در بین قند ها و الکل های قندی ، ارتباط قوی بین تجمع قندها (گالاکتینول ، ترهالوز و فروکتان) و قند الکل ها (مانیتول و d-اینوزیتول ) و تحمل به خشکی در گیاهان گزارش شده است.قند های RFO مانند رافینوز ، استاکیوز و گالاکتینول در ایجاد تحمل به خشکی در دانه ها نقش دارند (Taji et al., 2002).
در بین آمینو اسید­ها، پرولین نقش­های چندگانه­ای طی تنش­های غیر زنده در مکانیسم­های دفاعی گیاه دارد. پرولین به عنوان تنظیم کننده اسمزی، حفاظت از ساختارهای سلولی، خنثی کننده رادیکال های آزاد درشرایط تنش نقش دارد (Nanjo et al., 1999).
یک ارتباط قوی بین تجمع پرولین و تحمل به تنش خشکی از طریق افزایش بیان ژن دلتا-۱ پرولین ۵ کربوکسیلات سنتاز (P5CS) و همچنین از طریق ورود رشته آنتی سنس (Antisence) ژن پرولین دهیدروژناز (ProDH) به منظور خاموش کردن ژن مذکور در گیاه مشاهده شده است. افزایش تجمع پرولین در نتیجه ورود رشته آنتی سنس و خاموش شدن ژن پرولین دهیدروژناز تحمل به خشکی را در گیاهان آرابیدوبسیس افزایش داد. پرولین دهیدروژناز از آنزیم های مسئول در تجزیه پرولین می­باشد.
از طرفی افزایش پرولین در موتانت­های فاقد ژن پرولین دهیدروژناز منجر به توقف رشد گردید. این آزمایش نشان داد که زیادی تجمع پرولین در گیاه علی رغم اثرات مفید تحت تنش، می تواند سمیت ایجاد کند (Yoshiba et al., 1997).
فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره­های Ocimum basilicum، Petroselinum crispum، Laurum nobilis، Juniperus communis، Elettaria cardamomum، Zingiber officinalis، Pimpinella anisum، Faeniculum vulgare، Carum carvi با بهره گرفتن از آزمایشات احیا آهن (III)[34]، ممانعت از پراکسیداسیون لینولئیک اسید[۳۵]، کیلات آهن (II)[36]، پتانسیل جاروب کنندگی رادیکال [۳۷] مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر طبق این پژوهش عصاره های Ocimum basilicum و Laurum nobilis دارای بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی به استثنای کیلات کردن آهن بوده اند و عصاره Petroselinum crispum بهترین عملکرد را در آزمایش کیلات کردن آهن نشان داده، اما در کند کردن پراکسیداسیون لینولئیک اسید به میزان کمتری موثر بوده است. در آزمایش ممانعت از پراکسیدانسیون لینولئیک اسید، یک گرم از عصاره های Laurum nobilis و Ocimum basilicum به ترتیب به میزان ۱۷۷ و ۲۱۲ میلی گرم trolox موثر بوده اند. در آزمایش مهار رادیکال مقدار Ic50 از (mg ml ۰۱۰/۰ ± ۴۹/۰) برای عصاره Ocimum basilicum تا (mg ml ۱۰/۰ ± ۰/۱۲) برای عصاره Petroselinum crispum متغیر بوده است و اختلاف معنی داری بین عصاره­های Ocimum basilicum و Laurum nobilis و یا بین عصاره­های Juniperus communis، Foeniculum vulgare و Carum carvi یافت نشده است (Hinneburg et al., 2006).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اندازه گیری ظرفیت آنتی­اکسیدانی کل دم کرده­های ۷۰ گیاه داروئی با بهره گرفتن از آزمایش FRAP (Ferric Reducing/ Antioxidant) نشان داده که میزان FRAP در گیاهان بررسی شده از L-1 mM06/0تا L-1 mM25 متغیر بوده است و عصاره های ۷۰ گیاه داروئی بر طبق ظرفیت آنتی اکسیدانی‌شان به ۵ گروه تقسیم شدند:
FRAP خیلی کم (کمتر از L-1 mM1) 9=n،
FRAP کم (L-1 mM1-5) 37=n،
FRAP خوب (L-1 mM5-10) 15=n،
FRAP زیاد (L-1 mM10-20) 8=n،
FRAP خیلی زیاد (بیشتر ازL-1 mM20) 1=n،
از بین گیاهان مطالعه شده بالاترین میزان FRAP مربوط به دم کرده گیاه Melissae folium بود (Katalinic et al., 2006).
میزان فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره­های فلفل، قهوه، چای، رزماری، انگور و گوجه­ فرنگی با بهره گرفتن از تعدادی از روش­های تحلیلی از قبیل روش های تعیین مقدار ترکیبات خاص گزارش گردیده است. درجات مشابهی از فعالیت های این عصاره ها از طریق بررسی کارائی آن­ها به عنوان جاروب کننده های رادیکال های پایدار Fremy’s salt، gulvinoxyl یاDPPH به دست آمده است. نتایج مشابه­ای با بهره گرفتن از آزمایش اکسیداسیون لیپید براساس شتاب گرمایی حاصل شده است. درجات فعالیت عصاره­ها که از طریق میزان جاروب کردن رادیکال های هیدروکسیل تولید شده در واکنش Fenton مشخص شده است مشابه با نتایج حاصل از آزمایش اکسیداسیون لیپید است. در این پژوهش عصاره های رزماری و قهوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار موثر بودند. در صورتی که گوجه­ فرنگی فعالیت آنتی­اکسیدانی قابل توجهی نشان نداده است (Schwarz et al., 2001).
عصاره های متانولی ۲۴ گیاه داروئی متداول از Jhapa، IIIam District و Nepal از نظر فعالیت جاروب کنندگی رادیکال با بهره گرفتن از DPPHمورد بررسی قرار گرفته اند. اختلافات معنی دار در فعالیت جاروب کنندگی DPPH بین گونه های مورد مطالعه یافت شده است که از تا متغیر است. بالاترین فعالیت جاروب کنندگی رادیکال درArtemisia vulgaris ، Ficus lacor و Mallotus philippensis مشاهده شده است. عصاره های متانولی Artemisia vulgaris، Ficus lacor، Mallotus philippensis، Trachyspermum ammi و Amomum subulatum فعالیت قوی در مقابل رادیکال DPPH نشان داده اند (Ghimire et al., 2011).
بررسی میزان ترکیبات فنلی کل دم کرده های ۷۰ گیاه داروئی با بهره گرفتن از آزمایش Folin- Ciocalteu نشان داد که مقدار کل ترکیبات فنلی این گیاهان از ۹ تا mg ml-1 ۲۲۱۸ متغیر بوده است. هم چنین ارتباط خطی معنی­داری بین مقدار کل ترکیبات فنلی و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل وجود داشته است. از بین گیاهان مطالعه شده بالاترین غلظت ترکیبات فنلی کل مربوط به دم کرده گیاه Melissae folium بود. توانایی ترکیبات فنلی Melissae folium در جاروب کردن رادیکال DPPH مشابه (+)-catechin بوده اما به خوبی quercetin نبوده است. در مقایسه با Trolox و ویتامین C، ترکیبات فنلی Melissae folium جاروب کننده های بسیار موثر رادیکال آزاد ABTS بودند (Katalinic et al., 2006).
در پژوهشی دیگر میزان ترکیبات فنلی کل و فلاونوئیدهای عصاره های متانولی ۲۴ گیاه داروئی متداول از Jhapa، IIIam District و Nepal بررسی شده است. مقدار ترکیبات فنلی کل گیاهان مطالعه شده از (mg GAE g-1 Extract 36/2 ± ۷۸/۲۸) تا mg GAE g-1 Extract) 60/1 ± ۲۳/۳۲۱)و مقدار فلاونوئید از (mg QE g-1 Extract 85/0 ± ۵۳/۱۳) تا (Extract g-1 mg QE 53/1 ± ۳۳/۱۰۰) متغیر بوده است.
یک ارتباط خطی ضعیف بین مقدار ترکیبات فنلی کل یا مقدار فلاونوئید و فعالیت آنتی اکسیدانی به دست آمده است، که نشان دهنده این است که بیشتر ترکیبات آنتی اکسیدان از نوع ترکیبات فنلی نبوده­اند (Ghimire et al., 2011).
۲-۳-مطالعات انجام شده در زمینه کار میکروبی
در بررسی که توسط Hakan و همکاران در سال ۲۰۰۹ در ترکیه انجام شد، عصاره آبی، متانولی و اتانولی به دست آمده است از گیاه vinva minor روی ۵ نوع میکروب استخراج شده از ماهی ( Aeromonas hydroPHila, Yersinia ruckeri, Lactococcus garvieae, Streptococcus agalactiae and Enterococcus faecalis) تست شده و ترکیبات این گیاه جداسازی شده و از نظر فعالیت ضد میکروبی مورد بررسی قرار گرفته­اند بررسی نشان داد که عصاره آبی و متانولی گیاه پروانش دارای خواص ضد میکروبی نبوده ولی عصاره اتانولی دارای خواص ضد میکروبی شناخته شده است (Turker et al., 2009).
در بررسی که توسط Ivana Barbosa و همکاران در سال ۲۰۰۲ انجام شد، عصاره آبی و اتانولی به دست آمده است از خانواده خرزهره دارای خواص ضد میکروبی شناخته شده است و عصاره­های آلی به دست آمده از ساقه این گیاهان بر روی باکتر های گرم مثبت موثر بوده وترکیبات این بخش جداسازی شده و از نظرفعالیت ضد میکروبی بررسی قرار گرفته اند
.(Ivana Barbosa et al., 2002)
اهداف پژوهش:
از آنجا که کیفیت رشد و غلظت مواد تا حد زیادی تحت تاثیر بستر کشت است در این مطالعه، ما به دنبال بهترین بستر کشت هستیم تا مواد غذایی ،اکسیژن وآب را راحت­تر در اختیار برزی کاکتوس قرار دهد. برزی­­کاکتوس پایه مناسبی برای پیوند می باشد پس باید شرایط برای آن آماده شود تا به بیشترین رشد خود برسد که رشد بیشتر پایه منجر به رشد پیوندک می­ شود. با توجه به نقش گونه­ های فعال اکسیژن در ایجاد بیماری های مختلف و از آنجائیکه بسیاری از گیاهان دارای آنتی اکسیدان های طبیعی متنوعی هستند که نقش مهمی در جذب و خنثی کردن رادیکال های آزاد ایفا می­ کنند و با توجه به ارتباط بین فعالیت آنتی اکسیدانی و محتوای ترکیبات فنلی گیاهان، در پژوهش حاضر موارد زیر مورد بررسی قرار گرفت:
شناسایی بسترکاشت مناسب با بهره گرفتن از ترکیبات محلی (قابل دسترس و ارزان)
بررسی اثر بسترهای مختلف کشت بر میزان پرولین و قند
بررسی اثر بسترهای مختلف کشت بر میزان آنتی اکسیدانها و ترکیبات فنلی کل
اندازه گیری کلروفیل وکارتنوئیدها دربسترهای مختلف
بررسی اثر بسترهای مختلف کشت بر رشد ریشه و بخش هوایی
بررسی اثر برزی کاکتوس بر اثرات ضدمیکروبی
فصل سوم
مواد و روش­ها
۳-۱-مکان آزمایش
این آزمایش در گلخانه تحقیقاتی بخش زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شیراز از مهر ماه ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۳۹۳ به طول انجامید. با توجه به آزمایش­های اولیه انجام شده روش زیر برای کاشت کاکتوس انتخاب و اجرا گردید.
۳-۲-تهیه محیط کشت های مختلف برای کاشت برزی کاکتوس
با بهره گرفتن از منابع و ارائه پیشنهادهای جدید از بسترکشت مختلفی برای کاشت برزی­کاکتوس استفاده گردید (استکی و همکاران­، ۱۳۹۲؛ مطلق زاده، ۱۳۸۸؛ Glass et al., 1997 ).
به علت متفاوت بودن چگالی بسترهای کشت، برای برداشت و مخلوط کردن بستر ها از حجم­های مشخص استفاده شد و نام بستر­های کشتِ مخلوط شده، با حروف بزرگ انگلیسی نامگذاری شد.
محیط­کشت حاوی ورمی کمپوست ۱پیمانه، رس ۱ پیمانه، کوکوپیت ۱ پیمانه، ماسه شسته ۱ پیمانه و خاک برگ ۱ پیمانه .
محیط­کشت حاوی ماسه بادی ۱ پیمانه، رس ۱ پیمانه، پیت ماس ۱ پیمانه، ماسه شسته ۱ پیمانه و خاک برگ ۱ پیمانه .
محیط­کشت حاوی پیت ماس ۱ پیمانه، کوکوپیت ۱ پیمانه، پرلیت ۱ پیمانه، ماسه شسته ۱ پیمانه .
محیط­­کشت حاوی پیت ماس ۱٫۵ پیمانه، پرلیت ۵/. پیمانه، خاک برگ ۱ پیمانه، کوکوپیت ۲ پیمانه، ورمی کمپوست ۱ پیمانه، ماسه شسته ۲ پیمانه.
محیط­کشت حاوی پیت ماس ۱ پیمانه، پرلیت ۱ پیمانه، خاک برگ ۱ پیمانه، کوکوپیت ۱ پیمانه، ورمی کمپوست ۱ پیمانه، ماسه شسته ۱ پیمانه.
محیط­کشت حاوی رس ۱ پیمانه ، خاک برگ ۱ پیمانه، پرلیت ۱ پیمانه، ماسه بادی ۱ پیمانه، ماسه شسته ۱ پیمانه .
محیط­کشت حاوی رس ۱ پیمانه ، خاک برگ ۱ پیمانه، ورمی کمپوست ۱ پیمانه، ماسه بادی ۱ پیمانه، ماسه شسته ۱ پیمانه .
محیط­کشت حاوی ماسه شسته ۱ پیمانه، رس ۵/. پیمانه، خاک برگ ۵/. پیمانه، ماسه بادی ۵/. پیمانه، پیت ماس ۵/. پیمانه، ورمی کمپوست ۱ پیمانه .
محیط­کشت حاوی ماسه شسته ۱ پیمانه، رس ۱ پیمانه، خاک برگ ۱ پیمانه، ماسه بادی ۵/. پیمانه، پیت ماس ۱ پیمانه، ورمی کمپوست ۱ پیمانه .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...