*۱۱۸/۰

۰۲۳/۰-

سبک سردرگم

۰۹۹/۰-

۰۱۸/۰-

۱۰۷/۰

تعهد

**۲۵۳/۰

۰۸۲/۰

*۱۴۲/۰-

*>05/0 * *>01/0
نتایج جدول ۱۵-۴ نشان می دهد که بین سبک دلبستگی ایمن به ترتیب با تعهد (۲۵۳/۰)، با سبک هویت هنجاری (۱۹۵/۰) و با سبک اطلاعاتی (۱۷۴/۰) رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. به طوری که با افزایش سبک دلبستگی ایمن، تعهد، سبک هویت هنجاری و اطلاعاتی افزایش می یابد و بالعکس. همچنین فقط بین سبک دلبستگی اجتنابی و سبک هویت هنجاری (۱۱۸/۰) رابطه مثبت معنی دار وجود دارد، به طوری که با افزایش سبک دلبستگی اجتنابی، سبک هویت هنجاری افزایش می یابد و یا بالعکس. و بین سبک دلبستگی دو سوگرا با تعهد (۱۴۲/۰-) رابطه منفی معنی دار وجود دارد، به طوری که با افزایش سبک دلبستگی دوسوگرا، تعهد کاهش می یابد.خلاصه نتایج
با توجه به اهداف اصلی پژوهش حاضر که مبتنی بر تعیین سهم هر یک از سبک های هویت و سبک های دلبستگی در پیش بینی میزان سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی است و بررسی اینکه آیا سبک های دلبستگی در ایجاد سبک های هویت و تعهد هویت تأثیر گذاراست، نتایج این مطالعه که با بهره گرفتن از رگرسیون چند متغیره حاصل شد، نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری و تعهد هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود داشت. بنابراین، با افزایش نمره سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری و تعهد هویت، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان افزایش یافت.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بین سبک هویت سردرگم و سلامت روان رابطه معنادار وجود نداشت و رابطه سبک هویت سردرگم با پیشرفت تحصیلی منفی بود، به این معنا که با افزایش نمره سبک هویت سردرگم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کاهش یافت .
نتایج تحقیق همچنین بیانگر وجود رابطه بین سبک های دلبستگی و سلامت روان است. بدین صورت که با افزایش نمرات سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی سلامت
روان دانش آموزان افزایش یافت در حالی که این رابطه بین سبک دلبستگی دوسوگرا با
سلامت روان بالعکس است. اما بین سبک های دلبستگی و پیشرفت تحصیلی رابطه
معناداری وجود ندارد .
همچنین نتایج بیانگر وجود رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت است . بین سبک دلبستگی ایمن با سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری و تعهد هویت رابطه مثبت معنا دار یافت شد. این رابطه بین سبک دلبستگی اجتنابی با سبک هویت هنجاری نیز مثبت است و رابطه منفی معنا دار بین سبک دلبستگی دوسوگرا با تعهد هویت وجود دارد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی اختصاص داشت. در این پژوهش همچنین سهم هر یک از سبک های دلبستگی و هویت در پیش بینی میزان سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین نمره سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بین سبک هویت سردرگم و سلامت روان رابطه معنادار وجود نداشت و رابطه سبک هویت سردرگم با پیشرفت تحصیلی منفی معنادار بود. بین سبک های دلبستگی و سلامت روان رابطه وجود داشت، بدین صورت که با افزایش نمرات سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی، سلامت روان افزایش یافت. رابطه بین سبک های دلبستگی و پیشرفت تحصیلی معنادارنبود. همچنین، بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت رابطه وجود داشت. رابطه بین سبک دلبستگی ایمن با سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری و تعهد هویت مثبت معنا دار بود. رابطه بین سبک دلبستگی اجتنابی با سبک هویت هنجاری مثبت معنادار و رابطه بین سبک دلبستگی دوسوگرا با تعهد هویت منفی معنادار بود.
در ادامه ابتدا تحلیل داده های توصیفی ارائه شده است و سپس به بررسی و تفسیر یافته های پژوهش بر اساس سوال های مطرح شده پرداخته شده است .
نتایج تحلیل توصیفی داده ها حاکی از آن است که میانگین پاسخ های افراد در سبک هویت اطلاعاتی (۶۱/۳۸) ، بالاترین میانگین را در مقایسه با میانگین سایر متغیر های پژوهش دارد. این میانگین در مورد سبک هویت هنجاری (۴۴/۳۲) ، سبک هویت سردرگم (۵۵/۲۷) و تعهد هویت (۹۴/۳۵) است.
میانگین پاسخ های افراد در سبک دلبستگی نشان می دهد که بالاترین میانگین مربوط به سبک دلبستگی ایمن (۱۰/۲۴) و پایین ترین میانگین مربوط به سبک دلبستگی اجتنابی(۲۹/۱۵) است. میانگین سبک های دلبستگی دوسوگرا در دانش آموزان (۲۴/۱۸) است.
در رابطه با خرده مقیاس های سلامت روان ، بالاترین میانگین مربوط به خرده مقیاس کارکرد اجتماعی(۰۱/۹) و پایین ترین میانگین مربوط به خرده مقیاس جسمانی(۱۲/۶) است. میانگین مربوط به خرده مقیاس اضطرابی _ خواب(۳۶/۸) و خرده مقیاس افسردگی(۳۹/۶) است و میانگین سلامت روان کل در دانش آموزان (۸۹/۲۹) است . میانگین پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان (۶۳/۱۶) است .
بررسی ضرایب همبستگی بین متغیرها نشان می دهد که ضرایب همبستگی بین نمرات سبک هویت اطلاعاتی و سلامت روان کل (۲۰۱/۰-)، سبک هویت هنجاری و سلامت روان کل (۳۲۹/۰-) و تعهد و سلامت روان کل (۳۹۵/۰-) در سطح کمتر از ۰۰۱/۰ معنادار است. بطور کلی می‌توان چنین نتیجه گیری نمود که بین سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد با سلامت روان دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد، اما بین سبک هویت سردرگم با سلامت روان(۰۹۰/۰) رابطه معنادار وجود ندارد. با توجه به اینکه این رابطه منفی است بنابراین با افزایش نمرات سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد، نمره سلامت روان دانش آموزان کاهش می یابد. با توجه به آنکه کاهش نمره در مقیاس سلامت روان، نشانگر سلامت روان بالا است. بنابراین، با افزایش نمرات سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد، سلامت روان دانش آموزان افزایش می یابد. ضرایب تعیین محاسبه شده نشانگر آن است که بطور کلی به ترتیب تعهد (۶۰/۱۵) ، سبک هویت هنجاری (۸۲/۱۰) و سبک هویت اطلاعاتی (۰۴/۴) درصد تغییرات سلامت روان دانش آموزان را تبیین می کنند.
به منظور بررسی نقش سبک های هویت بر سلامت روان نتایج تحلیل های رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام نشان داد که تعهد و سبک هویت هنجاری پیش بینی کننده سلامت روان دانش آموزان است، با توجه به ضرایب Beta سهم تعهد (۳۰۶/۰-) در پیش بینی سلامت روان بیشتر از سهم سبک هویت هنجاری (۱۶۲/۰-) است. منفی بودن ضرایب Beta با توجه به آنکه کاهش نمره در مقیاس سلامت روان نشانگر سلامت روان بالا است، بنابراین، بطور کلی با افزایش نمرات تعهد و سبک هویت هنجاری ، سلامت روان دانش آموزان افزایش می یابد.
این یافته ها با عقاید اریکسون و مارسیا مبنی بر اینکه، هویت نشان نشاط روانی است و هویت در مقابل سردرگمی نشانه یک شخصیت سالم در نوجوانان است ، و نتایج تحقیق برزونسکی(۲۰۰۳) مبنی بر وجود ارتباط مستقیم بین سبک های هویت با متغیر های سلامت روان و همچنین تحقیق جورجنسون (۲۰۰۹) مبنی بر اینکه بیشتر نصف افراد مورد بررسی در تحقیق وی با اختلال شخصیت مرزی دارای سبک هویت اجتنابی بودند، همسو است.
نتایج تحقیق حاضر با نتایج پژوهش ادبی (۱۳۷۹)، پاشا و همکاران (۱۳۸۲)، سعادتی شامیر(۱۳۸۳)، غضنفری(۱۳۸۲)، ولیراس و باسما(۲۰۰۵)، مبنی بر وجود رابطه معنادار مثبت بین سبک های هویت با سلامت عمومی است. بدین صورت که سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با افسردگی ، اضطراب ، علائم جسمانی و عملکرد اجتماعی همبستگی معنادار منفی و بین سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با افسردگی ، اضطراب ، علائم جسمانی واختلال در عملکرد اجتماعی وابستگی معنادار مثبت وجود دارد. همسو است.
ضرایب همبستگی محاسبه شده بین نمرات سبک هویت اطلاعاتی و پیشرفت تحصیلی (۱۵۵/۰) سبک هویت هنجاری و پیشرفت تحصیلی (۱۸۳/۰)، سبک هویت سردرگم و پیشرفت تحصیلی (۱۳۳/۰-) و تعهد و پیشرفت تحصیلی (۳۴/۰)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...