برخی مطالعات به­گونه ­ای صورت می­گیرند که داده ­های مربوط به آن­ها تنها یک مرتبه گردآوری می­ شود تا به سوال پژوهش پاسخ گفته شود. این نوع مطالعات را تک­ضربه­ای، مقطعی یا عرضی می­نامند. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۱۴۱) با توجه به زمان کسب اطلاعات که در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۱ است این پژوهش نیز از نوع مقطعی می باشد.
ابزار جمع­آوری اطلاعات
در تعریف ابزار اندازه ­گیری می­توان گفت ابزار اندازه ­گیری وسایلی هستند که محقق به کمک آن­ها قادر است اطلاعات مورد نیاز تحقیق خود را گردآوری کیفی و کمی نماید. (فرهنگی و صفرزاده, ۱۳۸۹, ص. ۲۰۳)
روش های کتابخانه­ای
این روش در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می­گیرد. در همه تحقیقات اعم از توصیفی، همبستگی، تجربی و … محقق می­بایست ادبیات و سوابق مساله و موضوع تحقیق را مطالعه کنند
منابع اطلاعاتی پژوهش به دو دسته: منابع دست اول[۴۵] و منابع دست دوم[۴۶] تقسیم می­شوند. منابع دست­اول حاوی تمام گزارش، یک نظر یا بیانات یک ناظر است و به این دلیل مفصل و در بعضی موارد خیلی فنی است. از جمله منابع دست اول مطالعات تجربی منتشر شده در مجله­ها یا در نظام­های بازیابی اطلاعات، گزارش­های تحقیقی و برخی پایان نامه ها است. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۵۶) در این تحقیق از منابع دست اولی همچون مطالعات تجربی منتشر شده در مجلات و مستندات موجود در پژوهشکده پولی و بانکی کشور و مستندات موجود در کتابخانه­ی بانک مرکزی و سایر مراکز علمی و دانشگاه­ها بهره گرفته شده است. همچنین از منابع دست­دوم که هم­نهاده ی ادبیات نظری و تجربی قبلی است و یک دید کلی درباره مطلب فراهم می ­آورد، مانند کتابهای درسی و مقاله­هایی که وضع دانش موجود را درباره یک موضوع از طریق خلاصه کردن تحقیقات اصلی ارزیابی می کند؛ استفاده شده است. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۵۶) همچنین از پرسشنامه ­های تدوین شده اطلاعات کافی استخراج شده است. اگرچه مصاحبه این برتری را دارد که پژوهشگر به هنگام اجرای آن می تواند با انعطاف پذیری پرسش ها را تغییر و تطبیق دهد ولی برتری پرسشنامه در آن است که اطلاعات از نظر وقت نیرو و هزینه به طور کارآمدتری به دست می­آیند.
پرسشنامه
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده ­های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ­ای از سوال­ها است که پاسخ­دهنده با ملاحظه آن­ها پاسخ لازم را ارائه می­دهد. این پاسخ داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می­دهد. سوال­های پرسشنامه را نوعی محرک به پاسخ می­توان محسوب کرد. از طریق سوال­های پرسشنامه می توان دانش علایق نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می­دهد آگاهی یافت.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای بالا بردن دقت داده ­های گردآوری شده توصیه می­ شود که تکمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ­ها باشد در غیر این صورت باید داده ­های حاصله را با قید احتیاط به کار برد. (فرهنگی و صفرزاده, ۱۳۸۹, ص. ۲۰۴)
طراحی پرسشنامه
برای طراحی پرسشنامه از پرسشنامه استاندارد مقالات مرتبط با آن استفاده گردید. سپس با بهره گرفتن از مبانی نظری و مطالعات انجام شده در ایران تعدیلاتی در این پرسشنامه انجام گرفته است. در این تحقیق به منظور اندازه ­گیری و سنجش پاسخ­های ارائه ­شده از طرف پاسخ ­دهندگان (مشتریان) از مقیاس پنج امتیازی لیکرت استفاده گردیده که از گزینه “کاملا مخالف “تا “کاملا موافقم” را شامل می­گردد. پس از طراحی اولیه پرسشنامه پایانی و روایی آن آزمون گردید جهت انجام آزمایش روایی پرسشنامه­ اولیه توسط متخصصین بانکی و اساتید دانشگاهی متخصص مورد بازبینی قرار گرفت و تعداد ۳۰ پرسشنامه بین مشتریان توزیع گردید و همچنین از آنان خواسته شد که ضمن پاسخگویی به سوالات، موارد ابهام را ذکر نماید. پس از دریافت مشخص گردید که اکثر سوالات مطرح شده برای پاسخگویان مفهوم است و برخی نکات ابهام رفع و اصلاح گردید.
ساختار پرسشنامه
پرسشنامه این تحقیق به منظور تحلیل کمی اطلاعات و نیز جمع­آوری و استفاده از دیدگاه ها و نگرش مصرف­ کنندگان حقوقی بانک ملت تدوین شده است. این پرسشنامه دارای دو بخش است بخش اول اطلاعات جمعیت­شناختی پاسخ­­دهندگان را مورد بررسی قرار می­دهد در این بخش سوالات مرتبط با بهره گرفتن از سیستم بانکداری اینترنتی توسط شرکت، دانش و تجربه کار با کامپیوتر و اینترنت کارکنان شرکت و میانگین مدت زمان استفاده­ی آنان از اینترنت همچنین اجباری یا اختیاری بودن استفاده و وجود بسترقانونی لازم و جنسیت و سن و تحصیلات غالب کارکنان بخش مالی سازمان مورد ارزیابی قرار می­گیرد.
بخش دوم مشتمل برسوالات بسته می­باشد که متغییرهای پژوهش شامل عملکرد و تلاش مورد انتظار، تاثیرات اجتماعی ،تسهیل شرایط و اعتماد به سیستم بانکداری اینترنتی و قصد استفاده از آن را مورد بررسی قرار­می دهد.
در جدول ۱ نمونه ای از گزاره های پرسشنامه مطرح شده است :
جدول ۱۵ نمونه ­ای از پرسشنامه­ مرحله­ پیش تحقیق

گزینه ها

نظرگاه

کاملا موافق
موافق
بدون نظر
مخالف
کاملا مخالف

عملکرد مورد انتظار
بهره گیری از اینترنت بانک

امکان سریعتر انجام دادن وظایف سازمانی کارمندان بخش مالی سازمان را فراهم نموده و زمان مورد نیاز برای انجام مسئولیت های مهم سازمان را کاهش میدهد .

۱ ۲ ۳ ۴ ۵

سبب بهبود عملکرد شغلی کارمندان بخش مالی سازمان می شود.

۲ ۳ ۴ ۵

سبب افزایش بهره­وری در سازمان شده و می تواند کمیت خروجی را در امور مالی با همان میزان تلاش افزایش بدهد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...