1. فازی کردن: در این مرحله واقعیات بر اساس سیستم فازی تعریف می­شوند. ابتدا باید ورودی و خروجی سیستم معرفی شده، سپس قوانین اگر – آنگاه مناسب به کار گرفته شوند. برای ساخت تابع عضویت بایستی از داده ­های خام استفاده شود. حال سیستم برای اعمال منطق فازی آماده است.
      2. (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. استنتاج: هنگامی که ورودی­ ها به سیستم می­رسند استنتاج، همه قوانین اگر – آنگاه موجود را مورد ارزیابی قرار می­دهد و درجه درستی آنها را مشخص می­ کند. اگر یک ورودی به طور صریح با یک قانون اگر – آنگاه مشخص نشده باشد، آنگاه تطابق بخشی مورد استفاده قرار می­گیرد تا جوابی مشخص شود. راه­های متعددی برای پیدا کردن پاسخ بخشی وجود دارد که البته فراتر از حد این تحقیق می­باشند.
    1. ساخت: در این قسمت برای بدست آوردن یک نتیجه کلی، تمامی مقادیر بدست آمده از قسمت استنتاج با هم ترکیب می­شوند. قوانین فازی مختلف نتایج مختلفی خواهند داشت. بنابراین ضروری است تا همه قوانین در نظر گرفته شوند. برای این منظور روش­های متعددی وجود دارند که توضیح همه آنها در این تحقیق نمی­گنجد.

۴٫ بازگرداندن از حالت فازی: در این مرحله مقدار فازی بدست آمده از قسمت ساخت به یک داده قابل استفاده تبدیل می­ شود. این قسمت از کار اغلب پیچیده است چون مجموعه فازی نبایستی مستقیماً به داده قابل استفاده تبدیل شود. از آنجا که کنترلرهای سیستم­های فیزیکی به سیگنال­های گسسته نیاز دارند، این مرحله بسیار مهم می‌باشد.
۲-۷-۶- مجموعه‌های فازی‌
بنیاد منطق فازی بر شالوده نظریه مجموعه‌های فازی استوار است. این نظریه تعمیمی از نظریه کلاسیک مجموعه‌ها در علم ریاضیات است. در تئوری کلاسیک مجموعه‌ها، یک عنصر، یا عضو مجموعه است یا نیست. در حقیقت عضویت عناصر از یک الگوی صفر و یک یا باینری تبعیت می‌کند. اما تئوری مجموعه‌های فازی این مفهوم را بسط می‌دهد و عضویت درجه‌بندی شده را مطرح می‌کند. به این ترتیب که یک عنصر می‌تواند تا درجاتی، و نه کاملاً، عضو یک مجموعه باشد. مثلاً این جمله که آقای الف به اندازه هفتاد درصد عضو جامعه بزرگسالان است از دید تئوری مجموعه‌های فازی صحیح است. در این تئوری، عضویت اعضای مجموعه از طریق تابع مشخص می‌شود که نمایانگر یک عضو مشخص و تابعی فازی است که درجه عضویت ‌ در مجموعه مربوطه را تعیین می‌کند و مقدار آن، عددی بین صفر و یک است. لذا اگر مجموعه ­ای از عناصر باشد، آنگاه مجموعه فازی در مجموعه زوج مرتب­های زیر است [۶۶].
به بیان دیگر، نگاشتی از مقادیر به مقادیر عددی ممکن بین صفر و یک را می‌سازد. تابع ممکن است مجموعه‌ای از مقادیر گسسته یا پیوسته باشد. حالت گسسته وقتی است که فقط تعدادی متناهی از مقادیر بین صفر و یک را تشکیل می‌دهد، مثلاً ممکن است شامل اعداد ۳/۰ و ۵/۰ و ۷/۰ و ۹/۰ و صفر و یک باشد. اما وقتی مجموعه مقادیر پیوسته باشند، یک منحنی پیوسته از اعداد اعشاری بین صفر و یک تشکیل می‌شود. شکل(۲-۳) نموداری از نگاشت پیوسته مقادیر به مقادیر ‌ را نشان می‌دهد. تابع‌ در این نمودار می‌تواند قانون عضویت در یک مجموعه فازی فرضی را تعریف کند.

شکل(۲-۳): تابع عضویت فازی
۲-۷-۷- اعداد فازی
در این پژوهش از اعداد فازی مثلثی استفاده شده است. دلیل استفاده از اعداد مثلثی محاسبات ساده و قابل فهم آن است و همچنین ثابت شده است که در مسائلی که اطلاعات آن ذهنی و نادقیق است استفاده از اعداد فازی مثلثی موثر است [۶۸]. یک عدد فازی مثلثی مانند شکل (۲-۴) می‌تواند به صورت سه تایی نمایش داده شود. تابع عضویت عدد فازی مثلثی به صورت معادله (۲-۱) است:

(۲-۱)

۱
۰

شکل (۲-۴): عدد فازی مثلثی

نمونه ­ای از توابع عضویت متغیرهای زبانی در شکل(۲-۵) آمده است.

شکل (۲-۵): نمونه ­ای از توابع عضویت متغیرهای زبانی

۲-۸- نگاشت­های ادراکی
نگاشت­های ادراکی برای اولین بار توسط رابرت اکسلراد[۲۴]، دانشمند علوم سیاسی، در دهه­ ۱۹۷۰ پیشنهاد و به کار گرفته شد [۷۲]. نگاشت­های ادراکی یک گراف جهت­دار است که برای نشان دادن نظرات یک فرد با توجه به یک دامنه­ خاص طراحی شده است و برای تجزیه و تحلیل تأثیرات گزینه­ های مختلف، به طور مثال سیاست­ها یا تصمیمات تجاری به منظور دست‌یابی به هدف­هایی خاص، به کار برده می­ شود [۵۹ ]. نگاشت­های ادراکی بازنمایی ارتباطات علی میان چند شی یا مفهوم است که در برگیرنده نظرات خبرگان در مورد یک واقعیت ذهنی است تا یک واقعیت عینی .رابرت اکسلراد از ترکیبات علامت‌دار استفاده نموده و اثرات بدیل­های گوناگون مانند سیاست­ها، تصمیمات کسب و کار و غیره را بر اهداف خاص مورد تحلیل قرار داده است [۱۰]. نگاشت ادراکی حاوی ۲ عنصر اصلی گره (مفهوم) و یال (ارتباط) است. گره­ها، مفاهیم متغیر (مانند عدم ثبات اجتماعی، نه مثل جامعه) و یال­ها پیوندهای علی هستند. لذا مفاهیم تحت عنوان متغیرها و ارتباطات علی به عنوان روابط میان متغیرها بازنمایی می­شوند. ارتباطات علی، متغیرها را به هم متصل نموده و می ­تواند مثبت و یا منفی باشد [۱۰]. مؤلفه­ های اصلی یک نگاشت ادراکی در شکل (۲-۱۵) نشان داده شده ­اند [۶۰].
علت
تغییر
متغیرهای علت
متغیرهای معلول
نگاشت ادراکی (CM)
مفاهیم
باورهای سببی
نمایش داده شده به شکل
نمایش داده شده به شکل
متغیرها
روابط بین متغیرها
تأثیر تغییر در متغیر معلول
یک تغییر
روابط معکوس (منفی)
روابط مستقیم (مثبت)

شکل (۲-۱۵): مؤلفه های اصلی نگاشت ادراکی (CM

عبارت علی زیر مثالی است که گویای مفاهیم مطرح شده در بالاست :
“پاسخگویی به درخواست مشتریان، موجب ارتقای کیفیت خدمات می­گردد.” متغیر علت در این عبارت، “پاسخگویی به درخواست مشتریان” می­باشد که دارای تأثیر مثبت بر متغیر معلول یعنی “کیفیت خدمات” است. اگر رابطه مثبت باشد، مانند مثال فوق، کاهش یا افزایش در متغیر علت دارای تأثیری هم جهت بر روی متغیر معلول خواهد بود. اما اگر رابطه میان متغیرها منفی باشد، تغییر در متغیر علت دارای تأثیری با جهت معکوس خواهد بود [۱۰]. مثالی از نمایش نموداری نگاشت­های ادراکی در شکل (۲-۱۶) ارائه شده است [۶۰]. در این نگاشت متغیرهای X، W، Y، Z، F، به شکل گره­ها و روابط سببی بین متغیرها به صورت پیکان­های جهت دار بین گره‌ها در نظر گرفته می­شوند، به طوری که یک گراف علامت­دار تشکیل شود. مسیر بین دو متغیر X و Y از یک نگاشت­ ادراکی دنباله­ای از تمام گره­هایی است که به وسیله­ پیکان­هایی از گره X تا گره Y مرتبط هستند.

شکل (۲-۱۶): مثالی از قسمتی از یک CM

تحلیل نگاشت­های ادراکی با دست‌کاری علامت­های مسیرهای علی آغاز می­ شود و در برگیرنده ۲ قانون برای تعیین جهت مسیر با هر طولی است این قوانین عبارتند از [۱۰] :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...