هر موجودی در ضمن نظام وجودی خاص خود حرکت می‌کند و اگر از خط معینی که سایر ارباب برای او معین کرده‌اند منحرف شود، به اختلال نظام منجر خواهد شد. در این حال اجزاء دیگر عالم وجود به پا بر می‌خیزند تا کار این موجود را تعدیل کنند و آن را به خطی برگردانند که با آنا سازگار باشد و شر را از خود دفع کنند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بروز اختلال نظام در صورت انحراف یکی از اجزاء طبیعت

PD12

اگر این جزء هستی که از راه منحرف شده به استقامت گرایید که چه بهتر وگرنه اسباب خرد کننده طبیعت و مصیبت‌ها و بلایای نازله پایمالش خواهند ساخت، و این یکی از نوامیس کلی طبیعت است.

مراقبت متقابل اجزاء طبیعت؛ از سنن لایتغیر الهی

PD13

چالش کنونی مهم مذهب آن است که چگونه در حالی که سکولاریسم در قرون اخیر،‌ در بسیاری از جوامع رشد بسیار داشته است، می‌تواند نقش مؤثر خویش را در رفع بحران‌های زیست محیطی ایفا نماید

تضادّ نظام ارزشی مذاهب با سکولاریسم

PD14

غالب نظریات ارائه شده در جوامع غربی برای چگونگی ادغام مذهب در خط مشی‌گذاری‌های محیطی‌، از جمله توجه به مشترکات ادیان در حد تئوری باقی مانده است.

غیر عملیاتی شدن بسیاری از نظریات ارزش‌محور غربی

PD15

بر اساس آیات و احادیث می‌توان گفت که تمامی مقررات زیست محیطی، به نحوی در کلام خداوند باری تعالی، فرستاده او (خاتم الانبیاء) و ائمه معصومین علیهم‌السلام گنجانیده شده

جامعیت نظام ارزشی اسلام

PD16

و در واقع اساس و بنیاد علوم مختلف در دین اسلام آمده، امّا استخراج و استفاده از آنها بر حسب شرایط روزگار به عهده علماء و اندیشمندان گذاشته شده است.

جامعیت در عین پویایی

PD17

حکومت جامعه بشری و سیاست آن از مهم‌ترین جنبه‌های علوم انسانی به شمار می‌آید و در این میان، فنّ شریف زیست محیطی، گرچه از لحاظی به علوم طبیعی و تجربی بر‌می‌گردد، لیکن کارآمدی آن، نحوه حیات بشر و تأمین سلامت و شادابی و … صبغه علوم انسانی دارد

صبغه علوم انسانی، فنّ شریف زیست‌محیطی

PD18

و از طرف دیگر دارای جهت دینی است؛ از این جهت لازم است تأثیر وحی در شکوفایی علوم انسانی بررسی شود.

صبغه وحیانی، فنّ شریف زیست‌محیطی

PD19

نگاه قرآن به انسان «حیّ متألّه» است و این تعبیر به مراتب کامل‌تر از «حیوان ناطق» می‌باشد.

تعریف اسلام از انسان

PD20

آنچه در اصطلاح توده مردم انسان است (حیوان ناطق)، در ردیف جنس اوست و تألّه او در حقیقت، فصل الفصول وی است

حیّ متألّه، تعریفی کامل‌تر از حیوان ناطق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...