۲٫۱۱

۲٫۵۶

R27

شکل۳-۱۶-نمودار جعبه­ای ضریب آلودگی عناصر در نمونه­های غبار خیابان
از میان هفت عنصری که بیشترین ضریب آلودگی را دارند، چهار عنصر بالقوه سمی سرب، آرسنیک، کادمیم و آنتیموان در بیشتر نمونه­ها دارای ضریب آلودگی بیشتر از ۶ هستند که درجه آلودگی خیلی بالا را نشان می­دهد. سه عنصر مس، روی و قلع نیز آلودگی قابل­توجهی در نمونه­های غبار خیابان در منطقه مورد مطالعه دارند که از بین آنها روی آلودگی بیشتری را نشان می­دهد. این وضعیت درمورد نمونه­های برداشته­شده از معدن باما و کارخانه ذوب­آهن اصفهان، از دیگر نمونه­ها بیشتر است.
به­ طور­کلی آلودگی نمونه­های غبار با توجه به میانگین غلظت عناصر در پوسته زمین، به­گونه ­ای است که تمام نمونه­ها آلودگی بالایی دارند، که از این میان نمونه­های برداشته شده از پلیس­راه مورچه­خورت و کمربندی اصفهان بیشترین درجه آلودگی را دارا هستند. شکل۳-۱۷ وضعیت آلودگی نمونه­های غبار خیابان را در منطقه مورد مطالعه نشان می­دهد.
شکل۳-۱۷- مدل نقطه­ای وضعیت آلودگی نمونه­های غبار خیابان
۳-۴-۷- شاخص آلودگی(Pollution index) و شاخص تجمعی آلودگی(integrated pollution index)
شاخص آلودگی، و شاخص تجمعی آلودگی دو راه دیگر برای توصیف کیفیت محیط­زیست هستند. شاخص آلودگی توسط روابط زیر تعیین می­ شود(Hung, 1987 and Bai et al., 2008):

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

Pi= Ci/ Xa (Ci≤Xa)
Pi= 1+( Ci- Xa) / (Xb- Xa) (Xa< Ci ≤ Xb)
Pi= 2+( Ci – Xb) / ( Xc – Xb) (Xb< Ci≤Xc)
Pi= 3+( Ci- Xc) / (Xc – Xb) (Ci> Xc)
که در آن Ciغلظت مشاهده شده فلز ، Xa مقادیر آستانه غیر­آلوده، Xbمقادیر آستانه با آلودگی کم و Xcمقادیر با آلودگی زیاد است.بر اساس استاندارد کیفیت محیط­زیست چین برای خاک(GB 15618-1995) (SEPAC 1995) گروه یک برای نگه­داشتن غلظت زمینه طبیعی مناسب است، گروه دو مقادیر آستانه برای حفاظت از سلامت انسان­ها و گروه سه می ­تواند برای رشد گیاه استفاده شود. بنابراین Xa,Xb و Xc در روابط بالا می­توانند بر اساس جدول۳-۱۳تعریف شوند.
جدول۳-۱۲-مقادیر آستانه برای فلزات بالقوه سمی بر اساس استاندارد کیفیت زیست­محیطی برای خاک(GB15618-1995).

Zn

Pb

Ni

Cu

Cr

Cd

۱۰۰

۳۵

۴۰

۳۵

۹۰

۰٫۲۰

Xa

۲۰۰

۲۵۰

۶۰

۵۰

۱۵۰

۰٫۳۰

Xb

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...