لاهیجان

۰

۵۰

۱۱

۳۷

سینوپتیک

۲-

۳۰ ساله

هراتبر

۱۸

۵۰

۵۹

۳۶

باران‌سنجی

۱۲۰

۳۰ ساله

دراز لات

۱۷

۵۰

۵۹

۳۶

تبخیر سنجی

۱۲۰۰

۲۱ ساله

مأخذ: اداره کل هواشناسی گیلان
ـ ویژگیهای اقلیمی (درجه حرارت، بارش و … )
کشور ایران با قرار گرفتن بین ۲۵ و ۴۰ درجه عرض جغرافیایی شمالی در منطقه گرم قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دریا کمتر از ۴۷۵ متر است. تقسیم بندی اقلیمی در ایران شامل چهار منطقه می باشد که عبارتند از :
اقلیم معتدل و مرطوب
اقلیم سرد
اقلیم گرم و خشک
اقلیم گرم و مرطوب
استان گیلان به طور کلی در قلمرو آب و هوای معتدل و مرطوب قرار دارد و نمناک ترین منطقه سواحل جنوبی دریای خزر است. عوامل مؤثر در آب و هوای آن عبارتند از : ارتفاع و امتداد کوههای البرز غربی و لاهیجان، مجاورت با دریای خزر، جابجایی توده های هوایی شمالی و غربی، وزش بادهای محلی (گرمیش، باد منجیل) و پوشش متراکم جنگلی.
ورود توده­های هوای شمالی با منشاء قطبی به گیلان به ویژه در فصل پاییز و گاهی اوقات همراهی بادهای غربی با آن، از یک طرف موجب گسترش موج سرما در بخشهای مختلف استان می شود و از طرف دیگر سبب ریزش باران در مناطق پست و هموار و اولین بارش برف و وقوع یخبندان در ارتفاعات می گردد.
ورود توده های هوای غربی که از اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه و دریای سیاه می آیند باعث وزش باد و بارندگی در استان گیلان به ویژه در فصول پاییز و زمستان می شود .
وجود دریای خزر در سرتاسر مرز شمالی استان و بخارآب حاصل از آن سبب افزایش رطوبت نسبی در هوای گیلان شده است که این امر علاوه بر فراهم کردن شرایط مناسب برای ایجاد بارش موجب تعادل دمایی شبانه روز و همچنین فصول گرم و سرد سال می شود.

پراکندگی بارش در نقاط مختلف استان یکسان نیست و از طرف غرب به شرق استان و همچنین از شمال به جنوب از مقدار بارش کاسته می شود.
توزیع فصلی بارش در استان نشان می دهد که پاییز با مجموع ۱/۴۲ درصد بارش سالیانه بیشترین و بهار با مجموع سالیانه ۴۲/۱۴درصد کمترین مقدار بارش را دریافت می­دارند. استان گیلان از بارش تابستانه ی بسیار چشمگیری نسبت به سایر نواحی آب و هوایی برخوردار است به گونه ای که ۲۱/۲۴ درصد بارش سالیانه در این فصل می بارد علت آن گرم بودن سطح زمین و ورود رطوبت زیاد از طریق نسیم دریا به خشکی می باشد.
برای درک بهتر نوع آب و هوای منطقه نمودار عناصر اقلیمی تأثیرگذار در آب و هوای ایستگاه لاهیجان را مورد بررسی قرار می دهیم.
۴-۲-۱-۱- فاکتورهای دمایی
دما، اندازه گیری و سنجش انرژِی گرمایی است که در خاک و هوا قابل اندازه گیری باشد و تغییر در این انرژِی که از خورشید دریافت می شود، بیانگر تغییرات انرژی تابشی است. مقداری از انرژی تابشی خورشید توسط عوارض سطح زمین جذب شده و تبدیل به انرژی حرارتی می شود. این انرژی به شکل دما یا درجه حرارت جلوه می کند و تمام ارگانیسمها به صورت مستقیم از این حرارت متأثرند.(جعفرپور، ابراهیم، ۱۳۸۱).
از آنجایی که دما از عناصر اساسی شناخت هوا محسوب می شود، مطالعه و بررسی آن از ابعاد گوناگون، نظیر رابطه دما با ارتفاع و جابجایی افقی و عمودی و تأثیر آن بر دما و رابطه دما با ناهمواری و جهت آفتابگیری از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مورد از آمار ثبت شده دما در ایستگاه لاهیجان آورده شده ­اند البته باید توجه داشت که آمار ثبت شده حاصل میانگین دمای ماه های مختلف طی سال­های ۱۳۹۲-۱۳۷۸ می باشد که جا دارد علاوه بر مقادیر میانگین دمای سالانه و ماهانه مقادیر مطلق کمینه و بیشینه نیز مورد مطالعه قرار گیرد که در جای خود بحث خواهد شد.
در ایستگاه مورد مطالعه لاهیجان متوسط درجه حرارت سالانه ۱۶٫۳ درجه سانتیگراد می باشد و میانگین سالانه حداکثر مربوط به مرداد ماه و حداقل دما مربوط به بهمن ماه است.
جدول ۴-۳ متوسط درجه حرارت ماهانه و سالانه ایستگاههای مورد استفاده بر حسب سانتی گراد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...