(۱۹-۲) : A و B اعداد فازی شهودی از مجموعه X هستند، عملگر ضرب به صورت زیر تعریف می شود (بوران، ۲۰۰۹):
A B =

۲٫۴٫۶٫ متغیرهای زبانی:

متغیرهای کلامی[۳۱]، متغیرهایی هستند که جنبه های مختلف کلام انسانی را منعکس می کنند و مقادیر آنها محدوده ای از زبان طبیعی تا زبان مصنوعی را نشان می دهد.
تئوری مجموعه های فازی می تواند در کار ابهامات تفکر انسانی و اظهار نظر در تصمیم گیری ها مفید باشد.
اعداد فازی مثلثی نوعی از اعداد فازی هستند که برای تبدیل متغیرهای زبانی مانند خیلی کم (very low) ، کم (low) ، متوسط (Medium) ، زیاد (High) ، خیلی زیاد (very High) به اعداد فازی به کار برده می شوند. تعاریف و توصیفات مربوط به آن در جدول ۳-۲ آمده است که در محاسبه اهمیت معیارها در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۳-۲ تابع عضویت اعداد فازی

متغیر زبانی
عدد فازی مثلثی

خیلی کم (VL)

(۰٫۵ و ۰٫۲ و ۰)

کم (L)

(۰٫۵ و ۰٫۴ و ۰٫۲)

متوسط (M)

(۰٫۸ و ۰٫۶ و ۰٫۴)

زیاد (H)

(۱ و ۰٫۸ و ۰٫۶)

خیلی زیاد (VH)

(۱ و ۰٫۹ و ۰٫۸)

متغیرهای زبانی اهمیت هر یک از معیارها

۲٫۴٫۷٫ تبدیل اعداد فازی به اعداد قطعی

استفاده از اطلاعات فازی در تصمیم گیری، محاسبات و مدل سازی با پیاده سازی نتایج فازی در دنیای واقعی تفاوت دارد. علیرغم اینکه بسیاری از اطلاعات که هر روزه انسان با آن سر و کار دارد فازی هستند، بسیاری از اقدامات یا تصمیماتی که اتخاذ و پیاده می شوند قطعی است. تصمیماتی که توسط ما اتخاذ می شوند، سخت افزار ها و کامپیوترهایی که استفاده می کنیم، همگی بر اساس نظریه دودویی عمل می کنند. به عنوان مثال اگر می خواهیم بر روی تولید یک محصول جدید تصمیم گیری کنیم دو حالت وجود دارد: یا تولید می کنیم یا تولید نمی کنیم، نمی توانیم بگوییم که تقریباً تولید می کنیم. لذا جایی که تحلیل یا محاسبات با اطلاعات فازی انجام می شوند و یا یک مدلی بر اساس ساختار فازی و اطلاعات ورودی فازی ایجاد می شود یا باید محاسبات و مدل طوری عمل نماید که خروجی آن که یک تصمیم یا اقدام قطعی باشد (البته نه در همه موارد، بلکه در مواردی که ماهیت تصمیم حکم می کند که باید قطعی باشد ). یا اینکه با اعمالی یکسری عملکردهایی، نتیجه فازی به نتیجه قطعی تبدیل شود (شو چن ۲۰۰۹).
برای دیفازی کردن اعداد فازی فرمول های متعددی وجود دارد، یکی از فرمول هایی که بهترین مقدار را برای عدد فازی تعیین می کند فرمول BNP (Best non-fuzzy performance) است. که از رابطه زیر قابل محاسبه است (جیمز لیو، ۲۰۰۸):
(۲۰-۲)
BNPij=

۲٫۵٫ تکنیک DEMATEL فازی گروهی

این تکنیک در اواخر ۱۹۷۱، عمدتاً برای بررسی مسائل بسیار پیچیده جهانی به وجود آمد. اهداف استراتژیک و عینی از مسائل جهانی، به منظور دسترسی به راه حل های مناسب، مد نظر قرار گرفت و از خبرگانی در زمینه های علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، رهبرای عقیدتی و هنرمندان برای قضاوت و نظرخواهی استفاده گردید. برای دسترسی به قضاوت خبرگان از مصاحبه و پرسشنامه به صورت مکرر استفاده شد.
سه نوع مختلف از سوالات نیز در این روش به کار می رود:
سوالاتی مربوط به ویژگی ها و شاخص ها (یا راهکارهای) موثر از یک مسئله مفروض؛ سوالاتی مربوط به روابط ممکن از شاخص ها (یا مسائل مختلف) با مشخص نمودن شدت آن روابط به صورت کاردینال (امتیازدهی)، و سوال برای بررسی ماهیت عناصر تشخیص داده شده و نقد از آنها برای بررسی احتمالی و مجدد. DEMATEL برای ساختاردهی به یک دنباله از اطلاعات مفروض کاربرد دارد.
به طوری که شدت ارتباطات را به صورت امتیازدهی مورد بررسی قرار داده، بازخورها توام با اهمیت آنها را تجسس نموده و روابط انتقال ناپذیر را می پذیرد. اگرچه اطلاعات تجربی نشان داده است که (قضاوت خبرگان از ارتباطات مستقیم عناصر با یکدیگر) خصوصیات انتقال پذیری را کم و بیش تامین می نماید (اصغرپور؛ ۱۳۸۲).
قدم های مورد استفاده در تکنیک DEMATEL فازی گروهی:
قدم اول: محاسبه ماتریس میانگین.
فرض می کنیم H تعداد کارشناسان باشد و n تعداد فاکتورهایی باشد که هر کارشناس رسیدگی می کند. هر کارشناس باید درجه تأثیر فاکتور i بر فاکتور j به وسیله امتیازهایی مثل: بدون تأثیر (۰)، تأثیر کم (۱)، تأثیر متوسط (۲)، تأثیر زیاد (۳) و تأثیر خیلی زیاد (۴) بیان نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...