۲-۵- جمع بندی فصل دوم
همانگونه که در مقدمه فصل حاضر هم آمده است در بخش اول این فصل، مفاهیم بیمه و بیمه عمر و زندگی تشریح شد و پس از آن پدیده ریزش مشتری مورد بحث قرار گرفت و در بخش دوم به سوابق مشابه تجربی در داخل و کشور اشاره شده است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
جان دیویی[۲۸] پژوهش را فرآیندی برای جستجوی منظم به منظور مشخص کردن و تببین موقعیت نامعلوم می داند. بر این اساس، پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته ها به جستجو پرداخت و نسبت به آنها شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند، از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها تحت عنوان «روش شناس» نیز یاد می شود. روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است (مقیمی، ۱۳۸۶: ۱۷). یا به عبارتی روش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که برای رسیدن به هدفی صورت می گیرد و پژوهش عبارت است از مجموعه فعایت هایی که پژوهشگر از آنها به قوانین واقعیت پی می برد. روش های پژوهش درواقع ابزارهای دست یابی به واقعیت به شمار می رود روش های پژوهش متعدد می باشند که هر روشی تا اندازه ای به کشف قوانین علمی کمک می کند. در هر پژوهش پژوهشگر تلاش می کند تا مناسب ترین روش را انتخاب کند که آن روشی است که دقیق تر از روش های دیگر قوانین واقعیت را کشف کند. بنابراین شناخت واقعیت های موجود و پی بردن به روابط میان آنها مستلزم انتخاب روش پژوهشی مناسب است.” ( دلاور ، ۱۳۸۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

اگرچه در مورد ابعاد و موضوعات مرتبط با روش شناسی تحقیق توافق نظر کامل و اجماع همگانی وجود ندارد اما در این فصل با توجه به اهمیت موضوع پژوهش و روش های اجرایی که در طول پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است به موضوعاتی در خصوص طرح پژوهش، متغیرها، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، ابزارهای اندازه گیری، نحوه جمع آوری داده ها و روش های آماری پرداخته شده است.
۳-۲- روش پژوهش
همانند سایر بحث ها در علوم انسانی، در مورد روش تحقیق نیز در کتاب ها ی مختلف نظرات و دیدگاه های متفاوتی عنوان شده است (ظهوری، ۱۳۷۸: ۲۷). روش انجام پژوهش در واقع مجموعه فعالیت هایی است که به کمک آنها تعیین می کنیم که اطلاعات مورد نظر را از کجا، چگونه و با چه ابزاری جمع آوری کنیم.
بطور کلی، روش های پژوهش در علوم انسانی را می توان با توجه به دو ملاک، هدف پژوهش و نحوه گردآوری اطلاعات تقسیم کرد. پژوهش را از نظر هدف به سه دسته می توان تقسیم کرد که عبارتند از بنیادی، کاربردی، توسعه ای (همان منبع).
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل ریزش مشتری در بیمه عمر پاسارگاد مازندران و اولویت بندی آنها انجام شده است. لذا این پژوهش باتوجه به هدف، در زمره پژوهش های کاربردی قرارمی گیرد. همچنین از آنجا که داده ها بدون دستکاری گردآوری گردیده اند، پژوهش غیر آزمایشی و از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد.
۳-۳- جامعه آماری
در پژوهش، مفهوم جامعه به کلیه افرادی اطلاق می شود که عمل تعمیم پذیری در مورد آنها صورت گیرد باید دقت کرد که هر چند صفت یا صفات مشترک جامعه مورد مطالعه دقیقاً تعریف می شود اما در پژوهش جامعه از صفات متغیر و صفات غیر مشترک مورد بررسی قرار می گیرد. ماهیت پژوهش تعیین کننده ی دامنه ی جامعه است از نظر اندازه یا حجم جامعه ممکن است محدود یا نامحدود باشد جامعه محدود آن است که حدود و تعداد عناصر آن کاملاً مشخص باشد چنانچه عناصر یک جامعه دقیقاً مشخص نباشد جامعه نامحدود خوانده می شود (دلاور، ۱۳۸۵).
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارکنان شعب و نماینده های بیمه پاسارگاد استان مازندران به تعداد ۴۰۰ نفر می باشد.
۳-۴- نمونه و روش نمونه گیری
چون حجم یا اندازه اکثر جوامع تحقیقی بسیار بزرگ است اندازه گیری ویژگی مورد پژوهش برای تک تک افراد جامعه غیر ممکن است بنابراین کافی است تا نمونه ای از جامعه انتخاب و اندازه گیری شود و براساس یافته های حاصل از نمونه ، این نتایج به کل جامعه تعمیم داده شود. نمونه عبارت است از زیر جامعه ای که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آن است و در واقع نمونه نماینده جامعه ی مورد مطالعه اســــــت (دلاور، ۱۳۸۵ ).
۳-۵- حجم نمونه
برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران با ضریب اطمینان ۹۵% استفاده شده است که ۱۹۶ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه ای دراین خصوص بین کارکنان شعب و نمایندگی های بیمه پاسارگاد در سطح استان توزیع گردید. که از این تعداد ۱۹۶ مورد برگشت داده شد (نرخ بازگشت ۱۰۰% بوده است) که در نهایت اطلاعات استخراج و تحلیل آماری بر روی آنها نیز انجام شد.
جهت انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی ساده با بهره گرفتن از لیست افراد جامعه آماری، استفاده شده است که ذیلا مقدار آن بیان می شود:

p= 0.5 q= 0.5 d= 0.05 α= ۰٫۰۵ (Coefficient= 0.95, Z= 1.96)
۳-۶- روش گردآوری اطلاعات
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع گردآوری داده ها توصیفی می باشد. روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق را می توان به دو طبقه تقسیم کرد: اطلاعات کتابخانه ای – آرشیوی و اطلاعات میدانی، مطالعات اکتشافی شامل بررسی متون و مطبوعات تحقیق .برای بررسی متون از کتاب ها، مجله ها و مقاله های اینترنتی استفاده شده است. همچنین از اطلاعات کسب شده از طریق مصاحبه با متخصصان و مدیران شعب در جریان تحقیق استفاده شده است. تحلیل مستندات شامل نامه ها، رویه ها، دستورالعمل ها، آیین نامه ها، آرشیو تحقیق های گذشته، مطالب آموزشی و غیره می باشد. پرسشنامه که شامل سوالات عمومی و خصوصی می باشد، مصاحبه با خبرگان، استفاده از اطلاعات و مدارک موجود، بانک اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری. علاوه بر موارد بیان شده از بسیاری از سایت های اطلاعاتی، منابع دولتی که به نحوی در گسترش اطلاعات حاصل از پژوهش های انجام شده در این حوزه ها کاربرد یافته اند، استفاده می شود. از طرفی برای سنجش نگرش ها و تحلیل داده ها و اطلاعات لازم، از پرسشنامه خودساخته که از نوع طیف لیکرت ۵ گزینه ای بوده، استفاده می شود. بدین صورت که پاسخ دهنده هر یک از عوامل را بر روی طیف ۵ گزینه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم یا خیلی زیاد تا خیلی کم مشخص می نمایند.
۳-۷- ابزار جمع آوری داده ها
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج پژوهش و روشی مستقیم برای کسب داده ها است. پرسشنامه مجموعه ای از سوال­ها (گویه ­ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می‌دهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می‌دهد. از طریق سوال های پرسشنامه می‌توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می‌دهد آگاهی یافت. باید توجه داشت که در برخی فرهنگ ها با توجه به شرایط اجتماعی، پرسشنامه نمی تواند داده ها را با دقت لازم، همانند، یک مصاحبه عمیق، بدست دهد (کمالی، ۱۳۸۹). پرسشنامه مورد استفاده حاوی تعدادی سوالات بسته می باشد. در سوال های بسته مجموعه ای از گزینه ها ارائه می‌شود تا پاسخ دهنده از میان آن ها یکی را انتخاب کند. پاسخ دهنده این نوع سوال ها را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن در استخراج داده ها، می‌توان به سهولت آن ها را مقوله بندی وتجزیه وتحلیل کرد. پرسش بسته به فرد کمک میکندتاباانتخاب یکی از گزینه های فراهم شده سریعتر تصمیم بگیرد.(همان منبع).
پرسشنامه پژوهش حاضر مشتمل بر دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی (۴ سؤال) و سؤالات مخصوص اندازه گیری متغیرهای تحقیق (۲۵ سؤال) می باشد که ارتباط میان سؤالات و متغیرهای پژوهش در جدول ذیل ارائه شده است:
جدول ۳-۱- جدول ارتباط میان سؤالات و متغیرهای پژوهش

سوالات

متغییر

ردیف

۵-۱

عوامل اقتصادی

۱

۱۰-۶

عوامل اطلاعاتی

۲

۱۶-۱۱

عوامل احساسی

۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...