نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
جان به تن در چون جنین
از ستاره سوی خورشیداید او
آفتابش آن زمان گردد معین
کافتابش جان همی بخشد شتاب
این چنین تا آفتابش بر نتافت
در رحم با آفتاب خوبرو؟
آفتاب چرخ را بس راههاست[۹۰]
۴ـ۷ـ حضرت علی (علیهالسلام) دستگیردوجهان
حضرت علی (علیهالسلام) نه تنها در این دنیا از مردم دستگیری کرده، آنهارا از بند بندگی غیر خدا رها میسازد، درآن دنیا نیز دستگیر امّت خویش است. مسئله «شفاعت» انبیا و اولیا به صفت دستگیری آنها مربوط میشود. حضرت علی(علیهالسلام) با هدایت و ارشاد مردم، در دنیا به دادشان میرسد و با شفاعت از آنها، در آخرت به فریادشان میرسد.
مولوی دستگیری امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را در قصه راهنمایی زنی که کودکش بر روی ناودان رفته بود، چنین بیان میکند:
یک زنی آمد به پیش مرتضی
گرش میخوانم نمیآید به دست
نیست عاقل تا که دریابد چو ما
هم اشارت را نمیداند به دست
از برای حق شمایید،ای مهان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
زود درمان کن که میلرزد دلم
گفت: طفلی را برآور هم به بام
سوی جنساید سبک زان ناودان
زن چنان کرد و چو دید آن طفل او
سوی بام آمد ز متن ناودان
غژ غژا آمد به سوی طفل
زان بود جنس بشر پیغمبران
پس بشر فرمود خود را «مِثْلُکُم»
گفت: شد بر ناودان طفلی مرا
ور هِلَم ترسم که افتد او به پست
گر بگویم کز خطر سوی من آ
ور بداند نشنود این هم بد است
دستگیر این جهان و آن جهان
که به درد از میوه دل بِسکَلَم
تا ببیند جنس خود را آن غلام
جنس بر جنس است عاشق جاودان
جنس خود خوش خوش بدو آورد
جاذب هر جنس را هم جنس دان
طفل وارهید او از فتادن سوی سفل
تا به جنسیت رهند از ناودان
تا به جنس آیید و کم گردید گم.[۹۱]
۴ـ۸ـ امام حسین (علیهالسلام) از نگاه مولوی
در آثار مولانا، عموماً شهید و حسین مترادف یکدیگرند و حتی میتوان گفت که واژه گلگون شهید و مقام عظمای شهادت به اصطلاح فنی انصراف دارد بر شخصیت جامع و یگانه امام حسین (علیهالسلام) که انسان کامل است.
از نگاه مولانا، حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) از سوز و شوق دل الهیاش، هر لحظه طلب استعلای وجودی میکند و حضرت محبوب، آواز قبول وصال سر میدهد؛ «دل» فی حد ذاته عرش پروردگار است و او نیز همچون حسین در پی سفر و معراج به مبدأ اعلی است. در غزل۲۳۰ کلیات شمس، امام حسین (علیهالسلام) سنگ محک و معیار است که دل که جایگاهی است رفیع و همه اعمال و احوال و مقامات وجودی آدمی به آن بستگی دارد، به حسین تشبیه میشود، نه آن که حسین به دل تشبیه شود. از نظر عرفا در نظام هستی خلاصهی موجودات «آدمی» است و خلاصه آدمی «دل» است.[۹۲] و تنها بیت دوم این غزل، کافی است برای بیان نهایت سرسپردگی و شیفتگی مولانا به امام حسین (علیهالسلام). در مقابل چنین مرتبه متعالی، یزید و سمبل کامل جدایی و دوری از حضرت حق جل جلاله است.
شهیدان قافله کربلا، سمبل اعلای شهیدان تاریخند که مقامات سلوک خونین عاشقانه خود را در دشت پر بلای امتحان خونین الهی در کربلا، سرافرازانه گذراندند. آنان به ظاهر مردهاند، اما در واقع به زندگی اعلای طیبه در عالم غیب که برتر است از عالم ظاهر استعلا یافتهاند. مولانا در اینجا شهیدان کربلا را نمونه متعالی آیه شریفه قرآن در باب شهدا برمیشمارد؛ و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.[۹۳]
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-04-17] [ 09:09:00 ب.ظ ]
|