تحت کلاس اراضی

۹۳.۹۷

۸۵.۲۴

۱۳۳۱۷.۰۵

۱۲۰۸۰.۸۵

۷۵-۱۰۰

S2-f

۸.۷۲

۱۲۳۶.۲

۷۵-۱۰۰

S2-sf

۶.۰۳

۳.۴۴

۸۵۵.۰۰

۴۸۶.۸۳

۵۰-۷۵

S3-nf

۲.۶۰

۳۶۸.۱۷

۵۰-۷۵

S3-sf

۱۰۰

۱۴۱۷۲

۴-۲-۱-۳مقایسه روش های استوری، ریشه دوم و کالوگیرو در تعیین تناسب اراضی برای کشت ذرت علوفه ای در دشت ایذه

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اراضی مورد مطالعه از نظر تناسب کیفی تناسب اراضی به روش استوری، برای کشت ذرت علوفه ای در زیر کلاس های S3- cf، S3-fc، N1-fc، N1-scf، N2-ncf و N2-sfc قرار دارد. در زیر کلاس S3-cf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب اقلیم و درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-fc مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب درصد آهک و اقلیم می باشد. در زیر کلاس N1-fc مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب اقلیم و درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N1-scf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، اقلیم و درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N2-ncf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب ESP، اقلیم و درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N2-sfc مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک و اقلیم می باشد.
اراضی مورد مطالعه از نظر تناسب کیفی تناسب اراضی به روش ریشه دوم، برای کشت ذرت علوفه ای در زیر کلاس های S3-cf، S3-fc، S3-scf، N1-nfc و N1-sfc قرار دارند. در زیر کلاس S3-cf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب اقلیم و درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-fc مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب درصد آهک و اقلیم می باشد. در زیر کلاس S3-scf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، اقلیم و درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N1-nfc مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب ESP، درصد آهک و اقلیم می باشد. در زیر کلاس N1-sfc مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک و اقلیم می باشد.
اراضی مورد مطالعه از نظر تناسب کیفی تناسب اراضی به روش کالوگیرو، برای کشت ذرت علوفه ای در زیر کلاس های S2-f، S2-sf، S3-nf و S3-sf قرار دارند. در زیر کلاس S2-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S2-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-nf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب ESP و درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک و درصد آهک می باشد.
نتایج بدست آمده شاخص سرزمین به تفکیک سری های خاک در منطقه مورد مطالعه نشان داد که دامنه تغییرات درجه تناسب سرزمین برای محصول ذرت علوفه ای آبی در دشت ایذه به روش استوری از ۷ تا ۳۲ معادل با کلاس نامناسب همیشگی(N2) تا تناسب کم(S3) می باشد(شکل۴-۲). دامنه تغییرات مزبور در روش ریشه دوم از ۱۷ تا ۵۰ و به عبارتی از کلاس نامناسب کنونی(N1) تا تناسب کم (S3) متغییر می باشد(شکل۴-۳). و در روش کالوگیرو دامنه تغییرات شاخص سرزمین از ۴۱ تا ۶۴ یعنی از کلاس تناسب کم(S3) تا نسبتا مناسب(S2) گزارش می شود(شکل۴-۴). نتایج درجه تناسب سرزمین در هر سه روش استوری، ریشه دوم و کالوگیرو در جدول ۴-۲ ارائه شده است. بر این اساس در روش ریشه دوم ۹۳.۹۷ درصد و در روش کالوگیرو ۰۳/۶ درصد برای کشت ذرت علوفه ای دانه ای در دشت ایذه دارای تناسب S3 است. کلاس تناسب S2 فقط در روش کالوگیرو طبقه بندی شده و ۹۷/۹۳ درصد از اراضی دشت مذکور در این کلاس قرار گرفته اند، در روش استوری ۵۱/۶۶ درصد و در روش ریشه دوم ۰۳/۶ درصد از اراضی دشت ایذه در کلاس نامناسب کنونی قرار گرفته اند. و کلاس نامناسب همیشگی فقط در روش استوری با مقدار ۶.۰۳ درصد از کل اراضی دشت طبقه بندی شده است.
در ارزیابی پارامتریک دشت ایذه برای زراعت ذرت علوفه ای محدودیت عمده ناشی از فاکتور درصد آهک بوده است و با توجه به تحقیقات میدانی و بازدیدهای صحرایی از مزارع ذرت علوفه ای می توان نتیجه گرفت که جداول سایز و کالوگیرو اثر محدودیت آهک را برای مناطق ایران بیش از اندازه اعمال می کنند و برای رفع چنین مشکلی این جداول باید کالیبره گردند (بازگیر ۱۳۷۶، محسنی ۱۳۸۴، دادگر و همکاران ۱۳۸۸). دشت ایذه از لحاظ کشت ذزت علوفه ای مساعد است ولی به دلیل اینکه این گیاه یک گیاه تابستانه می باشد و نیاز آبی بالایی دارد پیش بینی می شود مردم و دولت تمایل چندانی به کشت آن نداشته باشند و گیاهان زراعی با نیاز آبی کم جهت زراعت تابستانه کشت شوند.این تحقیق نشان داد سری خاک پرچستان و خنگ اژدر که در شمال دشت ایذه و در دامنه کوه قرار دارند به دلیل محدودیت عمق خاک سطح کلاس تناسب اراضی پایینی در هر سه روش خود گرفته اند. پروفیل شماره ۱۲ در شمال غربی دشت ایذه در اثر محدودیت درصد سدیم تبادلی PSE در تمامی سه روش پارامتریک کلاس تناسب اراضی پایینی به واحد مربوطه اختصاص داده اند و آن واحد اراضی را در تحت کلاس n جای داده اند. پارامتر اقلیمی محاسبه شده در هر سه روش استوری ، ریشه دوم و کالوگیرو در کلاس تناسب S2 برای دشت ایذه طبقه بندی شده است و می توان گفت که گیاه ذرت علوفه ای برای کشت در منطقه ایذه در کلاس نسبتا مناسب قرار دارد و اقلیم تا حدودی سبب محدودیت درروش های استوری و ریشه دوم شده است (ملکیان و جعفرزاده ۱۳۸۸، سرمدیان و همکاران ۱۳۸۲، محنت کش ۱۳۷۸). pH در پروفیل های ۱۸،۱۷،۱۶،۱۵و۱۹ محدودیت ایجاد کرده و سبب شده است تا این اراضی شاخص سرزمین پایینی داشته باشند. CEC یکی دیگر از پارامترهای خاک می باشد که سبب محدودیت و قرار گرفتن اراضی منطقه در تحت کلاس f شده است محدودیت این پارامتر در پروفیل های ۳ و ۱۴ بیشتر از بقیه بوده است.
۴-۲-۲ گندم
۴-۲-۲-۱ تعیین و محاسبه شاخص و درجه اقلیمی گندم

  • میانگین دما در چرخه رشد: ℃۹/۱۴

شاخص محاسبه شده میانگین دما در چرخه رشد ۹۵

  • میانگین دما در مرحله سبزینگی: ℃۵/۱۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...