Fuel Type

۹۴۰۰۰(Btu/gal)

۰٫۹۵ ($/gal)

Gallon

Propane /LPgas

۱۳۹۴۰۰(Btu/gal

۰٫۸۱ ($/gal)

Gallon

Fule oil

۱۳۵۰۰۰(Btu/gal)

۰٫۸۵ ($/gal)

Gallon

Kerosene

۳۴۱۳(Btu/KWh)

۰٫۰۸۴ ($/kWh)

KWh

Electricity

۳-۶ محاسبات مصرف انرژی در سیستم سرمایش
برای محاسبه مصرف انرژی سرمایشی در طول دوره سرمایش، پارامتر نسبت راندمان فصلی انرژی[۳۴] تعریف شده است که با بهره گرفتن از آن می توان انرژی مصرفی سیستم سرمایش را تعیین نمود. انرژی مصرفی سرمایشی بر اساس نوع سیستم سرمایش و بازده آن محاسبه می شود. فرض کنید انرژی سرمایشی یک ساختمان E1 کیلو وات ساعت باشد. همچنین فرض کنید سیستم سرمایشی این ساختمان از نوع سیستم سرمایش مرکزی همراه با چیلر تراکمی آب خنک باشد . در این سیستم،برق مصرفی مجموع برق مصرفی کمپرسور چیلر،برج خنک کننده،پمپ ها و فن کوئل ها می باشد. این اجزا به ازای بار سرمایشی مشخص، توان ورودی مشخصی لازم دارند. می توان مجموع برق مصرفی این اجزا به ازای E1 کیلو وات ساعت مصرف انرژی در طول دوره سرمایش را مشخص کرد.اما یک راه ساده تر برای محاسبه مصرف انرژی سرمایشی در طول دوره سرمایش تعرف پارامتر SEER می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر بار سرمایشی ساختمان در طول دوره سرمایش بر حسب Btu محاسبه شود، پارامتر SEER به صورت زیر تعریف می شود
(۳-۱۶)
SEERدر فرمول(۳-۱۶) برای سیستم های تهویه مطبوع مرکزی قدیمی ۶ یا ۷ است،اما در سیستم های تهویه مطبوع مرکزی جدید این عدد بین ۱۵ تا ۱۷ می باشد. حداقلSEERمطابق با استاندارد های جهانی ۱۰ میباشد. برای سیستم های تهویه مطوبع اتاقی پارامتر نسبت راندمان انرژی(EER) تعریف می شود:
((۳-۱۷
EER در فرمول(۳-۱۷) برای سیستم های سرمایشی اتاقی بین ۸ تا ۵/۱۰ می باشد و حداقل آن بر اساس استاندارد های جهانی می باشد. پارامتر مناسب دیگری که برای محاسبه انرژی سیستم سرمایش مورد استفاده قرار می گیرد ضریب عملکرد یا COP[35] می باشد. COP نسبت گرمای گرفته شده تقسیم بر انرژی مورد نیاز ورودی می باشد.
COP= )گرمای گرفته شدهQext(/(Winانرژی مورد نیاز ورودی(
Qext و Win باید واحد یکسان داشته باشند(W-KW) . از این رو COPبدون بعد می باشد. ماکزیمم COP با بهره گرفتن از سیکل کارنو تخمین زده می شود. ( در واقعیت به دلیل افت های موجود این طور نمی شود) به هر حال به هنگام محاسبات مصرف انرژی نیاز است که مقدار COP در نظر گرفته شود. بیشتر تولید کنندگان COP محصولات خود را در بار کامل ارائه می دهند.
COP برای سیستم های تهویه مطبوع مرکزی قدیمی در حدود۷۶/۱ تا ۲ و برای سیستم های مرکزی جدید در حدود ۴ تا ۵ میباشد. همچنین
EER=COP ×۴۱۳/۳
تعاریف فوق خاص صنایع تهویه مطبوع آمریکا می باشد. و در اروپا EERدقیقا مانند COP تعریف می شود. در استاندارد EN814 اروپا بیان COP برای عملکرد گرمایشی پمپ های گرمایی در نظر گرفته شده است. استاندارد۵۹۰/۵۵۰ARI برای سیستم های سرمایشی آب خنک با سیکل تراکمی بخار سه پارامتر را مجاز دانسته استEER,COP,KW/ton . این سه پارامتر با رابطه زیر با هم مرتبط می شوند
Kw/ton=3.516/COP=12/EER
در جدول شماره(۳-۳) لیست سیستم های سرمایشی رایج در کشور و راندمان بکار رفته به عنوان پیش فرض ارائه شده است
جدول شماره(۳-۳) راندمان سیستم های سرمایشی رایج در ایران[۳۰]

ردیف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...