۳-۴ . حجم نمونه آماری

از آنجا که حجم یا اندازۀ اکثر جامعههای تحقیقی بسیار بزرگ است و اندازه گیری ویژگی مورد پژوهش برای تک تک افراد یا عناصر جامعه میسر نیست، نمونهای از جامعهی مورد نظر انتخاب میشود و بر اساس یافته های حاصل از نمونه، این نتایج به کل جامعه تعمیم داده میشود. بنابراین نمونه عبارت است از زیر جامعهای که از کل جامعه انتخاب میشود و معرف آن است (دلاور، ۱۳۹۰، ص. ۴). با توجه به مطالبی که عنوان گردید ، در این تحقیق، جامعه آماری عبارت است از کلیه مدیران و پرسنل مطلع در حوزه موضوع تحقیق و همچنین درگیر در فرایندهای اصلی سازمانی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان قم می باشد.این تعداد ۱۰۳ نفر می باشند

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۵ . روش نمونه گیری

مزایای نمونه گیری و مطالعه بر روی نمونه انتخاب به جای جامعه آماری را می توان به شرح زیر عنوان کرد :
۱-دقت بیشتر : با انتخاب نمونه محدودتر نسبت به جامعه ی آماری ، محقق امکان اعمال دقت بیشتر در مطالعه را پیدا می کند .
۲- صرفه جویی در وقت : دامنه محدود نمونه ، زمان کمتری را نسبت به وقت مورد نیاز برای مطالعه تمام جامعه آماری خواهد داشت.
۳-کاهش هزینه : بدون تردید ایجاد محدودیت هزینه ، دامنه مطالعه پژوهش را می کاهد .
تعداد نمونه مورد نظر با توجه به تعداد جامعه آماری پژوهش ، از طریق فرمول کوکران تعداد ۱۰۳ نفر می باشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعیین خواهد شد.
۱۰۲٫۸۰۲۹۶۶۵۸۷۶۶
در اینجا مثل بالا، انحراف معیار برابر ۶۶۷/۰ و مقدار احتمال نرمال استاندارد باتوجه به جدول برابر با ۹۶/۱ و دقت مورد انتظار محقق نیز برابر با ۱/۰ و حجم کل جامعه مربوط به کارکنان سازمان ۱۴۰ نفر میباشد.

۳-۶ . روش گردآوری داده ها

برای جمع آوری اطلاعات از روش های زیر استفاده گردید:
مطالعات کتابخانه‌ای: جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده شده است.
تحقیقات میدانی: به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوالهاست که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد که این پاسخها داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. از طریق سوالات پرسشنامه میتوان دانش، علاقه، نگرش فکری فرد را مورد بررسی قرار داد (سرمد و همکاران،۱۳۹۰، ص. ۱۴۱).
پرسشنامه پژوهش حاضر که پرسشنامه ی استاندارد ارزیابی عمومی عملکرد بر اساس مدل تعالی سازمانی اروپا EFQM(ویرایش ۲۰۰۳) می باشد ، حاوی ۹ بخش سوالات مرتبط با ۹ معیار EFQM می باشد که عبارتند از :
رهبری ، خط مشی و استراتژی ، کارکنان ، همکاری های تجاری و منابع ،فرایندها ، نتایج مشتری ، نتایج کارکنان ، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد

جدول ۳-۲) فرایند اجرایی تحقیق

معیار
تعداد سؤالات

۱-رهبری

۵

۲-خط مشی و استراتژی

۴

۳-کارکنان

۵

۴-همکاری های تجاری و منابع

۵

۵-فرایندها

۷

۶-نتایج مشتری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...