۷

سیبری غربی به مورمانسک

۱

۶/۱

خط لوله تیوشت به داشینگ و ناخودکا،۱۵۵۰ مایل طول دارد و شهر آنگارسک را به شهر چینی داکینگ وصل می کند. این خط لوله از سال ۲۰۰۸ به بهره برداری رسیده و ظرفیت آن در مرحله آغازین چهارصد هزار بشکه در روز است. (باقیان: ۱۳۹۱، ۵۵)
ب: خطوط لوله صادرات گاز: حدود دو سوم از کل صادرات گاز روسیه ، که در سال ۲۰۰۸ در حدود۴/۱۸۴ میلیارد متر مکعب بوده است به بازارهای اروپایی صادر می شود. اما در زمینه مصرف ، کشورهای اروپای شرقی و مرکزی به واردات انرژی از روسیه ، وابسته تر می باشند. در این منطقه گاز وارداتی از روسیه به طور متوسط هشتاد و هفت درصد از کل واردات و شصت درصد از کل مصرف را به خود اختصاص می دهد. انتظار می رود به دلایل مختلف از جمله مسائل زیست محیطی میزان واردات گاز اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ به حدود شصت درصد افزایش یابد و حتی به سرعت جایگزین نفت خام گردد. (باقیان: ۱۳۹۱، ۵۶)خطوط لوله گاز موجود بین روسیه و اتحادیه اروپا شامل مسیر های زیر است:
۱-خط لوله یامال-یک(یامال-اروپا):این خط لوله به طول ۴۱۶۹ کیلومتر از طریق بلاروس و لهستان به آلمان کشیده شده است. حداکثر ظرفیت این خط لوله حدود سی و سه میلیارد متر مکعب می باشد. ولی امروزه سالانه تنها حدود هفده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق این خط لوله به اروپا منتقل می شود. هدف این خط لوله برآورده کردن تقاضای آلمان و در نهایت انگلیس می باشد. بعد از اتمام طرح اتصال این خط لوله به خط لوله پیوند دهنده ، کوتاه ترین مسیر انتقال گاز روسیه به انگلستان خواهد بود. (حیدری: ۱۳۹۱، ۵۶)
۲-خط لوله برادری: طول این خط لوله حدود ۲۷۵۰ کیلومتراست و از طریق اوکراین و اسلواکی به اروپای غربی منتهی می شود.این خط لوله در سال ۱۹۷۶ به بهره برداری رسید و ظرفیت سالانه آن حدود سی میلیارد متر مکعب می باشد.گاز صادراتی این خط لوله تقریباً بیست و پنج درصد از مصارف سالیانه گاز طبیعی اروپای غربی وهفتاد در صد از صادرات گار روسیه به اروپای غربی را تشکیل می دهد.
۳-خط لوله نورتون لایت(اورمگوی-اوژگورود):این خط لوله به طول۴۵۰۰ کیلومتر در سال ۱۹۸۳ تکمیل گردید.ظرفیت سالانه این خط لوله حدود بیست وهفت میلیاردمتر مکعب می باشد و از اوکران می گذرد و در آنجا به خط لوله برداری متصل می شود و در مسیر اسلواکی ، اتریش و آلمان قرار می گیرد.این خط لوله حدود یک سوم دیگر از مجموع گار صادراتی به مقصد اروپا را انتقال می دهد.
۴-خط لوله جریان آبی: طول این خط لوله حدود ۱۲۵۰ کیلومتر است و از روسیه از طریق بستر دریای سیاه به ترکیه کشیده شده است.این خط لوله از نوامبر۲۰۰۵ به بهره برداری رسید، به منظور متنوع ساختن مسیر های انتقال گاز به ترکیه و نیز اجتناب ترانزیت از کشور ثالث از قبیل اوکراین ، بلاروس و یا مولداوی احداث گردید. پیش بینی شده استکه تا سال ۲۰۱۰ ظرفیت این خط لوله به شانزده میلیارد متر مکعب گاز برسد.روسیه در نظر داردتا از طریق این خط لوله ، تا سال ۲۰۲۵ حدود سیصدو یازده میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر نماید.(باقیان: ۱۳۹۱، ۵۶)
پروژه های جدید روسیه برای بالا بردن تنوع مسیرهای صادراتی به اروپا شامل:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱-نورد استریم(خط لوله گاز شمال اروپا):این پروژه سواحل روسیه را به دریای بالتیک متصل خواهد کرد و ظرفیت آن برای سال ۲۰۱۲ ،پنجاه و پنج میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شده است.
۲-بلو استریم(خط لوله گاز جنوب اروپا):گاز روسیه را از طریق دریای سیاه و ترکیه به جنوب و مرکزاروپا منتقل می کند.گازپروم روسیه وشرکت مول مجارستان سرمایه گذاران این پروژه هستند.
خطوط لوله انتقال گاز طبیعی و ظرفیت هرکدام

ظرفیت در سال ۲۰۱۰

ظرفیت در سال۲۰۰۵

مسیر

نام خط لوله

۱۳۰

۱۳۰

روسیه-اوکراین-اروپای مرکزی

برداری/یونیون(شبکه شوروی)

۲۵

۲۵

روسیه-روسیه سفید-اوکراین-اروپای مرکزی

پولارلایتس(شبکه شوروی)

۲۰

۲۰

روسیه-اوکراین-بالکان

بالکان ترانس(شبکه شوروی)

۲۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...