1. پیچیدگی

برای حل مسایل پیچیده، فرایند تحلیل سلسله مراتبی هم نگرش سیستمی و هم تحلیل جزء به جزء را به صورت توأم به کار می برد. عموماً افراد در تحلیل مسایل یا کل نگری کرده و یا به جزئیات پرداخته و کلیات را رها می کنند. در حالی که فرایند تحلیل سلسله مراتبی هر دو بعد را با هم به کار می بندد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    1. همبستگی و وابستگی متقابل

فرایند تحلیل سلسله مراتبی وابستگی را به صورت خطی در نظر می گیرد. ولی برای حل مسایلی که اجزاء به صورت غیر خطی وابسته اند نیز به کار گرفته می شود.

    1. ساختار سلسله مراتبی

این فرایند اجزای یک سیستم را به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می کند. که این نوع سازماندهی با تفکر انسان تطابق داشته و اجزاء در سطوح مختلف طبقه بندی می شوند.

    1. اندازه گیری

این فرایند مقیاسی برای اندازه گیری معیارهای کیفی تهیه کرده و روشی برای تخمین و برآورد اولویت ها فراهم می کند.

    1. سازگاری

فرایند تحلیل سلسله مراتبی سازگاری منطقی قضاوت های استفاده شده در تعیین اولویت ها را محاسبه کرده و ارائه می نماید.

    1. تلفیق

این تکنیک منجر به برآورد رتبه نهایی هر گزینه می شود.

    1. تعادل

در این فرایند اولویت های وابسته به فاکتورها در یک سیستم در نظر گرفته شده و بین آنها تعادل بر قرار می گردد و فرد را قادر می سازد که بهترین گزینه را براساس اهدافش انتخاب کند.

    1. قضاوت و توافق گروهی

این فرایند بر روی توافق گروهی اصرار و پافشاری ندارد ولی تلفیقی از قضاوت های گوناگون را می تواند ارائه نماید.

    1. تکرار فرایند

فرایند تحلیل سلسله مراتبی فرد را قادر می سازد که تعریف خود را از یک مسأله تصحیح کند و قضاوت و تصمیم خود را بهبود دهند.
۲-۱۵ پیشینه تحقیق
بر اساس بررسی های صورت گرفته در زمینه مطالعات و تحقیقات پیشین، مشخص شد که ۱- به دلیل پر اهمیت بودن اطلاعات درج شده در تحقیقات انجام شده در صنایع چوب کشور، شرکت ها ( دولتی و خصوصی) اغلب حاضر به نشر اطلاعات برنامه ریزی استراتژیک خود نبوده اند و ۲- در بعضی از موارد نیز متأسفانه پژوهش های تعریف شده ای در چارچوبه تکنیک های برنامه ریزی استراتژیک صورت نگرفته و یا اصلاً تحقق نپذیرفته است. اما با این وجود با مطالعات انجام شده بر روی تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته در شرکت ها و سازمان های مختلف در سطح کشور نشان می دهد که تا به حال فعالیت های مختلفی در زمینه فرایند برنامه ریزی استراتژیک و اجرایی نمودن آنها در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین مقالات به چاپ رسیده که همگی یا به سفارش وزارتخانه های دولتی و یا برای بخش خصوصی انجام گرفته است؛ که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود.
تدوین برنامه ریزی استراتژیک با بهره گرفتن از مدل دیوید (مطالعه موردی: شرکت صنعت چوب شمال)
محمد مهدی سلمانی و محمد پالشی؛ مجموعه مقالات دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک؛ انجمن مدیریت راهبردی ایران؛ تهران؛ آذر۱۳۹۲.
در این پژوهش محققین کوشیده اند تا با بهره گرفتن از فنون برنامه ریزی استراتژیک اعم از عوامل داخلی(‌نقاط ضعف و قوت‌) و عوامل خارجی (‌تهدید ها و فرصت‌ها‌) اهداف بلند مدت شرکت مذکور را مورد رصد و تحلیل و ارزیابی قرار داده و برای دستیابی به این اهداف، استراتژهای مناسب پیشنهاد دهند. در پژوهش که روش تحقیق آن توصیفی از نوع مطالعه موردی است ، ابتدا در دو حوزه و بهره گیری از مدل استراتژیک دیوید به جمع آوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات و بیانیه ماموریت شرکت صنعت چوب شمال تدوین پرداخته شده است سپس با توجه به ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) در مرحله ورودی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IE) استخراج شده است. در مرحله تصمیم گیری با استفاده IE و ماتریس SWOT به اطلاعات به دست آمده از جامعه آماری ماتریس، گزینه های مختلف استراتژی شناسایی و با بهره گرفتن از ماتریس برنامه ریزی استراتژی کمی (QSPM) اولویت بندی شده اند.
۲) برنامه ریزی استراتژیک با گرایش سازمانی و بازاریابی در شرکت صنایع چوب کیش
فرزام خانبابایی؛پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر ایرج مهدوی؛ اساتید مشاور: دکتر محسن اکبرپور شیرازی و دکتر سید علی حدیقی؛ دانشگاه علوم و فنون مازندران، دانشکده مهندسی صنایع،۱۳۸۷.
در این پایان نامه با بهره گیری از الگوی برنامه ریزی استراتژیک فرد آر. دیوید راهبرد، بیانیه های مأموریت ، چشم انداز و اهداف بلند مدت شرکت صنایع چوب کیش تعریف و توسعه داده شد. پس از آن با بررسی محیط اثرگذاری بر فعالیت های سازمان یا به عبارت دیگر، محیط های خارجی، داخلی و رقابتی، به شناسایی و تحلیل فرصت ها، تهدیدات و نقاط قوت و ضعف پرداخته شد و در ادامه با بهره گرفتن از مدل های تحلیلی، برنامه ریز استراتژیک شامل: ماتریس داخلی و خارجی، ماتریس تجزیه و تحلیل سوات و ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، استراتژی های مناسب و کارآمد در سطح سازمان شناسایی و تدوین شد و در نهایت با کاربرد ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی، استراتژی های پیشنهادی ارزیابی و اولویت بندی شده اند.
۳) تدوین و طراحی مدل برنامه ریزی استراتژیک برای بیمارستان خاتم الانبیاء (ص)
محمد بختیاری؛ پایان نامه (کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر غلامرضا طالقانی؛ استاد مشاور: دکتر داوود سلمانی؛ دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۸۱.
در این تحقیق بر مبنای مدل های برنامه ریزی استراتژیک سعی گردید تا به بررسی وضع موجود بیمارستان خاتم الانبیاء که از جمله بیمارستان های فوق تخصصی و درجه یک ایران است پرداخته و با شناسایی فرصت ها و تهدیدات محیطی و قوت ها و ضعف های داخلی بیمارستان بر مبنای مدل SWOT و تحلیل اثرات آنها بر موفقیت بیمارستان استراتژی هایی جهت حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب و نیل به اثر بخشی ارائه گردید. هدف اصلی از انجام این تحقیق تدوین استراتژی های مناسب جهت حرکت از وضع موجود به مطلوب با تکیه بر نقاط قوت و فرصت ها و ارائه پیش فرض ها و پیشنهاداتی جهت پیاده سازی مدل برنامه ریزی استراتژیک بوده است. روش انجام این تحقیق به صورت توصیفی و بهره گیری از تحقیق پیمایشی بوده است بدین معنی که برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانه ای و همچنین برای تعیین و شناسایی نقاط قوت و ضعف و نیز تهدیدات و فرصت های محیطی از روش میدانی استفاده شده است. ابزارهای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق عبارت بودند از مصاحبه بیمه سازمان یافته، پرسشنامه و مصاحبه. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران سطوح مختلف بیمارستان اعم از پزشکان، کارشناسان و متخصصان می باشد.
۴) بررسی عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک در صنایع دریائی ایران
محمدرضا وفائی زاده؛ پایان نامه (کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر محمد تقی شهیدی؛ اساتید مشاور: دکتر غلامرضا طالقانی و دکتر داوود سلمانی؛ دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، ۱۳۷۱.
پژوهش صورت گرفته توسط آقای وفائی زاده در صنایع دریائی ایران با تعریف مسئله پایین بودن چشمگیر آهنگ رشد بهره وری در صنایع دریائی ایران با فرضیات برنامه ریزی استراتژیک در این صنعت منوط به داشتن واحد متولی و همچنین کاربرد برنامه ریزی استراتژیک در صنایع دریائی ایران باعث افزایش بهره وری خواهد شد، صورت پذیرفته است که محقق سعی نموده است با ارائه گزارشی در قالب سه راه حل بتواند این آهنگ را به سمت افزایش سوق دهد. در این پژوهش با بیان آماری رسمی از کتاب آمار نیروی انسانی سال ۱۹۸۷ انتشارات دفتر بین المللی کار ایران سهم کمی را در صنعت دریائی داشته است و بنابراین یکی از محوریت های برنامه ریزی دولت این صنعت عنوان شده است. در ادامه محقق در مورد فرضیه کاربرد برنامه ریزی استراتژیک علل اثرگذار بودن آن را ۱- راهی برای پیشی گرفتن بر رقبا ۲- یافتن فرصت های بازار و ۳- یافتن نقاط قوت درونی و بهبود عملکرد عنوان می نماید. محقق عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک در صنایع دریائی را ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب، اجرای برنامه های آموزشی و استقرار نظام انگیزشی متناسب با اهداف دانسته است. این تحقیق هم از مطالعات کتابخانه ای و هم روش میدانی به کمک تهیه و توزیع پرسشنامه بهره برده است.
۵) تحلیل عملکرد و ارائه برنامه ریزی بلند مدت در شرکت تولید کننده سمعک بر اساس فنون مدیریت استراتژیک
سید مجید احمد پناه؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر نیکبخش جوادیان؛ استاد مشاور: دکتر جواد رضائیان؛ دانشگاه علوم و فنون مازندران، دانشکده مهندسی صنایع،۱۳۸۶.
این پایان نامه گزارش پروژه مدیریت استراتژیک در شرکت فن آذرخش است که شامل تحلیل و بررسی وضعیت موجود در صنعت تجهیزات شنوایی کشور، شناخت عملکرد و جایگاه شرکت فن آذرخش در این صنعت، برنامه ریزی و تعریف اهداف کلان و ارائه راهکار استراتژیک به منظور بهبود وضعیت و دستیابی به اهداف تعریف شده از اهداف اجرای پروژه می باشد.
۶) نقش فناوری اطلاعات در تدوین استراتژی برای صنایع نظامی
حمید رضا امیرکاردقت؛ پایان نامه(کارشناسی ارشد)؛ به راهنمایی: دکتر کاوه محمد سیروس؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)، دانشکده مهندسی صنایع،۱۳۸۲.
در این پایان نامه سعی گردیده است است تا با تعریف درستی از مدیریت استراتژیک چارچوب مناسب برای فناوری اطلاعات ارائه داده شود. در این پژوهش بعد از مرور مدل های تدوین استراتژی مدلی را انتخاب و آن را خوراند صنایع نظامی گردانیده است. و در نهایت نحوه اثر گذاری فناوری اطلاعات بر روی تدوین استراتژی صنایع در سه بخش ۱- سیسم اطلاعات و شبکه ارتباطات داخلی سازمان و بیرون سازمان ۲- تقویت زنجیره تأمین و منبع یابی ۳- اشاعه پدیده های مجازی مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند. در این پژوهش در راستای ادامه حیات سازمان و همچنین وجود شعار تحول سازمانی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارائه مدلی تلفیقی با عنوان CMS بهره گرفته شده است. در ادامه با بررسی رسالت و شعار سازمانی و تعیین اهداف، عوامل محیط داخلی و خارجی تحلیل شده و تشکیل ماتریس IE و بهره گیری از دیاگرام SPACE محل استقرار شرکت مشخص شده و در نهایت تدوین استراتژی سازمان با ابزار های ماتریس SWOT و QSPM صورت پذیرفته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...