د) وظیفه کاربرد IT در تعلیم وتربیت برای دانش آموزان توضیح داده شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵۸

۶۰

۶۵۰/.

۱-این سئوالات چند گزینه ای هستند.
۲-P</.5
۳- P<./001
جدول ۸- ملاکهای مدارس برای تشویق والدین به مشارکت در بالا بردن سطح کاربرد IT در تعلیم وتربیت در سالهای تحصیلی ۰۵-۲۰۰۴ و ۰۶-۲۰۰۵
۵) دلالت ها وپیشنهادها
فرصت های زیادی برای والدین و مدارس وجود دارد که همکاری هایشان را برای اینکه یادگیری دانش آموزان را از محیط مدرسه به محیط خانه توسعهیابد افزایش دهند. در رابطه با توسعه و پیاده سازی چنین همکاریهایی بین مدرسه و خانه می توان دو دلالت را طرح کرد.
اولین دلالت مربوط به نقش والدین است. والدینی که در این پژوهش پاسخگو بودند نشان دادند که درک مثبتی نسبت به کاربرد IT در تعلیم وتربیت دارند. و به شدت از «کاربردIT در یادگیری » در منزل حمایت می کنند. این یافته ها یکی از پیشنهادهای همکاری های موفق خانه و مدرسه که همانا رویکرد حمایتگرانه ی والدین در جهت کاربرد IT در تعلیم تربیت است را در هنگ گنگ نشان می دهد. هر چند والدین نگرانی خود ، نسبت به سوء استفاده ی فرزندانشان از IT را براز می کردند. همچنین آنان گفتند که اگر چه قبلاً از کمبود امکانات IT برای یادگیری فرزندانشان در منزل نگران بودند، ولی اکنون از استفاده ی نامناسب فرزندانشان از IT نگران اند. والدین در هنگ کنگ آماده هستند که محیط یادگیری « IT تقویت شده» مطلوب را برای فرزندنشان عرضه کنند تا آنان یادگیری را در منزل ادامه بدهند، تدارک چنین حمایتهایی می تواند به والدین کمک کنند تا بر نگرانی های حاصل از استفاده ی نامناسب فرزندان از IT پایان دهند. این دلالت ها برای همکاری خانه- مدرسه یک نیاز است تا والدین را فعال کنند که با این نگرانی ها رو به رو شده و همچنین تجربیاتشان را برای حل این مشکل جهانی با سایر والدین در میان بگذارند. موارد فوق در برنامه ی پژوهشی تحقیقات گذشته نیز قرار گرفته است.، چرا که والدین آن را برای کشف و مطرح کردن مشکلات مشترک مرتبط با کاربرد IT در منزل توسط فرزندانشان میان همکاری های والدین- والدین و خانه –مدرسه مفید دانسته اند(هال وشاورین، ۲۰۰۱، کراوالاوکوک،۲۰۰۲).
۱
دومین دلالت به نقش مدرسه در همکاری خانه- مدرسه مربوط می شود. مدیرانی که در این پژوهش به پرسشنامه ها پاسخ دادند، برای تدارکاتی که والدین برای تهیه زیر ساخت ها وشالوده های کاربردIT فراهم کرده بودند و ترویج طرز فکر مناسب در فرزندان جهت استفاده از IT در منزل اهمیت یکسانی قائل بودند. آنان همچنین خاطرنشان کردند که مدارس، جهت ترویج این رویکرد ها والدین را تشویق می کنند. یافته های این پژوهش پیش نیازهای دیگری جهت همکاری موفق خانه- مدرسه و ابتکارهای مدارس برای افزایش حمایت های والدین که در هنگ کنگ یافته بود را آشکار کرد. مدیران مدارس هنگ کنگ انتظارت ویژه ای از حمایتهای والدین داشتند اما تعریف دقیق ومنظمی از آنها نداشتند که این انتظارات را مشخص کنند.
این دلالتها که برای همکاری خانه- مدرسه یک نیاز است به مدارس اجازه می دهد که به توقعاتشان نسبت به حمایت فعالانه والدین دست یابند وبطور صریح سنجش های کاربردی را برای تجهیز کردن والدین در امر حمایت از یادگیری دانش آموزان در خانه را تدبیر کنند. نتایج تحقیقات گذشته نیز نشان می دهد که والدین می توانند اعمالی که در حمایت آنها از فرزندانشان در امر آموزش در منزل از طریقIT در چهار چوب ارتباطات و همکاری های خانه – مدرسه از آنان انتظار می رود را بهتر درک کرده و بشناسند (کراولاوکروک،۲۰۰۲؛ تلم و پینتو،۲۰۰۶).
۱-۵) همکاری های والدین و مدارس برای رشد سواد اطلاعاتی(IT)
دو دلالت فوق الذکر نشان می دهد که برای همکاری خانه- مدرسه نیاز هایی وجود دارد که حل این نیازها برای توسعه محیط یادگیری IT حمایت شده در خانه ضروری است. یکی از مدلهای همکاری بین خانه و مدرسه که باعث پرورش سواد اطلاعاتی می شود با در نظر گرفتن سه اصل برای موفقیت این نوع همکاری پیشنهاد شد . این پیشنهاد از نیاز به ایجاد یک محیط مطلوب برای دانش آموزان جهت یادگری بوسیله IT نشأت گرفته و همچنین برای بازداشتن آنها از اینکه قربانی شرکت های اطلاعاتی شوند که دام ها ی زیادی را گسترده اند و یادگیرندگان ممکن است در این دامها بیفتند. این مدل قصد دارد که ارتباطات دو طرفه و مسئولیت های دو طرفه را بین والدین و مدارس تسهیل کند تا یادگیری دانش آموزان از طریق IT را بهبود بخشند. هدف نهایی این است که روی قدرت والدین برای همکاری والدین با مدرسه سرمایه گذاری کنند که از یادگیری در منزل بوسیله IT برای غلبه بر نگرانی هایشان استفاده کنند. شکل ۱ این مدل را نشان می دهد.
یک محیط یادگیری IT حمایت شده ی ایده آل که بطور یکپارچه هم در خانه و هم در مدرسه باشد به حمایت مدرسه و خانه نیاز دارد. مدارس باید نقش هدایتی را در تهیه تسهیلات و امکانات IT، مواد آموزشی مناسب و برنامه ی درسی IT محور واندازه گیری های مدرسه محور مورد نیاز را داشته باشند تا سواد اطلاعاتی(IT) را همراه با توسعه ی مهارت IT در دانش آموزان پرورش دهند(کونگ،۲۰۰۸).
والدین باید نقش حمایتی را در فراهم کردن تسهیلات یادگیری از طریق IT و هدایت فرزندانشان جهت استفاده از این امکانات در خانه را بر عهده بگیرند. به همین خاطر تمامی فرا یند ارتباط خانه- مدرسه نیازمند این است که (کوکس،۲۰۰۵) والدین را برای موفقیت در این عرصه آماده کنند، این مدل پیشنهادی روی اینچنین فرایند ارتباط دو طرفه ای تأکید می کند. در طراحی یک الگوهای مناسب ارتباطی بین مدرسه و والدین، این فرایند ارتباطی باید با تقاضای مدرسه از والدین در جهت حمایت از فرزندانشان آغاز شود. مدرسه باید برای همراه کردن والدین که بصورت فعالانه درگیر شوند و علاقه مندانه محیط یادگیری از طریق IT مطلوب را در خانه فراهم کنند تدابیری بیندیشند.
به عنوان مثال مدارس می توانند گفتگوها،سمینار ها و دوره های آموزشی را برای آماده کردن خانواده ها و آگاهی آن ها با جدیدترین پیشرفت ها در حوزه یITبرگزار نمایند،مهارت هایی که از طرف والدین ایجاد می شوند وبرای رشد دانش شناختی و رویکرد موثر در جهت استفاده از IT.برای پردازش اطلاعات،تمرینات خوب وبرای استفاده از ITجهت یادگیری در منزل در رابطه با مدیریت زمان،فعالیت اولویت بخشی،حفاظت پنهانی ،اخلاق الکترونیکی،و فرهنگ استفاده ی صحیح از اینترنت و راهنمایی مناسب در قواعد مدرسه محور برای پرورشIL.اینگونه اقدام ها نه تنها به مدارس کمک نمی کند که ابتکارات مناسب مدرسه محور را برای درخواست حمایت والدین جهت ترویج …..در تعلیم ئ تربیت را بشناسد،بلکه مایل است به والدینکمک کند تا شک و تردید هایشان درباره ی اینکه چه نوع تجهیزاتی باید برای فرزندانشان فراهم کنند و چگونه انان را جهت استفاده ی مناسب از این ابزارها آماده کنند را برطرف سازد.
برای تشویق مشارکت متقابل مسئولیتبین والدین و مدارس ،باید فرایند ارتباطات در جهت حل کردن نگرانی های والدین انتقال یابد.این فرایند قصد دارد که والدین را در جهت کمک کردن به فرزندان برای استفاده ی مناسب ازITتحریک کند و آنان را با اموزش خانگی در اخلاق الکترونیکی آماده کند.هیچگونه علاجی برای حل نگرانی والدین در مورد سو استفاده ی فرزندانشان از ITوجود ندارد.
۱ ۳
۲-الف
۲-ب
۱) تهیه ی تسهیلات ITو برنامه ی درسی برای دانش آموزان جهت استفاده در یادگیری در مدرسه
۲-الف) ارتباط به منظور تحریک در گیر شدن والدین
۲-ب) ارتباط به منظور رفع نگرانی های والدین
۳) تهیه ی تسهیلات IT و راهنمایی های والدین برای دانش آموزان جهت استفاده از IT در یادگیری در خانه
شکل۱: مدل همکاری بین والدین و مدرسه در پرورشIL برای یادگیری در عصر اطلاعات
اگر چه مدارس می توانند به عنوان یک نماینده تلاش کنند که والدین را تحریک کنند تا نگرانی هایشان را بوسیله ی اداره ی کارگاه ها، سازماندهی جلسات همکاری رو در رو ،و فراهم کردن پایگاه های الکترونیکی برای مشارکت والدین با یکدیگر تقسیم کنند.این موارد نه تنها نمی توانند به والدین کمک کنند تا بر احساس ترسشان غلبه کنند و احساس درماندگی انان را در مواجهه با مسائل مرتبط با ITکاهش دهد بلکه همچنین می تواند به آنها کمک کند که آگاهی شان را از مسئولیتهای خود برای اینچنین پیامد هایی و حل این معما ها درباره ی یک راه مناسب برای ایجاد محیطیIT-حمایت شده در فضای خانه را افزاش می دهد.
برای افزایش میزان صمیمیت بین والدین و فرزندانشان ،بهترین راهبرد تشویق والدین به عمل کردن به مواردی است که در فرایند ارتباطی دوره های مذکور یاد گرفتند.ضمن فعالیتهای یادگیری در منزل والدین می توانند دانش ها و مهارت هایITرا از فرزندانشان یاد بگیرندکه اطلاعات به روز تری در مورد آخرین پیشرفت ها است.طی این فرایند یادگیری والدین می توانند رویکرد های مناسب در جهت استفاده ازIT همراه با تسهیم تجربیات روزمره ی خود به دانش آموزان تلقین کنند.آنها همچنین میتوانند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...