ورود رقبای بخش خصوصی، پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) پایین بودن سطح درآمد جامعه، تحریم های بین المللی
قوت ها
سرمایه و پشتوانه مالی قوی و نیروهای متخصص و خبره، سابقه طولانی در امر بیمه، شبکه توزیع گسترده
ضعف ها
پایین بودن میزان تبلیغات ، تاخیر درصدور بیمه نامه ها، تاخیر در پرداخت خسارات.
مدل سلسه مراتبی و شبکه ای که برای تحلیل SWOT در اینجا پیشنهاد می‌شود از چهار سطح تشکیل شده است. هدف (بهترین استراتژی) نشان دهنده ای سطح اول می‌باشد. سطح دوم گروه های SWOT می‌باشند و سطح سوم عوامل یا فاکتورهای هر گروه SWOT سطح چهارم هم گزینه ها یا استراتژی‎های بدلیل.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در مطالعه موردی صورت گرفته مشاهده می‌شود که وابستگی های میان فاکتورهای هم بر انتخاب استراتژی تاثیر می‌گذارد و هم بر اولویت بندی استراتژی ها در نهایت و برمبنای تحلیل های صورت گرفته می‌توان اینطور گفت که شرکت باید تمرکز خود را برروی دو استراتژی نوآوری وتبلیغات بگذارد.
۲) انصاری و همکارانش در سال ۱۳۸۸ تحقیقاتی با عنوان تحلیل استراتژی و دورنی و بیرونی SWOT دانشکده ی مدیریت واطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داده اند. هدف از این مطالعه، شناخت وضعیت موجود دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشک اصفهان از طریق تحلیل درونی و بیرونی در سال ۱۳۸۶ است در این تحقیق از ترکیب دو روش تحقیق کمی‌و کیفی استفاده شده : افراد جامعه ی تحقیق شامل مدیران و معاونین و کارشناسان و کارمندان دانشکده بودند ۸۵ نفرکه به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار مورداستفاده دو پرسشنامه ی محقق ساخته و مصاحبه به شیوه جلسات بحث گروهی بود برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و تحلیل SWOT استفاده شد یافته ها نشان داد که دانشکده مدیریت از نظر عوامل داخلی و خارجی از نقاط قوت و فرصت های بیشتری برخوردار است و در شرایطی است که میتواند با کمک استراتژی های مورد نظر، به بهره برداری از فرصت های درجهت کاهش ضعف ها و تهدیدات به پردازد. موارد زیر به عنوان عوامل داخلی ( قوت و ضعف ) و عوامل ( فرصت و تهدید ) دانشکده مدیریت واطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معرفی شدند:
نقاط قوت : محیط فیزیکی مناسب، انتشار مجله علمی‌تحقیقی ؛ دسترسی اعضا هیأت علمی‌به اینترنت وجود مراکز تحقیقاتی سه گانه وجود کتابخانه با منابع کم نظیر؛ وجود سه سایت جهت اتصال دانشجویان وارائه آموزش های الکترو نیک ، وجود امکانات سخت افزاری و تجهیزات کمک آموزشی، بها دادن به تشکیل های دانشجویی، تبدیل پروژه های تحقیقاتی دانشجویان به طرح های تحقیقی، وجود اساتید جوان، با انگیزه و متخصص در رشته خود، برگزاری پودمان ها و همایش‎های وزارت بهداشت و دعوت از متخصصین، ارتباط آموزشی و تحقیقی با وزارت بهداشت و پیشگامی‌درارائه طرحهای جدید:
زمینه های قابل بهبود: کمبود اعضای هیأت علمی‌به ویژه استادیار به بالا، تخصیص بیش از حد واحد درسی به هر هیأت علمی‌در طول ترم و نداشتن فرصت مطالعه و تحقیق پایین بودن امکانات رفاهی و ورزشی کارکنان، شفاف نبودن شرح وظایف و مسئولی تها بین نیرو ها؛ کمرنگ شدن انجام کارگروهی در میان اعضای هیأت.
فرصت ها : نیاز به علوم مدیریت وکاربرد آن در سطح جامعه، پذیرش دانشجویان مستعد و جوان، افزایش سازمان های بهداشتی، درمانی جامعه و تنوع نیازهای مدیریتی آنها مهم شدن جنبه های اقتصادی بهداشت و درمانی حتی نزد مدیران غیر بهداشتی، تاکید وزارتخانه بر تاسیس رشته های جدید در دوره های کارشناسی و راه اندازی مقاطع بالاتر، زمینه همکاری دانشکده با بیمارستان ها و ارائه خدمات مشاوره‎ای به آنها ارتقا سطح تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی در جامعه حرفه گرایی در کل کشور و نیاز شدید تکنیکهای مدیریتی و اطلاع رسانی.
تهدیدات: عدم وجود تسهیلات لازم در دانشگاه های علوم پزشکی جهت ادامه تحصیل اساتید عدم شناخت جامعه از رشته های دانشکده و مبهم بودن جایگاه فارغ التحضیلان، نوسانات اقتصادی جامعه که بودجه دانشگاه را متاثر کرده است، تغییرات شدید مدیریتی در سطح دانشگاه و سازمان ها عدم وجود تفکر و نگرش سرمایه ای بودن به بهداشت و درمان، پرداخت دیرهنگام بعضی از کمکهای مالی، اضافه کار به دانشکده، عدم شناخت کافی دانشگاه و جامعه از کارکردهای دانشکده.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بخش های تحقیقی و دانشجویی از نقاط قوت بیشتری برخوردارند و بخش فرهنگی با ضعف های بیشتری مواجه است از جمله مشکلاتی که این دانشکده با آن رویه رو است تغییرات شدید مدیریتی، متمرکز بودن نظام مدیریتی، فقدان تفکر و نگری و برنامه ریزی استراتژیک و بهره برداری از فرصت ها و قوتها می‌تواند برضعف ها و مشکلات فایق اید.
علمی‌و کارکنان جذب نسبتاً بالای نیروی انسانی غیر متخصص در واحدهای دانشکده وجود چارتهای نیروی انسانی قدیمی.
۳) ملکی و همکارانش در سال ۱۳۸۹ تحقیقی با عنوانطراحی و مدلسازی یک ساختار یکپارچه QFD FMEA در مراکز خدمت درمانیانجام دادند. روش تحقیق، شامل مطالعات جامع کتابخانه ای تحقیق گسترده در منابع اطلاعات و سایت های شبکه جهانی اینترنت و نیز مطالعات میدانی است.
هدف این مقاله با تمرکز بر نقاط ضعف و قوت کارهای پیشین ، ارائه یک ساختار یکپارچه از دو ابزار گسترش عملکرد کیفیQuality Func
tion Development – QFD) ( و تجزیه و تحلیل اثرات و حالات خطا ) Faliure mode and effect analysis – FMEA) است که در نهایت بهبود خدمات بهداشتی و درمانی به گونه ای که بیشترین رضایت را در مشتریان ایجاد نماید. ساختار پیشنهادی دارای چهارمرحله بوده که سه مرحله اول آن استفاده از رویکردQFD است. ورودی مرحله اول خواسته های مشتریان است که از طریق رویکردتعالی سازمانی شناسایی شد و خروجی آن تعیین درجه اهمیت مشخصه‎های کیفی خدمات درمانی است. این مرحله خانه کیفیت مدل QFD را تشکیل می‌دهد در مرحله دوم ترکیب بهینه ای از فعالیت های درمانی قابل اندازه گیری که برای پیاده سازی مشخصه‎ های کیفی در یک مرکز خدمات درمانی مورد نیاز هستند از طریق یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح و با توجه به محدودیت های موجود در سیستم تعیین می‌شود در مرحله سوم، خطاهای بالقوه ناشی از اجرای مهمترین فعالیت های درمانی مرحله دوم که سبب نارضایتی مشتریان شده و کیفیت خدمات ارائه شده را کاهش می‌دهند تعیین می‌شوند در مرحله چهارم به منظور کاهش اثرات مهمترین خطاهای بالقوه خروجی مرحله سوم، رویکرد FMEA اجرا شده و با تعیین درجه خطرآنها، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه لازم جهت حذف و یا کاهش اثرات آنها در سیستم برنامه ریزی می‌شوند به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی یک مثال نیز ارائه شده است که نتایج به دست آمده حاکی از عملکرد مناسب ساختار پیشنهادی است.
۴) خاتون و همکارانش در سال ۱۳۹۰ تحقیقی با عنوان سنجش اراکان چهارگانه گردشگری روستایی با بهره گرفتن از تکنیک SWOT مطالعه موردی: روستاهای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری انجام داده اند از اینرو هدف این مطالعه با بهره گرفتن از تکنیک SWOT وضعیت گرد شگری روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری مشخص و وزن هر کدام از ارکان چهارگانه SWOT روستایی سنجیده شود. جامعه آماری این مطالعه شامل هیجده نفر ازکارشناسان و مسئولین مرتبط با علوم توسعه روستایی و گردشگری بوده است.
نقاط قوت :
وجود زمین جهت واگذاری به سرمایه گذاران در روستاهای هدف گردشگری وجود محصولات و فراورده های محلی برای ارائه به گردشگران وجود مردم ساده و بی تکلف در روستاهای هدف گردشگری ، وجود اداب و رسوم محلی و سنی در روستاهای هدف گردشگری، وجود آداب و رسوم محلی و سنتی در روستاهای هدف گردشگری، وجود طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا، داشتن محیط آرام و ساکت، وجود جاذبه یکتای گردشگری در محیط روستا، نزدیکی با حیات وحش و احتمال تماشای آنها، برخورداری از آب و هوای کاملاً پاک، وجود پتانسیل برای اجرای انواع فعالیت های گردشگری همچون انواع ورزشها، باور مسئولین به دستیابی به محتوی توسعه با مهیا سازی قابلیت‌های گردشگری در روستاهای هدف.
نقاط ضعف :
نارضایتی مردم روستا جهت سرمایه گذاری دربخش گردشگری، عدم وجود برنامه ریزی مدون دولت جهت هدایت سرمایه گذاری روستاهای هدف، نامناسب بودن وضعیت امنیت اجتماعی گردشگران، نامناسب بودن تسهیلات خدمانی، عدم وجود نیروی متخصص و آموزش دیده در روستاهای هدف، توزیع نامناسب گردشگران در فصول مختلف، تضاد میان فرهنگ گردشگران و مردم روستا، تمایل به استفاده اختصاصی از فضای روستادر قالب ویلا و باغ خصوصی، نامناسب بودن زیر ساخت های و امکانات موجود در روستاهای هدف، نامناسب بودن امکانات مربوط به تفریح و ورزشی، عدم آشنایی ساکنان روستا در برخورد با گردشگران، افزایش توجه دولت به برنامه یزی و سرمایه گذاری در بخش گردشگر، وجود تمایل در بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری.
فرصت :
افزایش تمایل جهت گردشگری در بین مردم شهری، وجود دو استان اصفهان و خوزستان به عنوان مراکز گردشگری فرصت، افزایش تمایل به بهره مندی از این فرصت جهت استغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، روستائیان در دولت، وجود آژانس های علاقه مند به استفاده از قابلیت‌های روستاهای هدف، وجود نیروی متحصص در مراکز گردشگری.
تهدید :
افزایش قیمت زمین و خدمات بوجود آمدن مراکز گردشگر پذیر در نقاط دیگر، تراکم جمعیتی در روستاها در فصول گردشگر ناپذیر، ازدیار تخلفات اجتماعی با ورود گردشگر، از بین رفتن فرهنگ محلی وسنتی، تمایل به نزدیک شدن به فرهنگ گردشگران از سوی ساکنان روستا، همسویی ادارات و سازمانهای دولتی جهت گسترش تجهیزات و تاسیسات گردشگری، از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان و فرار حیات وحش، افزایش آلودگی منابع آی و خاک و هوا.
نتایج نشان می‌دهد میزان محدودیت ها (شامل نقاط ضعف و تهدید) در سطح بالاترین نسبت به میزان مزیت ها (شامل نقاط قوت و فرصت ها) است اگر چه مولفه به وجود آمدن مراکز گردشگر پذیر در نقاط دیگر به عنوان مهمترین مولفه تهدید مشخص شد امابه دلیل / فرصت مناسب بودن زیر ساخت های گردشگری همچون راه دسترسی، اماکن اقامتی و تسهیلات رفاهی و همچنین شناخت نادرست گردشگران از گردشگری روستایی در روستاهای مورد مطالعه، همین مولفه موجب تخفیف آسیب پذیری و نیز کاهش تخریب طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا به عنوان مهمترین مولفه قوت توسعه گردشگری روستایی شده است.
۵) قزآانی قمصری و همکارانش در سال ۱۳۹۰ تحقیقی با عنوان عوامل موثر برصادرات فرش دستبافت در قالب ماتریس سوات (SWOT) مطالعه موردی تعاونیهای فرش در استان اصفهان انجام داده اند هدف این تحقق، مطالعه دقیق
ودرک نقاط قوت و فرصتهای موجود و شناخت، نقاط ضعف و تهدید های موجود تعاونیهای فرش استانی اصفهان در نه ماهه اول سال ۱۳۸۸ وارایه راهبردی های مناسبی جهت افزایش توان رقابتی و در نتیجه افزایش میزان صادرات این محصول و از اصل اقتصادی مزیت نسبی در تجارت جهان برای تخصیص بین المللی منابع و عوامل تولید در این صنعت بومی‌و ملی و تاریخی به نحو احسن در جهت رشد و توسعه اقتصادی در مناطق تولید فرش استفاده شود این تحقیق از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده ها برای آزمون فرضیات از نوع توصیفی و پیمایشی است و بعد از تهیه پرسشنامه و بررسی روایی و پایایی آن، یافته های تحقیق به وسیله نرم افزار SPSS تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران تعاونی فرش استان اصفهان در سال ۱۳۸۸ است از ۲۵ تعاونی شهری تعداد ۲۲ پرسشنامه و از ۲۴ تعاونی روستایی۲۰ پرسشنامه تکمیل شده ۲۹ پرسشنامه نیز به صورت تصادفی ساده از ۱۷۰ نفر از صادر کنندگان فرش تکمیل گردید مدل تحقیق براساس آیتم‎های SWOT است که در قالب ۴ فرضیه در زمینه تعاونیهای فرش دستبافت و براساس اهمیت آنها در افزایش صادرات فرش در تحقق آورده شدند فرش دستبافت و براساس اهمیت آنها در افزایش صادرات فرش در تحقق اورده شدند.
فرضیات و تحقق عبارتند از:

    1. تبلیغات مناسب با رویکرد برندسازی در تعاونیهای فرش دستبافت برافزایش صادرات فرش موثر است (تبلیغات )
    1. گرایش به سمت سفارش پذیری در تعاونیهای فرش دستبافت برافزایش صادارت فرش موثر است (سفارش پذیرد)
    1. توجه تعاونیهای فرش دستباف به خواست و نیاز و سلیقه بازارهای جهانی بر افزایش صادرات فرش موثر است ( سلیقه مشتریان)
    1. اعمال مدیریت هزینه در مراحل تولیدو تکمیل فرش دستبافت در تعاونیهای فرش برافزایش صادرات فرش موثر است. ( هزینه یا قیمت تمام شده فرش)

نتایج نشان داد که تبلیغات، شفارش پذیری، توجه به نیاز بازار و مدیریت هزینه توسط تعاونیهای فرش در افزایش صادرات موثرند دراین باره سفارش پذیری فرش کمترین هزینه در فرش دستی بیشترین تاثیر پذیری را ازخصوصیات اجتماعی پاسخگویان دارند.
۲-۶-۲ مطالعات خارجی
۶) آی پی و کو ۱ در سال ۲۰۰۴ در تحقیقی با عنوان: در چارچوب تدوین استراتژی BSQ : ترکیبی ازکارت امتیاز متوازن، SWOT و تجزیه و تحلیل مشخصه های کیفی: انجام داده اند هدف از این تحقیق نشان دادن دستورالعمل های رویه ای به جای ارائه استراتژی واقعی است روش تحقیق یک چارچوب یکپارچه متشکل از BSC (کارت امتیاز متوازن) تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف: فرصت و تهدیدها (SWOT) و گسترش عملکرد کیفی QFD است که نظر سنجی با بهره گرفتن از ۱۳ نفر از اعضای کمیته اجرایی در موسسات موسسه حرفه ای در هنگ کنگ صورت گرفته است و پرسشنامه مقیاس لیکرت ده نقطه، که در آن عدد ۱ اشاره به کم اهمیت بودن و عدد ۱۰ اشاره به مهمترین استفاده شده است.
فرصت ها
گواهی نامه های به رسمیت شناخته شده در هنگ کنگ، مطالبات خدمات با کیفیت، استانداردهای عملیاتی برای شرکتهای متوسط، همکاری بین چین هنگ کنگ و ماکائو T توصیه دولتی برای فن آوری بالا
تهدید
وخامت مالی فردی، فن آوری عالی، رقبا، حمایت کم از دولت های محلی، رکود اقتصادی
نقاط قوت
ثبات مالی، پوشش جغرافیایی مشتری، شهرت شرکت نزد مشتری ، کیفیت محصول نرد مشتری ، یادگیری با گرایش کار آفرینی.
نقاط ضعف
حفظ مشتری، مشتری گرایی، رضایت مشتری، یادگیری انعطاف پذیر و پاسخگو، کیفیت خدمات به مشتریان درآمد (مالی ) چشم انداز(یادگیری)
نتایج تحقیق بیانگر این است که در موسسات حرفه ای هنگ گنک ، نقاط ضعف درآمد و در نقاط قوت ثبات مایل در فرصت ها گواهی نامه های به رسمیت شناخته شده در هنگ کنگ و وخامت مالی فردی دارای بالاترین نمره اهمیت هستند.
۷) ساریسیک و همکارانش[۳۷] در سال ۲۰۱۱ تحقیقی با عنوان نحوه مدیریت گردشگری قایق بادبانی در ترکیه : تحلیل SWOT و استراتژی های مرتبط انجام داده اند هدف اصلی از این تحقیق ارائه وضعیت فعلی و تجزیه و تحلیل شرایط مدیریتی قایق بادبانی گردشگری در ترکیه با اجرای تجزیه و تحلیل فراشناختی و دیدگاه کیفی است.
نقاط قوت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...