد و ستد مهر آمیز از وی‍ژگی های آن است، بررسی می کند.
۳-۶-۳-۵- مؤلفه های کنترل تکانش ها: توانایی تحمل تنش و کنترل تکانه ها را بررسی می کند.
۳-۶-۳-۵-۱- تحمل تنش ها: توانایی تحمل فرد را در برابر رویدادهای ناخوشایند و شرایط تنش زا و هیجان های شدید، بررسی می کند.
۳-۶-۳-۵-۲- کنترل تکانه ها: توانایی مقاومت فرد را در برابر تنش ها یا وسوسه و کنترل هیجان های خویش، بررسی می کند[۴۹].
۳-۶-۴ روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان
پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان نخستین پرسشنامه معتبر فرا فرهنگی جهت ارزشیابی هوش هیجانی می باشد. این آزمون در سال ۱۹۹۷ مورد تجدید نظر قرار گرفت. این تجدید نظر توسط مؤلف، روی ۳۸۳۱ نفر(۸/۴۸٪ مرد و ۲/۵۱٪ زن) از کل کشورهای مختلف صورت گرفت و پاسخ ها از طریق تحلیل چند عاملی بررسی شد و در نهایت یک مقیاس کلی برای EQ و برای ۱۵ خرده مقیاس تدوین گردید.در این تجدید نظربرای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که متوسط آن برای جمعیت مورد نظر ۷۶/۰ و برای خرده مقیاس ها، از ضریب ۶۹/۰ (مسؤولیت پذیری اجتماعی) تا ضریب ۸۶٪ (عزت نفس) محاسبه شده است. این نتایج، پایایی خوب و قابل قبول را نشان می دهند. پایایی آزمون با روش آزمون باز آزمون پس از یک ماه ۸۵/۰ و پس از چهار ماه ۷۵/۰ گزارش گردیده است. روایی آزمون از طریق روایی سازه با بهره گرفتن از ابزارهای مختلف اجرا شده است که روایی آزمون را تأیید کرده است و در مجموع نشان داده است که پنج عامل ترکیبی ساختار کلی هوش غیر شناختی را می سنجد. در ایران آزمون روی دانشجویان دانشگاه اصفهان هنجار شده است در هنجارـ یابی سموعی از پرسشنامه ۱۱۷ سؤالی بار-آن استفاده شده است و تعداد سؤالات پس از سه مرحله تحلیل به ۹۰ سؤال رسیده است. در این پژوهش ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ ۹۳/۰ و با روش زوج و فرد ۸۸/۰ گزارش شده است[۹۵].
۳-۷ شیوه جمعآوری اطلاعات:
در ابتدا به کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن۲ داده شد.این پرسش نامه دارای پنج مقیاس یا جنبه (مهارت های درون فردی، مقابله با فشار، سازگاری، میان فردی و خلق و خوی عمومی) و پانزده خرده مقیاس است. پاسخ های آزمون نیز در روی یک مقیاس ۵ درجه ای در ردیف لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، تا حدودی، مخالفم و کاملا مخالفم) تنظیم شده است. سپس از آزمودنی هاخواسته می شود درآزمون های آمادگی جسمانی (بارفیکس اصلاح شده، انعطاف پذیری، دراز ونشست ، دوی ۱۶۰۰ متر و درصد چربی بدن )شرکت کنند . و نتایج آنان در آزمون های مختلف ثبت می شود.. ابتدا آزمون ها توسط محقق جهت آموزش و اجرای صحیح به صورت زیر اجرا شد که در آزمون بارفیکس(برای اندازه گیری استقامت عضلات کمربند شانه) میله بارفیکس روی زمین قرار داده شد و آزمودنی میله آنرا که ارتفاع آن از زمین یک متر است بصورتی که پشت دست رو به صورت باشد می گیرد سپس پاشنه پا با زمین در تماس بوده و فرد خود را آویزان می کند بصورتی که بدن وی بصورت مورب و در یک راستا بدون خم شدگی باشد و با بهره گرفتن از نیروی عضلات کمربند شانه سعی دارد که چانه خود را به میله برساند و سپس دوباره به جای خود برگردد. که در این حالت تعداد تکرارهای صحیح وی ثبت می گردد[۹۶].
شکل ۳- ۱: روش اجرای آزمون کشش بارفیکس خوابیده
در آزمون انعطاف پذیری که با بهره گرفتن از جعبه انعطاف انجام می شود (برای اندازه گیری میزان کشیدگی عضلات همسترینگ و کمر) آزمودنی طوری روی زمین می نشیند که کف پاهای وی با جعبه انعطاف تماس داشته داشته، سپس دستان خود را به جلو کشیده و دستانش را روی جعبه قرار می دهد که در این حالت بیشترین مقداری را که آزمودنی می تواند در آن حالت خود را نگه دارد اندازه گیری و ثبت می نماییم [۹۶].
شکل ۳- ۲ : روش اجرای آزمون خم شدن نشسته
در آزمون درازو نشست آزمودنی روی زمین به پشت می خوابد و در حالی که زانوها خم هستند، فردی مچ پای او را گرفته و کف پای وی را روی زمین ثابت نگه می دارد. آزمودنی در حالیکه دستهایش به طور ضربدر روی سینه است، شانه ها را گرفته و بالا تنه را به بالا می آورد و آرنج ها را به زانو می زند و دوباره به حالت خوابیده قرار می گیرد. تعداد دفعاتی که در مدّت یک دقیقه بتواند این حرکت را تکرارکند، رکورد وی محسوب می شود[۱۹].
شکل ۳- ۳: روش اجرای آزمون دراز ونشست
برای سنجش استقامت قلبی ـ تنفسی از شرکت کنندگان در آزمون خواسته می شود مسافت ۱۶۰۰ متر که برابر است با ۴ دور مسیر پیست دو و میدانی را طی کنند و در پایان رکورد آنان در برگه های مخصوص ثبت رکوردها، ثبت می شود[۲۶].
۳- ۸ روش های آماری:
در این پژوهش از آمار توصیفی برای رسم نمودار ها و جداول و از آمار استنباطی برای آزمون فرضیه ها استفاده می شود. پس از جمع آوری رکوردها و نمرات هر دو گروه در تست های آمادگی جسمانی و هوش هیجانی، با بهره گرفتن از آزمون tمستقل تفاوت رکوردها و نمرات هر دو گروه بدست می آید . برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار spss نسخه ۱۹ و جهت رسم نمودارها از نرم افزار اکسل۲۰۱۰ استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادها
(یافته های پژوهش)
۴-۱- مقدمه
با توجه به عنوان تحقیق “مقایسه آمادگی جسمانی و هوش هیجانی شطرنج بازان نخبه و مبتدی” این تحقیق در نظر دارد تا متغیر های آمادگی جسمانی و مولفه های هوش هیجانی را در این دو گروه اندازه گیری کرد و با یکدیگر مقایسه کند. به این دلیل، در این فصل به تجزیه تحلیل داده ها اطلاعات جمع آوری شده و آزمون فرضیه ها پرداخته می شود.
۴-۲ توصیف متغیرها
۴-۲-۱ طبقه بندی و تنظیم داده ها:
در این بخش در آغاز جداولی ارائه شده است که در آنها مقدار میانگین و انحراف معیار مرتبط با شاخص های اندازه گیری شده در گروه های نخبه و مبتدی آورده شده و به دنبال آن توضیحاتی در مورد جداول بیان شده است و در ادامه آن نیز نمودار های مربوط به شاخص هایی که در گروه با یکدیگر تفاوت داشته اند و از ویژگی های مهم تری نسبت به سایر ویژگی ها برخوردار بوده، ترسیم شده است.
جدول۴-۱: توزیع پراکندگی شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت

شاخص متغیر

گروه نخبه

گروه مبتدی

M ± SD

M ± SD

دوی ۱۶۰۰(ثانیه)

۶۲/۷۷±۳۴/۵۴۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...