۱۲۹

۱۴۶

مأخذ: نقشه تقسیمات اداری – سیاسی استان گیلان – سال ۱۳۸۹
در ارتباط با موقعیت جغرافیایی روستای پیلدره می توان گفت که این روستا در منطقه ای جلگه ای واقع شده است و در میان اراضی باغی شکل گرفته و گسترش یافته است از لحاظ سطح استقرار طبیعی نیز نسبت به روستاهای اطراف مانند للیم و آفتاب خورتاب و غیره، موقعیت نسبتاً مشابهی داشته و از آب و هوای معتدل و مرطوب برخوردار است.
شکل استقرار این روستا به صورت متراکم و پراکنده می باشد. به لحاظ تیپ اراضی، زمین های این روستا جزو واحدهای اراضی درجه یک و دو کشاورزی می باشد و اکثر اراضی این روستا به صورت باغی می باشد.
این روستا از شمال با روستای دعوی لات ، شرق با روستای للیم، جنوب به روستای شیردره و از سمت غرب با روستای شی شارستان همجوار است.
از نظر مختصات جغرافیایی مجموعه روستایی مورد مطالعه در طول جغرافیایی ۵۰ درجه ۹ دقیقه و ۲۰ ثانیه شرقی و در عرض ۳۷ درجه و ۳ دقیقه و ۳۲ ثانیه شمالی قرار گرفته است.
شکل ۴-۱ نقشه کاربری اراضی وضع موجود روستای پیلدره – مأخذ: طرح هادی مجموعه روستایی دعوی لات – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
مسیر ارتباطی و دسترسی به این روستا، مسیر املش – روستای حاجی آباد – روستای جورکاسر ، روستای دعوی لات به پیلدره می باشد.
شکل ۴-۲ عکس ورودی روستای پیلدره
۴-۲- مشخصات طبیعی
ساختار و دلایل استقرار و شکل­ گیری سکونتگاه های شهری و روستایی در کشور با توجه به تنوع اقلیمی و محیطی از گستره بسیاری برخوردار بوده و عوامل مختلفی در این امر تأثیر داشته اند. در میان عوامل گوناگون، آب و زمین نقش برجسته­تری را به خود اختصاص داده و هر جا این دو عامل در کنار هم قرار گرفته اند. زمینه های شکل­ گیری سکونتگاه های شهری و روستایی را فراهم آورده است. البته ناگفته نماند عوامل دیگر نظیر راه های ارتباطی، مسائل ناشی از قبیل تجارت و بازرگانی و… نیز در این میان سهم خاصی در استقرار و شکل گیری سکونتگاه ها و یا رونق و توسعه آنها به خود اختصاص داده­اند. حال می توان گفت استقرار و توسعه فضایی روستاها در درجه اول تابع شرایط محیطی و جغرافیایی آنهاست و فضاهای مجاور روستاها در ارتباط با عوامل گوناگون محیط طبیعی از جمله شکل ناهمواریها و همجواری آن با عوارض طبیعی مانند کوه، دشت، رودخانه، جلگه، سواحل دریا و شرایط اقلیمی حاکم بر آن در جهت توسعه روستاها نقش تعیین کننده ای دارند.
۴-۲-۱- اقلیم
هدف از مطالعات آب و هوایی شناخت ویژگی های محیطی متأثر از شرایط آب و هوایی حاکم بر محیط می باشد. ویژگی های آب و هوایی از خصوصیات کمی و کیفی برخوردار بوده و عوامل و عناصر اقلیمی در تغییرات کمی و کیفی خود اوضاع محیطی را تحت تأثیر قرار می دهند.
در بررسی و مطالعات آب و­هوایی ابتدا براساس داده های موجود تصویری از اوضاع اقلیمی ارائه می شود. سپس از نتایج حاصل دامنه تغییرات معین شده و روابط علت و معلولی در مقیاس های مختلف روشن می گردد و سرانجام با جمع بندی کلی اطلاعات بدست آمده، از یکسو، حدود دامنه اثرات بررسی شده و از سوی دیگر عملکردهای کاربردی برای آینده انتخاب می گردند. در این میان آب و هواشناسی کاربردی در مطالعات مربوط به طراحی و برنامه ریزی جایگاهی خاص می یابد چرا که برآیند آن پدیدار شدن اکوسیستم های جدید بوده و نمونه کامل توانایی و صلاحیت انسان برای شروع ضروری و کنترل تغییرات در مکان طبیعی به شمار می آیند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

از اینرو اطلاعات آب و هوایی می توانند در طراحی ساختمان ها، برنامه ریزی و نیز محاسبه و پیش بینی مخاطراتی که شهرها را تهدید می نماید (سیل ها، توفان های شدید، ابرهای طوفانی، خشکی هوا، افزایش و یا کاهش شدید دما و…) و بطور کلی در برنامه ریزی بکار گرفته شوند.
بدیهی است که وضع هوا ثابت نیست و ییوسته در حال تغییر است، اما معمولاً در هر مکان مشخص، در طول سال، هوایی معین به دفعات بیشتری جابه جا می شود، بطوریکه از نظر فراوانی، این هوا در آن مکان نمود چشمگیری می یابد. این هوا در هر منطقه آب و هوای آن منطقه به حساب می آید. پس می توان گفت اقلیم عبارت است از هوای غالب یک محل در دراز مدت (کاویانی، محمدرضا و علیجانی، بهلول،۱۳۷۱) .
ـ عومل کنترل کننده اقلیم
در علم اقلیم شناسی همانند سایر رشته ها از یک روش علمی (جمع آوری، پردازش، سنتز) استفاده می شود. کارشناسان اقلیم، داده های لازم را درباره عناصر اقلیمی مانند دما، بارندگی یا عوامل اقلیمی مانند انرژی و توپوگرافی، دوری و نزدیکی به منابع رطوبتی و… را جمع آوری کرده و با بهره گرفتن از روش های آماری پردازش کرده و در نهایت در جهت شناسایی اقالیم مختلف و یا تعیین آنها سنتز می کند. سه روش اصلی یا نگرش در مطالعه اقلیم وجود دارد :
۱- روش توصیفی ۲- روش دینامیکی ۳- روش سینوپتیک
ایستگاه‌های هواشناسی موجود در استان گیلان شامل ایستگاه‌های متعلق به سازمان هواشناسی و وزارت نیرو و بعضاً وزارت کشاورزی و … می‌باشد که از میان آمار اطلاعات ایستگاه‌های وابسته به وزارت نیرو و سازمان هواشناسی کشور تهیه و جهت بررسی هوا و اقلیم‌شناسی محدوده مورد مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. متأسفانه در شهرستان لنگرود آمارهای اقلیمی ( به دلیل ضعف ایستگاه‌ها) چندان معتبر نبوده لذا سعی شده‌اند ایستگاه‌های پیرامون شهرستان که از طول و دقت آمار بالاتری برخوردار هستند استفاده گردد. از میان ایستگاه‌ها بدیهی است که آمار ایستگاه‌های کلیماتولوژی لاهیجان و تبخیرسنجی آستانه حاوی معتبرترین داده‌ها هستند.
جدول۴-۲ مشخصات ایستگاه‌های هواشناسی پیرامون شهرستان املش

نام ایستگاه

طول جغرافیایی

عرض جغرافیایی

نوع ایستگاه

ارتفاع (متر)

طول دوره آماری

دقیقه

درجه

دقیقه

درجه

آستانه اشرفیه

۵۶

۴۹

۱۷

۳۷

تبخیر سنجی

۵-

۳۰ ساله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...