فناوری
رایانه ای
سال ۲۰۰۰ ۱۹۷۸ ۱۹۶۸ ۱۹۵۸ ۱۹۴۵
شکل ۱-۲: چرخه حیات گردشگری منبع(پون[۲۰]،۲۳،۱۹۹۷)
وی همچنین به تفاوت‌های موجود نوع قدیمی که مؤلفان غالباً از آن به عنوان گردشگری توده‌ای یاد کرده‌اند و گونه نوین آن از لحاظ خصوصیات مشتریان و الگوهای رفتاری آنها اشاره می‌کند. به عنوان مثال، گردشگری جدید به تجربه کردن موضوعی متفاوت و تعمّق بیشتر در خصوص تاریخ و فرهنگ مقاصد علاقه‌مند است و آگاهی بیشتری نسبت به تأثیر خود در محل یا محیط زیست‌های حساس دارد.
در این باب، به چهار نیروی عمده و کلیدی که این تغییرات دخیل هستند، اشاره دارد:
۱- فن­آوری‌های نوین: برخی از مفسران به پیشرفت‌های حاصل در زمینه فن­آوری به کار رفته در گردشگری اشاره دارند. این پیشرفت‌های سریع و حتی سریع‌تر از تغییرات سرعت بازار مشتری بوده است. این بدین مفهوم است که تقسیم ­بندی مشتریان بایـد با دقت بیشتری انجام پذیرد. مشتری می ­تواند بدون دخالت متصدی تور و با حداقل هزینه و خطر به انتخاب مقصد یا خدمات مربوط بپردازد. به علاوه، حضور انواع فن­آوری به این معنی است که عرضه­کنندگان با حداقل هزینه ممکن می‌توانند با ره­آوردهای گردشگری خود را هماهنگ سازند، به گونه ­ای که بدون متوصل شدن به واکنش سنتی مدیریت مبتنی بر صرفه جویی‌های مقیاس یک مزیت تفاضلی به دست آید.
۲- مشتریان جدید: پون استدلال می­ کند که مشتریان جدید پر­توقع‌ترند و نسبت به شرایط محیط آگاه‌تر، و به جای وقفه‌ای کوتاه در زیر آفتاب در جستجوی کسب تجربه و کیفیت زندگی هستند. کوتاه سخن این که بازار نسبت به بیست سال گذشته گسترده­تر شده و به عنوان یکی از شرایط پیچیده موجود بر سر راه راهبرد بازاریابی استانداردگر است.
۳- حدود رشد: عامل عمده دیگر مربوط به افزایش انواع محدودیت‌ها در کل بخش‌های بازرگانی مربوط به محیط زیست است. هم اکنون این یک اصل پذیرفتنی است که تأمین خدمات گردشگری که مستلزم استفاده بیش ازحد از انرژی و تأثیر‌های عمده برمحیط زیست است، دیگر قابل قبول نیست. سازمان‌های جهانی، دولت‌ها و شرکت‌های چند ملیتی بیش از پیش با آثار منفی و نامطلوب رشد و توسعه آن گونه که در راهبردهای دهه‌ های اخیر پیش بینی شده است مبارزه کرده‌اند.
عملکردجهانی: پون به یک نمونه برتری اشاره دارد که در اصل صرفه­جویی در مقیاس و منحنی تجربه دیگر در تمامی جنبه‌های گردشگری به کار نخواهد رفت. او استدلال می­ کند که نظم جدید به معنای انعطاف پذیری در تأمین خدمات است. جایی که درآن تنــوع و تخصصی­شـدن، نظام‌های قابل انعطاف، تفویض اختیارات و آموزش کارکنان در مقیاس محلی و نو­آوری وجود دارد. این الگو متناسب با بازاریابی است که فایوس سولا (۱۹۹۶) بدرستی آن را این­گونه توصیف می‌کند؛ «از ویژگی‌های عصر نوین گردشگری نخست باید به تقسیم ­بندی بیش از حد تقاضا، نیاز به انعطاف‌پذیری عرضه و توزیع، و نیل به سودآوری از طریق انسجام و یکپارچگی مورب و نظام اقتصادی چند بعدی و ارزش‌های منسجم به جای صرفه‌جویی در مقیاس اشـاره دارد» (لمسدن،۱۳۸۰: ۳۸۶-۳۸۵). در شکل (۲) چهارچوب مخصوص صنعت توریسم، ارتباط آنها، و تأثیر و تأثر هر یک از عوامل نسبت به همدیگر و همچنین نوع تأثیرات مشاهده می‌شود.
ظرفیت حمل
توریست: اشکال گردشگری
تقاضا
تأثیرات گردشگری
خصوصیات مقصد
نسل فشار
مقصد گردشگری
بررسی مهندسی
سازماندهی سیاسی
فرایند‌های محیطی
مالی
ساختاراقتصادی
سیاست
استراتژی‌های
مدیریت
میزان توسعه گردشگری
فیزیکی
خصوصیات گردشگر
اقتصادی
اجتماعی
رهنمود‌های
ظرفیت حمل
اطلاعاتی
بررسی تأثیر
نوع فعالیت گردشگر
میزان استفاده
مدت اقامت
میزان رضایت گردشگر
ویژگی‌های اقتصادی اجتماعی
شکل ۲-۲: چهارچوب مخصوص صنعت گردشگری منبع: (ماتیسون و وال[۲۱]،۶۷:۱۹۸۲).
۴-۴-۲- گردشگری روستایی
تعریف گردشگری روستایی «گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت‌ها و گونه‌های مختلف گردشگری در محیط‌های مختلف روستایی و پیرامون آنها که در بر دارنده آثار مثبت و منفی برای محیط زیست روستا، انسان وطبیعت است» (پاپلی یزدی و سقایی، ۱۳۸۵: ۲۰۱).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در کل می‌توان گسترش علاقه ­مندی به تفریح و سرگرمی مناطق روستایی را به قرن نوزدهم نسبت داد. لین معتقد است که گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت‌های توریستی که در روستا صورت می­گیرد (ارمغان، ۱۳۸۶:­ ۸۰).
در حال­حاضر انسان متمدن امروزی که از فشارهای گوناگون شهرنشینی صنعتی و ماشینی شدن زندگی رنج می برند، تمایل فزاینده‌ای برای روی آوردن بر آرامش طبیعی و ظرافت‌های فرهنگی جوامع روستایی را دارد. گسترش خطوط حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی ما بین مناطق مختلف روستایی و شهرهای جهان وهمچنین شکل گیری و گسترش زمان‌های ارائه خدمات به گردشگران از عوامل عمده برای رونق گرفتن گردشگری روستایی به شماره می آیند(ارمغان، ۱۳۸۶:­ ۱۰۴).
از آثار گردشگران بر روستا می­توان بیان کرد:
۱- ایجاد اشتغال برای نیروی مازاد کار و ایجاد فعالیت‌ها برای کار مازاد.
۲- تنوع اقتصاد روستایی در کنار بخش‌های اقتصادی بالا بردن سطوح در­آمدی خانوار روستایی.
۳- ایجاد تقاضا برای محصولات کشاورزی، صنایع­دستی و دیگر محصولات حاصل از فراوری کشاورزی (پاپلی یزدی و سقایی، ۱۳۸۵،۲۰۱). طرح تثبیت موضوع گردشگری از طریق افزایش اشتغال و درآمد و فروش محصولات مختلف به ارتقاء سطح اقتصاد روستایی کمک می‌کند. در این رابطه شناسایی روستاهایی که نمایندگان خوب ویژگی‌های فرهنگی محلی هستند و ایجاد تسهیلات برای گردشگری در این مناطق و تبلیغ آنها می ­تواند زمینه توسعه گردشگری روستایی را فراهم آورد که می­بایست در اولویت اول برنامه گردشگری روستایی قرار گیرد (کارگر، ۴۳:۱۳۸۵).
۵-۴-۲- گردشگری شهری
گسترش شهرنشینی از عوامل مهم شکل‌گیری جهانگردی قلمداد می‌گردد. توریسم شهری با نگرش‌ها و متدلوژی‌ها خاص توسعه یافته درک می‌شود، تا اینکه پی­برده ‌شود، چرا توریست‌ها به جستجوی تجربه گردشکری شهری تمایل دارند. شاو و ویلیام (۱۹۹۴) بحث می­ کنند که نواحی شهری یک تمرکز جغرافیایی از امکانات با جاذبه‌های مناسب برای بر آورد مشترک نیازهای بازدید­کنندگان و ساکنین ارائه می­ کند.
شاو و ویلیام سه نوع نگرش را ارائه کردند:
تنوع نواحی شهری با در نظر گرفتن وسعت آنها، کارکرد، موقعیت و تاریخ که یگانگی آنهارا برجسته می کند؛
شهرها و شهرک‌ها نواحی چند کارکردی هستند، به معنی اینکه آنها بطور همزمان کارکردهای گوناگون برای گروه‌های متفاوت استفاده کننده ارائه می کنند؛
کارکردهای توریستی شهرها وشهرک‌ها، بطور واقعی تنها بوسیله توریست‌ها و انواع گروه‌های استفاده کننده؛ در نواحی شهری تولید و مصرف می‌شود؛
ورث (۱۹۹۲) دیدگاه توریسم شهری را در سه جنبه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد:
– تهیه امکانات گردشگری در نواحی شهری، نشان دادن (توزیع فضایی اقامتگاه، کل مکان‌های پذیرایی و خدمات توریستی) جایی که از مدل اکولوژیکی استفاده شده است. مضافاً بر اینکه، رویکرد روانی بکار برده شده در عرضه تولید گردشگری بوسیله مقصد مشخص می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...