خطا ها دارای توزیع نرمال هستند.
جمله خطا یعنیε دارای میانگین صفر است.
جمله خطا یعنیε دارای واریانس ثابت ۲δ است.
بین خطا ها همبستگی وجود ندارد.
باقیمانده های الگوی رگرسیون به صورت زیر تعریف می شوند:
ei =yi – ŷi i=1,2,…,n
که در آن yiیک مقدار مشاهده و ŷiمقدار برازش شده متناظر آن است. چون تلقی از باقیمانده به صورت انحراف بین اندازه مشاهده و مقدار برازش شده می باشد، لذا یک معیار یا اندازه از تغییراتی است که بوسیله مدل رگرسیون توضیح داده نشده است. همچنین می توان باقیمانده ها را مقادیر شناخته شده خطا دانست، بنابراین هر انحراف از مفروضات در مورد خطاها باید در باقیمانده ها نمایان شود. در نتیجه تحلیل باقیمانده ها یک شیوه تاثیرگذار برای کشف انواع نامناسبت ها در مدل می باشد (مونتگمری و پک، ۱۳۸۴، ص۱۲۰).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای آزمون مفروضات ۲، ۱ از نمودار هیستوگرام باقیمانده ها که توسط نرم افزارEVIEWS ارائه می‎شود، استفاده می گردد. در این نمودار می توان نرمال بودن توزیع خطاها را بررسی نمود. ضمناً مقدار میانگین و واریانس خطاها نیز در این نمودار نمایش داده می شود. برای آزمون آخرین مفروضه فوق از نمودار نقطه ای باقیمانده‌ها استفاده می شود. چنانچه در این نمودار، باقیمانده‌ها به هم نزدیک نباشند و به عبارت دیگر پراکنده باشند، بیانگر این است که هیچگونه ارتباطی بین خطاها وجود ندارد.
ب – آزمون معنی دار بودن فرضیه ها
به منظور بررسی معنی دار بودن الگوی رگرسیونی مورد استفاده در تحقیق و تعیین وجود رابطه معنی دار بین متغیرهای مستقل و وابسته مدل، از آماره F استفاده می شود. با بهره گرفتن از آماره F به دنبال رد فرض H0 و در مقابل پذیرش فرض H1 هستیم. در فرض H0 بیان می شود که همه ضرایب الگوی رگرسیونی برابر با صفر است و در مقابل، فرض H1 بیانگر این است که همه ضرایب الگوی رگرسیونی برابر با صفر نیست. نرم افزار EVIEWS مقدارآمارهF و سطح معنی داری را ارائه می‌دهد. چنانچه سطح معنی داری کمتر از۵% باشد به این معنی است که درسطح اطمینان ۹۵% فرض H0 رد خواهد شد. رد فرض H0 به منزله معنی دار بودن الگوی رگرسیونی مورد استفاده در تحقیق است.
پ –آزمون معنی دار بودن متغیر مستقل
به منظور بررسی تاثیر معنیدار هر متغیر مستقل بر متغیر وابسته در الگوی مرتبط با فرضیه مورد آزمون از آماره t استفاده می شود. در اینجا فرض H0، بیانگر آن است که ضریب متغیر مستقل برابر با صفر است (b= 0) و در مقابل فرض H1، ضریب متغیر مستقل را مخالف با صفر در نظر می‌گیرد. نرم افزار EVIEWS مقدارآماره t و سطح معنی داری را ارائه می دهد. چنانچه سطح معنی داری کمتر از۵% باشد به این معنی است که درسطح اطمینان ۹۵% فرض H0 رد خواهد شد. رد فرض H0 به منزله معنی دار بودن تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته خواهد بود.
ت – آزمون معنی دار بودن ضریب همبستگی®
ضریب همبستگی با توجه به نمونه ای مشخص محاسبه می شود. بدیهی است که این ضریب، که بعضی مواقع ضریب همبستگی نمونه ای خوانده می شود، از نمونه ای به نمونه دیگر تغییر مییابد. حال سوال اینجاست که آیا بین دو متغیر x و y که ضریب همبستگی آن را تعیین کردیم همبستگی معنی داری وجود دارد یا نه ؟ به عبارت دیگر، آیا می توان به وجود یک رابطه علت و معلولی خطی اذعان داشت و یا ضریب همبستگی به دست آمده ناشی از شانس و تصادف بوده و ضریب همبستگی جامعه، که آن را با r نشان می دهیم، برابر صفر است؟
ث– آزمون خود همبستگی بین مشاهدات
خود همبستگی متغیرها زمانی رخ می دهد که خطاها با هم مرتبط باشند به عبارت دیگر هنگامی که جزء خطای مربوط به یک مشاهده تحت تاثیر جزء خطای مشاهده دیگر باشد خودهمبستگی متغیرها پیش می‎آید. برای بررسی این مشکل از آماره « دوربین – واتسون» استفاده می شود. این آماره نیز توسط نرم افزار آماریEVIEWS ارائه می شود. و به طور کلی چنانچه این آماره در سطح اطمینان ۹۵%، نزدیک به عدد ۲ باشد، خود همبستگی بین مشاهدات وجود نخواهد داشت.
۳ – ۱۰ – آزمون فرضیات تحقیق
برای آزمون فرضیه اول از الگوی رگرسیون چند متغیره زیر استفاده خواهد شد.

برای آزمون فرضیه دوم از الگوی رگرسیون چند متغیره زیر استفاده خواهد شد.

برای آزمون فرضیه سوم از الگوی رگرسیون چند متغیره زیر استفاده خواهد شد.

چنانچه در الگوی رگرسیون فوق ۰ < 12α و معنا دار باشد، در نتیجه شرکتهای که اجتناب مالیاتی دارند با احتمال بیشتری گزارشگری مالی متهورانه دارند و در صورتی که ۰ > 12α و معنا دار باشد، شرکتهای که اجتناب مالیاتی دارند با احتمال کمتری گزارشگری مالی متهورانه دارند و در صورتی که =۰۱۲α باشد هیچگونه ارتباط خطی بین اجتناب مالیاتی و گزارشگری مالی متحورانه وجود ندارد.
جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق، با بهره گرفتن از الگوهای فوق، ابتدا آن ها به صورت فرض های آماری بیان شدند و سپس با بهره گرفتن از رگرسیونهای فوق مورد آزمون قرار گرفتند.
۳ – ۱۱– خلاصه فصل سوم
در این فصل به منظور بررسی موضوع تحقیق به جزئیات روش تحقیق و نحوه طرح مساله و فرضیه های تحقیق پرداخته شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده گشت و برای این منظور از نرم افزار ره آورد نوین، تدبیرپرداز، صورت های مالی اساسی و پایگاه اینترنتی
مرتبط بهره گرفته شد. جهت آزمون فرضیه های تحقیق با تبعیت از تحقیق هلتزر و همکاران (۲۰۱۲) از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد و به این منظور برای انجام آزمون های آماری مرتبط، نرمافزارEVIEWS به کار گرفته شد. در هر یک از فرضیه ها به منظور بررسی معنیدار بودن الگو از آماره F و برای آزمون معنی دار بودن متغیرهای مستقل از آماره t استفاده گشت. همچنین آزمون معنی دار بودن ضریب همبستگی® با بهره گرفتن از آماره t و آزمون خود همبستگی بین مشاهدات با بهره گرفتن از آماره «دوربین – واتسون» نیز در هنگام بررسی هر یک از فرضیه‎ها مورد توجه قرار گرفت. ضمناً با توجه به استفاده از رگرسیون خطی درآزمون فرضیه ها، مفروضات اساسی این الگو ها نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل اطلاعات
۴–۱– مقدمه
این تحقیق به بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی با گزارشگری مالی متهورانه می پردازد. فرضیه‌های تحقیق حاضر به پشتوانه تحقیق هلتزر و همکاران (۲۰۱۲) تدوین شد. برای آزمون فرضیه‌ها از الگوی رگرسیون خطی چند متغیره‌ای استفاده می‌شود که داده‌های مورد نیاز آن از طریق اطلاعات صورت های مالی شرکت های نمونه جمع آوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های مدل تحقیق از نرم افزارآماری EVIEWS و SPSS استفاده شد. با بهره گرفتن از این نرم افزار آماری و در راستای آزمون فرضیه‌های تحقیق به بررسی مفروضات اساسی الگوی رگرسیون خطی، آزمون معنی داری الگوی تحقیق، معنی داری متغیرهای مستقل، ضریب همبستگی مدل و آزمون خود همبستگی بین مشاهدات نیز توجه شده است.
۴ –۲– آمار توصیفی
یکی از فرایندهای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق دسته بندی و معنی دادن به مشاهدات خام و اطلاعات گردآوری شده و استخراج متغیرها است. به فرایند استخراج متغیرهای تحقیق در فصل سوم اشاره شده است. هر یک از متغیرهای تحقیق براساس فرمول هایی که برای تبدیل داده های خام به متغیرها است، استخراج شده است. داده های متغیرهای تحقیق با دو سطح از مقیاس اندازه گیری و اندازه گذاری شده است. با توجه به محدودیت های زمانی تحقیق که حاکی از آزمون فرضیات طی دوره‌های طولانی است. بنابراین نتایج اصلی آزمون فرضیه های تحقیق را باید در مدل نه ساله (از سال ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۹۰) جستجو نمود. از این رو، در این قسمت آمار توصیفی متغیرهای مدل های نه ساله تحقیق در جدول ۱-۴، نشان داده شده است. ضمناً خروجی های اصلی نرم افزارهای آماری SPSS برای آمار توصیفی متغیرهای مدل های تحقیق در پیوست شماره ۱ ارائه شده است.
در جدول ۱-۴ به ازای هر یک از متغیرهای مدل، شاخص هایی از قبیل تعداد نمونه‌ها، دامنه تغییرات متغیرها، حد پایین و بالای دامنه تغییرات، میانگین، انحراف معیار، ضریب کشیدگی، ضریب چولگی، میانه، مُد و چارک های ۲۵%، ۵۰% و ۷۵% متغیرها نمایش داده شده است.
ضریب کشیدگی(k) و ضریب چولگی(sk) هر یک از متغیرهای مدل تحقیق که در جدول(۱-۴) نمایش داده شده است، بدین ترتیب تفسیر می شوند که قدرمطلق این ضرایب چنانچه کوچکتر یا مساوی ۱/۰ باشند (۱/۰≥│skیا k│) توزیع نرمال است، اگر بزرگتر از ۱/۰ و کوچکتر یا مساوی ۵/۰ باشند (۵/۰≥│skیا k│>1/0) توزیع تقریباً نرمال است و در صورتی که بزرگتر از ۵/۰ باشند (۵/۰<│skیا k│) تفاوت بین توزیع مربوطه با توزیع نرمال فاحش است.
جدول(۴-۱): آمار توصیفی متغیرهای استفاده شده در تحقیق

متغیرهای مدل

تعداد نمونه

میانگین

انحراف معیار

ضریب چولگی

ضریب کشیدگی

حداقل

حداکثر

۱-CETR

۱۴۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...