مترو

استفاده از شبیه سازی به منظور بررسی دقیق تر موضوع

جدول 1-2
6-2- جمع بندی
در این فصل موضوع پایان نامه در ادبیات این رشته جستجو شد. همچنین روش هایی که در تحقیقات قبلی مورد استفاده قرار گرفته بود مورد بررسی قرار گرفت. می توان گفت در این موضوع بطور خاص تحقیقی که بدنبال عدد و کمیت باشد صورت نگرفته است اما تحقیقات زیادی در بخش مترو صورت گرفته که این پایان نامه الهامات زیادی در روش حل و مدلسازی از آنها گرفته است.
فصل سوم
روش شناسی
مقدمه
از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود که یکی از تعاریف جامع به صورت زیر می باشد :
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه حل های معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.[3]

هر تحقیق، تلاشی سیستماتیک و روشمند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مساله است، که بر این اساس تحقیقات صورت گرفته را از نظر هدف انجام تحقیق می توان طبقه بندی نمود. تحقیق حاضر در این پایان نامه بر مبنای هدف جز تحقیقات کاربردی می باشد.
1-3- روش و طرح کلی تحقیق
در این پایان نامه شرکت متروی تهران و حومه مورد مطالعه قرار می گیرد، و سعی خواهد شد با ایجاد تغییرات در قیمت بلیط های مترو در بازه های زمانی مختلف درآمد مترو افزایش یافته ، شاید به بیانی آسایش مسافرانی که ساعات پیک از مترو استفاده می کنند بیشتر شده و هزینه آنهایی که در ساعات غیر پیک از مترو استفاده میکنند کمتر شود. بدین منظور می توان گام های زیر را برای رسیدن به هدف و سرانجام این تحقیق برشمرد و با طی کردن آن به نتیجه مورد نظر دست یافت :
1-1-3- گام اول : بررسی وضعیت
متروی تهران در حال حاضر در خطوط یک، دو، چهار و پنج فعال است.[8] و در هر روز بطور میانگین 1.200.000 سفر در مترو انجام می شود برخی از آمار های مترو در بخش زیر گفته شده است.

شکل1-3
شکل بالا تعداد سفر انجام شده به تفکیک خطوط مترو و مجموع آنها، همچنین به تفکیک فصول نشان می دهد. همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است تقریبا سالیانه 500 میلیون سفر در مترو انجام می شود.
حال به میزان صرفه جویی هزینه ای که توسط مترو انجام شده می پردازیم که در شکل 3-2 بطور کامل نشان داده شده است،

شکل 2-3
این آمار در سال 89 تهیه شده در حالی که اکنون این ارقام بسیار بیشتر از سال 89 می باشد و مترو کاهش چشمگیری در هزینه های مربوط به حمل ونقل دارد.
حال نگاهی به وضعیت متروی تهران در میان 106 متروی جهان می اندازیم تا ببینیم در چه جایگاهی قراردارد:

شکل 3-3
2-1-3- گام دوم : شناخت مسئله
با جمع آوری داده ها و توجه به تعداد مسافران جابجا شده در هر ایستگاه و همچنین تعداد سفرهای انجام شده به مهمترین قسمت داده های توجه می کنیم که در هر سفر چه تعداد ایستگاهی طی می شود یعنی چه درصدی از مسافران یک ایستگاه، چه درصدی دو ایستگاه و…در نهایت چه درصدی بیش از ده ایستگاه را طی می کنند. این اطلاعات کمک می کند تا بدانیم برای هر دسته از مسافران با توجه به مسافتی که طی می کنند بهای بلیط چه اندازه باشد و این کار را برای تمام دسته ها انجام می دهیم.
3-1-3- گام سوم : مدل سازی
در این گام سعی خواهد شد مدلی ریاضی با هدف افزایش درآمد شرکت مترو با توجه به محدودیت های موجود در مسئله که سقف قیمت بهای بلیط و قیمت مطلوب برای مسافران و … میباشد تهیه نمائیم.
4-1-3- گام چهارم : حل مدل
سعی می شود بعد از مدلسازی، مدل به دست آمده با نرم افزارهای مربوطه حل شود و پاسخ های مدل مورد تحلیل قرار بگیرد.
در صفحه بعد مراحل انجام پژوهش را می توان مشاهده نمود
5-1-3- فلوچارت تحقیق
بیان مسئله و بررسی مدل های ریاضی
تشکیل مدل ریاضی غیر خطی برای مسئله
جمع آوری داده ها از شرکت مترو
تعیین تابع هدف ماکزیمم سازی در آمد
تعیین محدودیت های تابع هدف
شبیه سازی و ارزیابی جواب بدست آمده با بهره گرفتن از نرم افزار ED که بدانیم در واقعیت با این جواب بدست آمده چه اتفاقی خواهد افتاد
حل مسئله از روش ضرایب لاگرانژ با بهره گرفتن از نرم افزار matlab
نتیجه گیری و جمع بندی
2-3- شیوه جمع آوری اطلاعات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...