۲۳۰

نسل دوم

دامنه‌ی ظهور

۲۰خرداد تا ۲۰ تیر

۱۲۶۰– ۷۸۰

اوج پرواز

هفته اول تیر

۱۰۵۰– ۹۶۰

نسل سوم

دامنه‌ی ظهور

۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور

۲۲۳۵- ۱۷۷۵

اوج پرواز

هفته اول شهریور

۲۰۰۰- ۱۹۰۰

۴- ۶- پیش بینی زمان سمپاشی بر اساس نتایج
مبارزه‌ی شیمیایی برای کنترل کرم خوشه‌خوار علیه لاروها صورت می‌گیرد و باید زمانی اقدام به سمپاشی نمود که تخم‌ها تفریخ و لاروها از تخم بیرون آمده اما به درون میوه نفوذ نکرده باشند. در صورت نفوذ لاروها به میوه، سم‌پاشی مؤثر نبوده و این عمل نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. بنابراین پیش‌بینی دقیق زمان سم‌پاشی می‌تواند برپایه‌ی پایش تخم‌ها صورت گیرد. باید هنگامی که ۷ تا ۱۰ درصد از تخم‌ها تفریخ شدند، اقدام به سمپاشی نمود تا لاروهای بیرون آمده قبل از نفوذ به میوه از بین بروند و لاروهایی که بعد بیرون می‌آیند در اثر تماس با بقایای سم از بین بروند. اما پایش تفریخ تخم‌ها مشکل است و بهتر آن است که پیش بینی زمان سمپاشی بر پایه‌ی شاخصی انجام گیرد که عملی‌ و ملموس‌تر باشد. از همین رو، بیشتر تلاش می‌شود تا پیش‌بینی زمان سمپاشی براساس زمان اوج پرواز انجام شود. برای چنین منظوری با کمک تله‌های فرمونی، ظهور و نوسانات جمعیت حشرات کامل را پایش، و اوج پرواز یا هنگام حداکثر شکار ردیابی می‌شود. سپس حداکثر ۷-۱۰ روز پس از اوج پرواز زمان مناسبی برای سمپاشی می‌باشد. در این منطقه با توجه به این که اوج پرواز دوم اواخر خرداد و اوایل تیر و اوج پرواز سوم در اواخر مرداد تا اوایل شهریور رخ ‌داد، بنابراین زمان مبارزه‌‌ی شیمیایی علیه نسل دوم هفته اول تیر و علیه نسل سوم در اوایل شهریور برآورد می‌شود. چنانچه روز- درجه‌ی لازم برای اوج‌های پرواز در منطقه محاسبه شود می‌توان براساس این شاخص نیز اقدام به سمپاشی کرد. در تحقیق حاضر روز- درجه‌های لازم برای دو اوج پرواز دوم و سوم در بند ۴- ۴ و جدول ۴- ۱ آورده شده است. بنابراین، چنان‌چه دما در منطقه پایش شود می‌توان براساس این شاخص و در روز-درجه‌های محاسبه شده در صورت وجود آفت اقدام به سمپاشی کرد. البته بهتر آن است که سمپاشی براساس ترکیبی از پایش ظهور و نوسانات جمعیت حشرات کامل و محاسبه‌ی روز-درجه‌ انجام شود. به طوری که چنانچه در روز-درجه‌ی تعیین شده، حشرات به دام افتاده در تله‌ها به حد نصاب لازم رسیدند در آن هنگام اقدام به سم‌اشی گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۷- بحث
همان طور که در بخش بررسی نوشته‌ها آورده شد، تعداد نسل کرم خوشه‌خوار انگور را از یک نسل در رومانی (فیلیپ، ۱۹۸۶)، تا ۵ نسل در ترکمنستان گزارش کرده‌اند. بسیاری از منابع عوامل گوناگونی مانند دما، رطوبت، طول روز، کیفیت غذا در را در تعداد نسل آفت موثر دانسته‌اند، به طور کلی عنوان گردیده است که این آفت در اروپا در عرض‌های جغرافیایی شمالی و مناطق سرد ۲ نسل و در عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر و مناطق معتدل ۳ نسل در سال دارد (گابل و موکو، ۱۹۸۴). در این تحقیق نیز تعداد نسل آفت مزبور سه نسل در سال بود که با پژوهش‌های قبلی همخوانی دارد زیرا بیشتر گزارش‌ها تعداد نسل این آفت را برای کشورهای جنوب اروپا سه نسل در سال گزارش کرده‌اند و با توجه به یکسانی عرض جغرافیایی کشور ایران با این کشورها، داشتن سه نسل برای این آفت در استان فارس منطقی به نظر می‌رسد
امیری و همکاران روز- درجه‌ی لازم برای خوشه‌خوار انگور در نسل اول ۲۲۵ روز-درجه و برای نسل دوم ۷۲۵ و برای نسل سوم ۱۴۲۵ روز-درجه به‌دست آورده‌اند. در تحقیق حاضر روز-درجه حرارت برای نسل اول این آفت در منطقه‌ی بیضا ۲۳۰ روز-درجه، نسل دوم ۷۸۰ روز-درجه و نسل سوم ۱۷۷۵ روز-درجه می‌باشد که تقریباً با یافته‌های فوق الذکر مطابقت دارد. ضمناً روز- درجه موردنیاز برای هرسه نسل در تحقیق امیری و همکاران، ۲۳۷۵ روز-درجه و در تحقیق حاضر ۲۷۸۵ بود. کافرلی و ویتا (۱۹۸۸) طی تحقیقاتی که در ایتالیا انجام دادند، مجموع دمای مؤثر برای نخستین شکار ۱۵۰ روز-درجه و برای نسل دوم و سوم به‌ترتیب ۶۹۹ و ۱۳۰۹ روز-درجه به‌دست آوردند. دلیل این اختلافات زیاد را می‌توان تفاوت در عرض جغرافیایی در دو منطقه بیان نمود.
مقایسه آخرین شکار در تله‌ها در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نشان داد که تداوم شکار در سال ۹۱ اواخر شهریور و درسال ۹۲ دهه اول مهر بود که با مقایسه وضعیت شکار تله‌ها با میانگین درجه حرارت مشخص گردید در سال اول (۹۱)، هنگامی‌که میانگین درجه حرارت به ۲۰ درجه‌ی سلسیوس رسید شب‌پره‌ای شکار نگردید (شکل ۴- ۱۳). در سال دوم (۹۲) زمانی‌که میانگین درجه حرارت ۲۱ درجه‌ی سلسیوس رسید شب‌پره‌ای شکار نگردید (شکل ۴- ۱۴).
نخستین شکار در هر دو سال اواخر دهه سوم فروردین بود و این پژوهش با یافته‌های صابر و همکاران (۱۳۷۷) در آذرشهر همخوانی دارد. همچنین نخستین شکار با یافته‌های پوپا (۲۰۱۲) در رومانی و نصیرزاده و بصیری (۱۳۷۴) در آباده تا حدودی مطابقت دارد.
مجموع دمای موثر در این تحقیق برای نخستین شکار ۲۳۰ روز-درجه برآورد شد. این میزان نیاز گرمایی برای نخستین شکار با یافته‌های میلوناس و همکاران (۲۰۰۱) در یونان، تا حدودی مطابقت دارد. اما پژوهش‌های نصیرزاده و بصیری (۱۳۷۴) در آباده و علوی(۱۳۹۰) در خراسان شمالی اختلاف بسیار زیادی با پژوهش حاضر دارد. دلیل آن را می‌توان اختلافات دمایی در منطقه مورد پژوهش و مناطق ذکر شده بیان نمود.
طول دوره‌ی پرواز در هر سه نسل به ترتیب، نسل اول از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت (۳۰ روز)، نسل دوم از ۲۰خرداد تا ۲۰ تیر (۳۰ روز) و نسل سوم از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور (۳۰ روز) می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...