۳- توزیع جغرافیایی مناسب

۴- قوانین و مقررات منطقی

۵- کنترل سقف کمی صنوف

۲- نظم اجتماعی

۱-ضوابط فردی

۲- کنترل مظاهر علنی فساد

۳- اعمال سیاستهای سازمان

متغیر تعدیل کننده
تعدیل کننده
۲-۵۵- دلایل منطقی و چگونگی تشکیل مدل مفهومی اطلاعات راهبردی :
در این پژوهش مدلهای مختلف معماری سازمانی مورد بررسی قرار گرفت و از بین آنها مدل زاکمن که کاملترین آنها در موضوع معماری سازمانی است انتخاب گردید لذا بر این اساس ، نظر به اینکه حوزه کار ما سطح برنامه ریزی استراتژیک بوده است معماری مورد نظر زاکمن را فقط در سطح استراتژیک با نیازمندیهای مدل خود منطبق نموده ایم . برای انجام این مهم ابتدا مهمترین فرایندهای سازمان بر اساس مدل زنجیره ارزش پورتر مورد شناسایی قرار گرفت و فرایندهای عملیاتی سازمان تفکیک شده و سپس مهمترین اقلام اطلاعاتی و داده های ورودی و خروجی این فرایندها احصا گردید . در قدم بعد بر اساس مستندات موجود در سازمان مهمترین موجودیتهای مورد تعامل سازمان مشخص گردید و بعد بر اساس اسناد برنامه پنج ساله پنجم توسعه سازمان ، مهمترین اهداف و استراتژیهای سازمان مورد ملاحظه قرار گرفت ، بدیهی است در پاسخ به سوالات استراتژیک سازمان ، مهمترین نیازمندیهای راهبردی هر سازمانی مورد شناسایی قرار می گیرند و این امر در پژوهش حاضر مورد توجه قرار گرفت و ضمن تلفیق اطلاعات بدست آمده از این مرحله و احصاء مهمترین اطلاعات در فرایندهای عملیاتی همراه با بهره گیری از فناوری اطلاعات ، بانک اطلاعات عملیاتی در سازمان تشکیل می گردد و چنانچه از امکانات و فرایندهای پیشرفته از قبیل انباره داده و هوش تجاری BIدر کنار بانک اطلاعات عملیاتی استفاده شود نتیجه آن تشکیل بانک دیگری با نام بانک اطلاعات راهبردی خواهد بود و بر اساس تئوری مدل فرایند تصمیم سی شور[۹۰] : در مدل فرایند تصمیم ، سازمان اثربخش سازمانی است که ” فرایندهای دریافت ، نگهداری ، بازیابی ، تخصیص ، دستکاری و ارائه اطلاعات را بهینه کند ” ، و این نظریه دقیقا با فرایند استفاده از انباره داده و کاربرد فناوری BI در ساخت مدل اطلاعات راهبردی در این تحقیق ، منطبق است . بر اساس پژوهش آقای دکتر رهنورد (۱۳۸۱)ویژگیهای اطلاعات شامل ۱- اطلاعات صحیح۲- اطلاعات بموقع ۳- اطلاعات مرتبط ۴- اطلاعات دقیق و کیفیت اطلاعات بر شمرده شده است که در این پژوهش به عنوان متغیر وابسته و نیز تعدیل کننده از جنبه تاثیر این ویژگیها بر ایجاد نظم در صنوف محسوب گردیده اند . و در سنجش انجام گرفته مورد تایید و تاکید جامعه نمونه واقع شده اند .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل سوم
روش شناسی
تحقیق
فصل سوم :
این فصل مشتمل بر دو بخش می باشد که در بخش اول ، کار میدانی و روش و ابزار پژوهش و نحوه جمع آوری و تحلیل اطلاعات تشریح گردیده و در بخش دوم به تدوین مدل اطلاعات راهبردی پلیس نظارت بر اماکن عمومی و مستند سازی گامهای مورد نیاز برای تشکیل بانک اطلاعات صنفی پرداخته شده است .
۳-۱- بخش اول : مقدمه
محقق اجتماعی قبل از هر چیز باید توانایی طرح‌ریزی و به کارگیری وسیله آشکارسازی واقعیت یعنی روش کار در وسیع‌ترین معنای کلمه را داشته باشد. وقتی محققی در جریان یک کار پژوهش اجتماعی با مشکلات بزرگی رو به رو می‌شود که ادامه طرح را به خطر می‌اندازد، دلایلش را بیشتر در سنخ روش‌شناسی باید جستجو کرد [۹۱]. در این فصل روش پژوهش و هدف آن، جامعه آماری، روش نمونه‌گیری، روش و ابزار گردآوری اطلاعات و روش آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها تشریح می‌گردد.
۳-۲- نوع و روش پژوهش
دستیابی به هدفهای علمی یا شناخت علمی زمانی میسر خواهد بود که با روش‌شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش ، اعتبار می‌گیرد نه موضوع پژوهش. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای پژوهش به شدت تحث تاثیر اعتبار روشی است که برای پژوهش خود برگزیده است . از آنجا که پژوهش حاضر به سمت کاربرد عملی دانش در قلمرو مکانی پژوهش حرکت می‌کند جزء تحقیقات کاربردی محسوب می‌گردد [۹۲]. این پژوهش از نظر نوع تحقیقات کمی و از نظر هدف کاربردی و محقق از روش توصیفی و پیمایشی و مطالعات اسنادی استفاده کرده است و این روش مخصوصاً در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه بین متغیرها می‌باشد [۹۳].
چرا که اهداف پژوهش مرکب بوده و از دو قسمت تشکیل شده است :

  • بررسی تاثیر مدل اطلاعات راهبردی در نظام تصمیم گیری پلیس نظارت بر اماکن عمومی.
  • مطالعه و مستند سازی گامهای مورد نیاز برای تشکیل بانک اطلاعات صنفی کشوری .

۳-۳- متغیّرهای پژوهش :
در این تحقیق(مدل اطلاعات راهبردی) متغیّرمستقل ، (اطلاعات مفید و اثر بخش حاصل از تدوین مدل ) یک بار به عنوان متغیر وابسته و یک بار به عنوان متغیّرواسط یا میانی محسوب می گردد ، ( نظام تصمیم گیری ) متغیّر وابسته می باشد۰باتوجه به این مطلب مدل مورد نظر به شرح زیر ارائه می گردد :

<br/ >

متغیّر وابسته

متغیّروابسته / میانی

متغیّر مستقل

نظام تصمیم گیری اطلاعات مفید و اثر بخش → مدل اطلاعات راهبردی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...