نتایج اجرای مدل مکنون ترفیع نشان­دهنده تایید تناسب مدل است. با توجه به نتایج تخمین غیراستاندارد مدل، نسبت کای­اسکوئر بر درجه آزادی دقیقا در بازه ۲ و ۳ می­باشد و قابل قبول است. مقدار RMSEA مدل برابر ۰٫۰۷۲ و مناسب است، مقدار GFI و AGFI به ترتیب ۹۲ و ۸۸ درصد و همچنین دو شاخص NFI و ANFI به ترتیب برابر ۹۷ و ۹۸ درصد می­باشند که همگی نشان­دهنده مناسب بودن مدل اندازه ­گیری متغیر مکنون تصمیم خرید می­باشند.
شکل ۴-۸ مدل اندازه ­گیری تصمیم خرید در حالت تخمین استاندارد
در بین متغیرهای مشاهده­گر مربوط به متغیر مکنون اعتماد(TR)، متغیر مربوط به سوال ۱ دارای بیشترین درصد همبستگی و متغیر مربوط به سوال ۳ دارای پایین­ترین همبستگی می­باشد. در بین متغیرهای مشاهده­گر مربوط به متغیر مکنون رضایت(PL)، متغیرهای مشاهده­گر مربوط به سوال ۲ دارای بالاترین میزان همبستگی و سوال ۳ دارای کمترین درصد همبستگی با متغیر مکنون کمیت ادراکی می­باشند. همچنین در بین متغیرهای مشاهده­گر مربوط به متغیر مکنون وفاداری(LOY)، متغیرهای مشاهده­گر مربوط به سوال ۱ دارای بالاترین میزان همبستگی و سوال ۳ دارای کمترین درصد همبستگی با متغیر مکنون کمیت ادراکی می­باشند. و در نهایت در بین متغیرهای مشاهده­گر مربوط به متغیر مکنون رضایت(IN2P)، متغیرهای مشاهده­گر مربوط به سوال ۲ دارای بالاترین میزان همبستگی و سوال ۱ دارای کمترین درصد همبستگی با متغیر مکنون کمیت ادراکی می­باشند.
شکل ۴-۹ مدل اندازه گیری تصمیم خرید در حالت معناداری
محاسبه اعداد معنادارای نشان می­دهد که روابط میان تمامی متغیرهای مشاهده­گر با متغیرهای مکنون مربوطه، معنادار می­باشند و همگی دارای عدد معناداری بالاتر از ۲ هستند.
۴-۴-۳ برآورد و آزمون مدل ساختاری پژوهش(مدل کامل)
مدل ساختاری، جزئی از مدل معادله ساختاری است که نشان می­دهد متغیرهای پنهان(و گاهی اوقات آشکار) چگونه بر یکدیگر اثر می­گذارند. پس از اطمینان نسبی از قابل قبول بودن مدل­های اندازه ­گیری حاضر در مدل معادله ساختاری تدوین شده در موقعیتی هستیم که می­توانیم به برآورد و آزمون مدل پیشنهادی پژوهش از طریق مدل­یابی معادلات ساختاری دست بزنیم(قاسمی، ۱۳۸۹). دلیل استفاده از این روش آن است که این مدل قابلیت آن را دارد که به جای بررسی دو به دو و منفک متغیرها، روابط همه متغیرها را به­ طور همزمان تحلیل نماید.
از آنجا که مدل پیشنهادی پژوهش در صدد بررسی روابط علی میان سه متغیر است، به منظور فراهم شدن امکان تحلیل همزمان روابط متغیرها، روش مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد و در تحلیل مدل از نرم­افزار LISREL که یکی از نرم­افزارهای شناخته­شده اجرای مدل­های معادلات ساختاری است، استفاده شد.
۴-۴-۳-۱ نتایج حاصل از تحلیل مسیر و روابط علی میان متغیرهای اصلی پژوهش
متغیرهای تحقیق مسئولیت­اجتماعی، ترفیع و تصمیم ­گیری خرید می‌باشد و تعداد پاسخ ­دهندگان ۱۹۹ نفر بود. نتایج و مدل عمومی این پژوهش با توجه به تأثیر متغیرها بر روی یکدیگر به صورت همزمان پس از پیاده­سازی و اجرا در نرم­افزار LISREL در زیر آمده است. جهت بررسی معنادار بودن رابطه بین متغیرها از آماره t-value استفاده می­ شود. معناداری در سطح خطای ۰۱/۰ بررسی می­ شود بنابراین اگر میزان بارهای عاملی مشاهده شده با آزمون t-value از ۲ کوچکتر محاسبه شود، رابطه معنادار نیست و در نرم افزار لیزرل با رنگ قرمز نمایش داده خواهد شد. بر اساس نتایج مندرج شاخص­ های سنجش هر یک از مقیاس­های مورد استفاده در سطح اطمینان ۱% مقدار آماره t-value بزرگتر از ۲ می­باشد که نشان می­دهد همبستگی­های مشاهده شده معنادار است. در شکل ۴-۱۶ اطلاعات آماری رابطه متغیرها نمایش داده شده است. نمادهایی که در شکل مذکور به کار رفته اند، معرف متغیرها به شرح زیر می باشند:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

CSR: مسئولیت اجتماعی شرکت
PRO: ترفیع
CDM: تصمیم گیری مصرف کننده
شکل ۴-۱۰ اندازه ­گیری مدل با بهره گرفتن از تحلیل­عاملی­تاییدی در حالت ضرایب معنادار
زمانی که مدل دارای ویژگی­های همانندی باشد امکان آزمون آن و ارزیابی مدل فراهم می­ شود. در رابطه با قدرت برازش و اعتبار مدل، شاخص­ های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت که همان طور در جدول ۴-۵ نشان داده‌شده تمام شاخص­ های مورد بررسی نشان می­دهد که مدل از برازش خوبی برخوردار است.
جدول۴-۷ شاخص­ های نیکویی برازش مدل

نتیجه
حد مطلوب
بعد
شاخص
معیارهای ارزش برازش مدل
ردیف
بسیار خوب
< 90/0
۹۵۱/۰

NFI

شاخص برازش هنجار شده
۱
بسیار خوب
< 90/0
۹۰۱/۰

RFI

شاخص برازش نسبی
۲
برازش خوب
< 90/0
۸۹۶/۰

IFI

شاخص برازش اضافی
۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...