۳-۱: میزان اعتماد به خود در زمینه خود مراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی چقدر است؟
۲) وضعیت عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی چگونه است؟
۳) وضعیت عملکرد شناختی با خود مراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ارتباط دارد؟
۴) میزان افسردگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی چقدر است؟
۵) میزان افسردگی با خود مراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ارتباط دارد؟
۶) ارتباط عوامل فردی-اجتماعی با خود مراقبتی (به تفکیک حیطه ها) در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی چگونه است؟
۷) ارتباط عوامل مرتبط با بیماری/سلامتی با خود مراقبتی (به تفکیک حیطه ها) در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی چگونه است؟
۸) عوامل پیش بینی کننده خود مراقبتی (به تفکیک حیطه ها) با کنترل عوامل فردی اجتماعی و مرتبط با بیماری/سلامتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کدامند؟
تعاریف نظری واژه ها
مراقبت از خود (خود مراقبتی) :
مراقبت از خود اعمالی است که افراد عادی برای سلامتی و رفاه خود و پیشگیری از بیماری ها و کشف و درمان آن ها انجام می دهند (۲۲).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مراقبت از خود یک عملکرد کنترل کننده است که توسط خود افراد یا دیگران انجام می شود. هدف از مراقبت از خود عبارتست از: زنده ماندن، ابقا و نگهداری عملکرد ضروری فیزیکی و روانی، برقراری یکپارچگی و انسجام در عملکرد ها و تکامل انسان در چهارچوبی از شرایط که برای زندگی ضروری و لازم هستند (۲۹).
نارسایی قلبی :
نارسایی قلبی، ناتوانی قلب در پمپ کردن خون کافی برای تامین نیاز بافت ها به اکسیژن و مواد مغذی می باشد (۳۰, ۳۱). واژه نارسایی قلبی نشان دهنده بیماری میوکارد است که اختلال در قدرت انقباضی بطنی (اختلال عملکرد سیستولیک) یا در پرشدگی قلب (اختلال عملکرد دیاستولیک) وجود دارد و ممکن است باعث احتقان ریوی یا سیستمیک گردد (۳۰, ۳۲).
این وضعیت سبب تنگی نفس، تورم اندام ها، خونرسانی ضعیف بافتی، احتباس خون در عروق محیطی، خیز ریوی، اتساع ورید گردنی و… می شود (۳۳).
عوامل پیش بینی کننده خود مراقبتی :
پیش بینی کننده های محتمل خود مراقبتی در مطالعات انجام شده، ویژگیهای فردی بیمار، وضعیت روانی، عملکرد شناختی و بیماریهای همراه در نظر گرفته شده اند (۱۸)، در حالیکه در مطالعه ای دیگر، حمایت اجتماعی، شدت علایم، بیماری های همراه، درآمد ماهانه، جنس و سن در نظر گرفته شده اند (۳)، همچنین در مطالعات بسیاری فقط به بررسی یک عامل (به طور مثال افسردگی) به عنوان عامل پیش بینی کننده و مرتبط با خود مراقبتی پرداخته شده است (۲۶).
عوامل فردی– اجتماعی :
به ویژگی ها یا خصوصیاتی که یک فرد را از یک گروه متمایز می سازد و به جامعه انسانی و تعامل فرد با گروه های انسانی به عنوان یک عضو از جامعه، اطلاق می شود (۳۴)؛ شامل : سن (۱۸, ۲۱, ۳۵, ۳۶)، جنس (۳, ۱۳, ۳۷, ۳۸)، سطح تحصیلات (۲۵, ۲۸, ۳۹, ۴۰)، وضعیت اشتغال (۱۰, ۲۰, ۲۸, ۳۷)، وضعیت تأهل (۲۵, ۳۷, ۴۱, ۴۲)، متوسط درآمد ماهانه (۳, ۱۰, ۲۰, ۴۳)، وضعیت بیمه (۴۴)، محل سکونت (۱۰, ۴۵)، سرپرست خانوار بودن (۳۷) و شرایط زندگی (۱۳, ۳۹, ۴۶, ۴۷) می باشد.
عوامل مرتبط با بیماری/ سلامتی :
عوامل مرتبط با بیماری/سلامتی شامل : طول مدت ابتلا به بیماری (۱۹, ۲۱, ۴۷, ۴۸)، سابقه کسب آموزش (۵, ۱۰, ۴۲)، سابقه بستری (۲۱, ۲۸, ۴۹)، کلاس نارسایی قلبی (۲۴, ۵۰-۵۲)، یافته های اکوکاردیوگرافی (۲۶-۲۸, ۴۳)، میزان هموگلوبین (۱۳, ۱۸, ۳۹)، میزان فشارخون (۱۳, ۱۸, ۳۹) و بیماری های همراه (۱۳, ۲۵, ۳۵, ۳۹) می باشد.
تعاریف عملی واژه ها
وضعیت خود مراقبتی افراد مبتلا به نارسایی قلبی :
در این پژوهش منظور، مجموع امتیازی است که از نحوه پاسخگویی واحدهای مورد پژوهش، به سوالات پرسشنامه شاخص مراقبت از خود نارسایی قلبی [۶] (SCHFI) و امتیازی که از این طریق کسب می کنند، می باشد .
این پرسشنامه شامل ۱۵ سوال در ۳ زیر مقیاس: ۱) حفظ مراقبت از خود (۵ سوال)، ۲) مدیریت مراقبت از خود (۶ سوال)، و ۳) اعتماد به خود در زمینه مراقبت از خود (۴ سوال)، با پاسخهای ۴ و ۵ گزینه ای (به ترتیب با امتیاز ۴-۱ و ۴-۰) در طیف لیکرت می باشد. این ابزار در هر زیرمقیاس و در کل به ۱۰۰ نمره تبدیل خواهد شد که نمره های بالاتر نشان دهنده ی خودمراقبتی بیشتر است، نمره های بیشتر از ۷۰ نشان دهنده خودمراقبتی مناسب می باشد (۵۳).
عوامل پیش بینی کننده خود مراقبتی :
در این مطالعه با توجه به عوامل مطرح شده در تعریف نظری عوامل پیش بینی کننده شامل: وضعیت عملکرد شناختی، میزان افسردگی و ویژگی های بیمار (عوامل فردی- اجتماعی و مرتبط با بیماری/سلامتی) می باشد .
– برای سنجش وضعیت عملکرد شناختی از ابزار MMSE[7] استفاده می شود که شامل ۱۱ بعد است و حافظه کوتاه مدت، آگاهی، توجه، محاسبه و مهارت های حرکتی و زبانی را ارزیابی می کند. هر بعد شامل تعدادی سوال با ۲ گزینه صحیح و غلط می باشد و هر پاسخ صحیح یک امتیاز دارد، حداکثر نمره ۳۰ می باشد که امتیاز کمتر از ۲۲ نشان دهنده اختلال شناختی می باشد (۵۴).
– برای سنجش افسردگی در این بیماران از مقیاس افسردگی بیماران قلبی[۸] (CDS) استفاده می شود که مشتمل بر ۲۶ سوال به صورت مقیاس ۷ درجه ای لیکرت (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) در هفت بعد (اختلال خواب، عدم لذت بردن، عدم اطمینان یا بی ثباتی، خلق، ادراک، ناامیدی، و عدم فعالیت) طبقه بندی می گردد. نقطه برش با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه ۹۰ محاسبه می گردد . کمترین نمره به دست آمده ۲۶ و بیشترین نمره ۱۸۲ می باشد و نمره بالاتر نشان دهنده شدت بیشتر افسردگی می باشد (۵۵).
عوامل فردی – اجتماعی :
عوامل فردی- اجتماعی همان مواردی است که در تعریف نظری آمده است که با بخش اول ابزار مورد بررسی قرار می گیرد.
عوامل مرتبط با بیماری/ سلامتی :
عوامل مرتبط با بیماری/ سلامتی نیز همان مواردی است که در تعریف نظری آمده که با بخش اول ابزار مورد بررسی قرار می گیرد.
– برای سنجش بیماری های همراه از شاخص بیماری های همراه چارلسون[۹] استفاده می شود، این شاخص شامل ۱۹ شرایط بیماری است که به هر بیماری با توجه به تاثیر بالقوه آن بر مورتالیتی امتیاز ۱، ۲، ۳ و یا ۶ داده می شود؛ در نهایت امتیازات با بهره گرفتن از نرم افزار آماده Excel موجود در Website MCHP محاسبه گردید؛ و بصورت چهار درجه ناخوشی صفر ، ۲ – ۱ ، ۴- ۳ ، ۵ ≤ رتبه بندی شدند (۵۶).
پیش فرض
۱) نارسایی قلبی یک چالش مهم سلامت جهانی است که با افزایش هزینه های مراقبت سلامتی و مرگ و میر قابل توجه در ارتباط است (۱۳).
۲) ارتقاء کیفیت درمان از طریق مشارکت بیمار در امر درمان و مراقبت از خود، می تواند مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را کاهش دهد (۲۰).
۳) انسان سالم دارای توانایی مراقبت از خود است (۲۲).
۴) در بیماران قلبی به منظور بهبود کیفیت زندگی و کاهش بستری مجدد آنان باید به ارتقاء رفتارهای مراقبت از خود پرداخت (۵۷).
۵) خود مراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی قابل اندازه گیری است (۵۳).
۶) وجود اختلال شناختی و علائم افسردگی، افراد مبتلا به نارسایی قلبی را در انجام مراقبت از خود با مشکل روبرو می سازد (۲۳, ۲۷).
۷) خودمراقبتی تحت تاثیر عواملی از قبیل: سن، وضعیت تکاملی، حوادث دوران زندگی، جنس، آگاهی فردی-اجتماعی، وضعیت سلامتی، وضعیت برنامه مراقبت سلامتی، سیستم خانوادگی، تشخیص بیماری عضوی و رفتاری قرار دارد (۵۸).
۸) نتایج متناقضی در مورد عوامل پیش بینی کننده خود مراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی وجود دارد (۳, ۲۸).
۹) عوامل پیش بینی کننده خود مراقبتی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی قابل اندازه گیری هستند .
محدودیت های پژوهش
۱) شرایط روحی و جسمی بیماران مورد پژوهش در حین تکمیل پرسشنامه بر پاسخ آنها تاثیر می گذارد که کنترل آن از حیطه توانایی های پژوهشگر خارج است .
۲) تعداد زیاد سولات مطرح شده در پرسشنامه ممکن است منجر به بی حوصلگی و خستگی (با توجه به وضعیت جسمی بیماران) در تکمیل پرسشنامه گردد که کنترل آن از اختیار پژوهشگر خارج است .
فصل دوم
چهارچوب پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...