f=1
s=/363

علوم زیستی

۸۹/۲

علوم انسانیـ اجتماعی

۱۵/۳

رتبۀ علمی
منظور از رتبه علمی همان مدارج علمیـحرفهای شامل مربی، استادیاری، دانشیاری و استادیاری است. نتایج آزمون گاما حاکی از عدم ارتباط معنادار میان رتبۀ علمی و نظام اخلاقی پاسخگویان است. ضریب گامای محاسبه شده معادل۰۸۹/- و سطح معنادری ۲۳۸/۰ است. اگرچه منفی بودن ضریب گاما حکایت از رابطه منفی رتبۀ علمی و شاخص نظام اخلاقی افراد اشاره دارد ولی سطح معناداری در حد قابل قبولی نیست. بدینترتیب نتایج به دست آمده نشانگر عدم ارتباط معنادار میان رتبۀ علمی و شاخص نظام اخلاقی افراد است.
عرصه فعالیت علمی
منظور اولویت فعالیت پاسخگویان در یکی از عرصه های آموزشی، پژوهشی یا فنّاوری علم تجربی است. مفروض پژوهش حاضر این بود که احتمالاً میان عرصه فعالیت علمی افراد مورد مطالعه و نوع نظام اخلاقی آنها رابطه وجود دارد. بررسی حاصل از توصیف آماری نشان میدهد میانگین شاخص نظام اخلاقی گروه آموزشی ۳ و میانگین شاخص نظام اخلاقی گروه پژوهشی۳/۳ و میانگین شاخص نظام اخلاقی گروه فنّاوری۱/۳ میباشد. گرچه ظاهراً این میانگینها متفاوت است ولی تفاوت آنها معنادار نیست. نتایج به دست آمده از طریق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه با(۸۶۳/=f) و سطح معناداری۴۲۳/۰= s نشانگر عدم معناداری این تفاوت است. همچنین استفاده از آزمون کروسکال والیس با سطح معنادارای۴۶۲/= s موید این برداشت است. بدین ترتیب تفاوت معناداری میان نظام اخلاقی دینی یا دنیوی افرادی که در عرصه های متفاوت آموزشی، پژوهشی و فنّاوری علم تجربی اشتغال دارند دیده نمیشود. البته این نکته حایز اهمیت است که بیشتر پاسخگویان در عرصه آموزشی فعالیت داشتهاند.

عرصه های فعالیت

میانگین

آزمون

آموزشی

۳

f= /863
s=/462

پژوهشی

۳/۳

فنّاوری

۱/۳

سابقه اشتغال علمی
در این متغیر افراد به سه گروه کمتر از ۱۰ سال، ۱۰ تا ۲۰ سال و بالای ۲۰ سال دستهبندی شدند. نتایج آزمون گاما حاکی از ارتباط معنادار میان سابقۀ اشتغال علمی و نظام اخلاقی پاسخگویان است. ضریب گامای محاسبه شده معادل۳۱۲/- و سطح معنادری ۰۰۶/۰ است. منفی بودن ضریب گاما حکایت از رابطه منفی رتبۀ علمی و شاخص نظام اخلاقی افراد دارد. بدینترتیب که هرچه افراد سابقه اشتغال علمی بیشتری داشته باشند نظام اخلاقی آنها دنیویتر و بالعکس افراد با سابقۀ کمتر نظام اخلاقی دینیتری دارند. بدینترتیب نتایج به دست آمده نشانگر ارتباط معنادار میان سابقۀ اشتغال علمی و شاخص نظام اخلاقی افراد است.
میزان مطالعات غربی
این متغیر از طریق میزان مطالعه پاسخگویان در موضوعاتی چون تاریخ، فلسفه و ادبیات(شعر،رمان و …) غرب اندازه گیری شد. آزمون گاما حاکی از ارتباط معنادار میان میزان مطالعات غربی و نظام اخلاقی پاسخگویان است. ضریب گامای محاسبه شده معادل۲۲۸/- و سطح معنادری ۰۴۹/۰ است. منفی بودن ضریب گاما حکایت از رابطه منفی میزان مطالعات غربی و شاخص نظام اخلاقی افراد دارد. بدینترتیب که هرچه افراد در موضوعاتی چون تاریخ، فلسفه و ادبیات غرب مطالعات بیشتری داشته باشند نظام اخلاقی آنها دنیویتر و بالعکس افراد با مطالعۀ کمتر نظام اخلاقی دینیتری دارند. بدینترتیب نتایج به دست آمده نشانگر ارتباط معنادار میان میزان مطالعات غربی و شاخص نظام اخلاقی افراد است.
۴-۳-۵- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دینی و نوع نظام اخلاقی آنها
ارتباط افراد با جهان اجتماعی دینی از کانال نهاد علم و دانشگاه
این ارتباط با دو مولفه تعامل با نهادها و تشکلهای دینی در دانشگاه‌ها همچون انجمن اسلامی دانشجویان و اساتید، بسیج دانشجویی و اساتید، جهاددانشگاهی و نهاد نمایندگی ولی فقیه، مساجد و دیگری شناختهای دینی حاصل از دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها در دوران تحصیل و اشتغال سنجش و آزمون شد.
از این میان نتایج آزمون گاما حاکی از عدم ارتباط معنادار میان میزان تعامل پاسخگویان با نهادها و تشکلهای دینی دانشگاه‌ها و شاخص نظام اخلاقی است. ضریب گامای محاسبه شده معادل ۰۹۵/ و سطح معنادری ۱۷۶/۰ است. بدین ترتیب نتایج به دست آمده نشانگر عدم ارتباط میان میزان تعامل پاسخگویان با نهادها و تشکلهای دینی دانشگاه‌ها و شاخص نظام اخلاقی افراد است.
البته در این میان تعامل با مسجد دانشگاه یک مورد استثنا است. بدینمعنا که نتایج آزمون گاما حاکی از ارتباط معنادار میان میزان ساعات حضور افراد در مسجد یا نمازخانه دانشگاه‌ها و شاخص نظام اخلاقی است. ضریب گامای محاسبه شده معادل۲۵۷/ و سطح معنادری ۰۳۴/۰ است. بدینترتیب نتایج به دست آمده نشانگر ارتباط مثبت میان میزان حضور افراد در مسجد یا نمازخانه دانشگاه‌ها و شاخص نظام اخلاقی افراد است.
مولفه دیگر شناختهای دینی حاصل از دروس معارف اسلامی مدارس و دانشگاه‌ها است. نتایج آزمون گاما حاکی از عدم ارتباط معنادار میان اولویت شناختهای دینی حاصل از دروس معارف اسلامی مدارس و دانشگاه‌ها و شاخص نظام اخلاقی است. ضریب گامای محاسبه شده معادل۱۱۲/ و سطح معنادری ۰۸۳/۰ است. بدینترتیب نتایج به دست آمده نشانگر عدم ارتباط میان میزان شناختهای دینی حاصل از دروس معارف اسلامی مدارس و دانشگاه‌ها و شاخص نظام اخلاقی افراد است.

متغیر وابسته
متغیر مستقل

شاخص نظام اخلاقی قدسی و دنیوی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...