نتیجتاً، هدف از پژوهش حاضر بررسی اجوانتی یک دوره کوتاه مدت تمرینی با شدت متوسط بر واکسن HSV-1 میباشد. به علاوه در پژوهش حاضر اثرات اجوانتی دوره کوتاه مدت تمرینی بر ایمنی سلولی و هومورال به تفکیک بررسی خواهد شد بسیاری از مطالعات انجام شده در زمینه واکسن و ورزش تنها به اثرات ایمنی هومورال توجه کردهاند (۱۷).

    1. در صورت داشتن هدف کاربردی بیان نام بهره وران (اعم از موسسات آموزشی و اجرایی و غیره):

انستیتو پاستور – پژوهشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی
نتایج این تحقیق می تواند پاسخگوی نیازهای هم جامعه علمی وهم جامعه ورزشی دراین زمینه باشد؛ به این ترتیب که، با توجه به این یافته ها می توان دریافت که ایا اساسا این بررسی (با توجه به شدت ومدت خاص خود) بر روی سیستم ایمنی بعد از تزریق تاثیر دارد یا خیر و اینکه آیا این تاثیر(درصورت وجود) آنقدرهست که از ورزش به عنوان یک اجوانت استفاده کرد یا نه.
۱۰.جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق در چیست؟
با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که تاکنون پژوهشی در زمینه بررسی هم زمان سیتوکین TGF-B و IL17 در پاسخ به واکسن HSV-1 پس از انجام برنامههای ورزشی مختلف صورت نگرفته است.

    1. روش کار:

الف)مراحل مطالعاتی
استفاده از منابع اصلاعاتی و مقالات معتبر چاپ شده در زمینه کاری.
ب) نمودار گردش کار:
تعداد ۱۰۰ موش نژاد بالبسی در چهار گروه قرار میگیرند ۱- واکسن+یک دوره تمرین کوتاه مدت متوسط ۲- واکسن + یک وهله ورزش استقامتی ۳- گروه واکسن ۴- گروه PBS. دوره تمرین شامل ۶ روز متوالی دویدن با سرعت۲۲ متر بر دقیقه با شیب ۵% که حدود ۹۰-۷۵% VO2max، برای موشها در نظر گرفته میشود به مدت یک ساعت در روز میباشد. یک وهله ورزش شامل دویدن با سرعت۲۲ متر بر دقیقه با شیب ۵% که حدود ۹۰-۷۵% VO2max می باشد خواهد بود. بلافاصله بعد از اولین جلسه ورزش واکسن HSV-1 به صورت درون عضلانی تزریق میگردد. موشهای گروه تمرین ۵ وهله ورزش دیگر بعد از تزریق واکسن را اجرا میکنند. دوره دوم واکسن ۳ هفته بعد از اولین واکسن و واکسن سوم دو هفته بعد از واکسن دوم تزریق میگردد. گروه تمرین بعد از هر وهله واکسن به ترتیب وهله اول دوره ۶ روزه تمرین را خواهند داشت. ۱۴ روز بعد از آخرین واکسن ۲۴ سر موش کشته شده، با جدا کردن طحال تستهای ایمونولوژیکی مربوطه اجرا میشود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کشت سلولهای طحالی و تهیه مایع روئی کشت لنفوسیتهای تحریک شده با ویروس هرپس غیر فعال شده:
به منظور تهیه سوسپانسیون سلولی طحال، پس از طی شدن مدت زمان دو هفته از تزریق آخر واکسن ، موشها نخاعی شده و در الکل هفتاد درجه غوطه ور شده تا استریل گردد سپس در زیر هود لامینار و در شرایط استریل طحال از بدن خارج شده و در پلیت استریل درون بافر PBS سرد قرار گرفته ، حال با کمک ته سرنگ به آرامی له گردیده و به کمک پی پت پاستور بصورت سوسپانسیون در می آید سوسپانسیون مذکور دو بار در PBS سرد و دور g 300 و دمای ۴ درجه سانتیگراد به مدت ده دقیقه شستشو شده و به رسوب بدست آمده بافر لیز کننده به حجم ml5 اضافه نموده و به مدت ۵ دقیقه در دمای اتاق قرار می گیرد در این مدت گلبولهای قرمز لیز شده و جهت خارج نمودن سلولها از شوک اسموتیک به آنها به مقدار ml5 محیط RPMI-1640 + FBS 10% اضافه نموده و پس از عبور سلولها از الک سلولی سه بار در PBS سرد و دور g 300 و دمای ۴ درجه سانتیگراد به مدت ده دقیقه شستشو شده سپس در محیط کشت RPMI-1640 + FBS 10% سوسپانسیون شده و یک نمونه از آن با رنگ تریپان بلو رنگ شده و به کمک لام نئوبار شمارش می گردد در نهایت سلولها را به سوسپانسیون ۳×۱۰ ۶ cell/ml در می آیند.
سنجش سایتوکاینهای TGF-B و IL-17 با روش الایزا:
جهت بررسی پاسخ الگوی سایتوکاینی از سوسپانسیون سلولی بدست آمده در محیط کشت سلولی RPMI+FBS 10% سوسپانسیونی به تعداد ۳ ×۱۰ ۶ cell/ml تهیه نموده و در پلیت ۲۴ خانه ای کشت داده و با آنتی ژن اختصاصی تحریک نموده ، در هر حفره ۶×۱۰ ۶ cell/2ml محیط کشت قرار می گیرد و به مدت ۷۲ساعت در انکوباتور ۳۷ درجه به همراه ۵ درصد CO2 کشت داده شده و پس از ۷۲ ساعت سوپ روئی جمع اوری شده و سنجش سایتوکاینی با کمک کیت مخصوص الایزای سایتوکاین موشی صورت می گیرد. و گزارش بر حسب پیکوگرم در میلی لیتر ارائه می گردد.
ج:روش و ابزار گردآوری اطلاعات : (پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، آزمون، فیش، جدول، نمونه برداری، تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره:)
روش گرد اوردی اطلاعات:
روش پژوهش حاضر از نوع تجربی است که به صورت آزمایشگاهی انجام میشود.
ابزار گرد آوری:
ابزار ووسایل مورد نیاز شامل این موارد خواهد بود:
دستگاه تردمیل – سرمPBS -واکسن HSV1
ثبت اطلاعات : برگه مخصوص ثبت اطلاعات
نمونه گیری خون : گارو،سرنگ۵ سی سی – سرسوزن نمره ۱۸ و۲۰ استریل ، لوله CBC و لوله آزمایش ، پنبه ، الکل، برچسب سفید مخصوص
د: روش تجزیه و تحلیل و جمع بندی اطلاعات :
از روش های آماری شامل آزمون تی و آنالیز واریانس برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده میشود.

    1. جدول زمان بندی مراحل انجام دادن تحقیق از زمان تصویب تا دفاع نهایی

الف- جمع آوری نمونه: ۱۰ روز از تاریخ تصویب طرح تحقیق در شورای پژوهشی
ب- انجام آزمایشات: ۳ ماه
ج- انجام تجزیه و تحلیل های آماری: ۱ ماه پس از پایان تحقیق
د- تدوین نتایج: ۱ ماه پس از جمع آوری تمام داده ها

    1. فهرست منابع و مآخذ (فارسی و غیر فارسی)مورد استفاده درپایان نامه:
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...