با توجه به پیچیدگی­های انتخاب مکانیزم مناسب جهت اندازه ­گیری کرنش، در این تحقیق متناسب با محیط انجام تست مسایلی را جهت کاهش نویز، افزایش دقت اندازه ­گیری، سادگی نصب و راه ­اندازی در نظر گرفته شده تا نتایجی دقیق و منطبق بر واقعیت استخراج گردد، لذا تمام ابزارهای اندازه ­گیری با بررسی­های زیاد انتخاب و تهیه گردیده ­است.
مکانیزم اندازه ­گیری کرنش همانگونه که در قسمت­ های فوق بصورت کلی بررسی گردید، از چند قسمت به ترتیب زیر تشکیل شده است.

  • کرنش­سنج
  • سیم­های رابط بین کرنش­سنج و آمپلی­فایر
  • آمپلی­فایر
  • سیستم ثبت داده
  • نرم­افزار تحلیل و ذخیره داده
  • نرم­افزار آنالیز (متلب)

با توجه به اینکه، قسمت­ هایی از این مکانیزم قبلا در بخش­های فوق بصورت مفصل توصیف شده است، به قسمت­ های توصیف نشده می­پردازیم.
شکل (۵-۲۳): کرنش سنج نصب شده
سیم­های رابط از کرنش­سنج­ها به آمپلی­فایر بسیار مهم هستند، چرا که می­توانند مانند یک آنتن امواج موجود در فضا را جذب کنند و به مدار، بعنوان نویز وارد کنند. به همین خاطر این کابل­ها باید دارای پوشش محافظ باشد که به اتصال زمین مدار وصل شود. البته کیفیت این پوشش بسیار در کاهش نویز کمک خواهد کرد (شکل (۵-۲۴)).
شکل (۵-۲۴): سیم­های رابط
پس از سیم­های رابط سیگنال­ها به تقویت‌کننده می­رسد که انتخاب نامناسب آن می‌تواند مقدار زیادی خطا به مدار وارد کند. تقویت­کننده انتخاب شده، آمپلی­­فایر ابزار[۹۷]، با شماره می­باشد که در شکل (۵-۲۵) مشاهده می­ شود.
شکل (۵-۲۵): قسمت­ های تقویت‌کننده
از آنجا که جهت تحلیل و بررسی نتایج تست نیازمند یک رشته از داده می­باشیم که بصورت زمانمند مرتب باشند دستگاه ثبت داده این کار را برای ما انجام می­دهد. دستگاه مورد استفاده در این پایان نامه است (شکل (۲۶-۵))، که قابلیت ثبت داده با فرکانس یک میلیون نمونه بر ثانیه می­باشد و دارای ۱۶ ورودی آنالوگ است که همزمان می ­تواند از ۱۶ سنسور آنالوگ نمونه برداری کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل (۵-۲۶): دستگاه ثبت داده ­ها ]۵۹[
نمای کلی مکانیزم اندازه ­گیری کرنش بصورت شکل (۵-۲۸) می­باشد.
شکل (۵-۲۷): مکانیزم اندازه ­گیری کرنش
فصل ششم: مثال­های حل شده
مثال­های حل شده
۶-۱- مقدمه
بررسی فاکتورهای موثر بر شناسایی توزیع زمانی نیرو و محل اثر نیرو، در آزمایش عملی می ­تواند بسیار ارزشمند باشد. چرا که با کاهش اثرات مخرب و افزایش تاثیر فاکتورهای موثر، می­توان در آزمایش عملی نتایج دقیق­تر و بهتری استخراج نمود و با احاطه بیشتری نسبت به مساله، مشکلات صنعت و جامعه را مرتفع نمود. لذا در ذیل تلاش شده است تا اکثر پارامترهای موثر بررسی شود، که به تفکیک و تفصیل بیان خواهد شد.
۶-۲- مثال­های مدل­سازی شده جهت محاسبه توزیع زمانی نیرو با نرم­افزار
در این بخش تلاش شده است تا تاثیر عوامل مختلف بر شناسایی توزیع زمانی نیرو، روی ورق مورد مطالعه قرار گیرد.
قبل از شناسایی تاثیر عوامل مختلف بر شناسایی توزیع زمانی نیرو، لازم است نسبت به تاثیر ضریب میرایی ساختاری[۹۸] بر کرنش، بررسی­هایی را­ انجام دهیم، چون در شبیه سازی آزمایش و آزمایش عملی حدسی خوبی از حالت میرایی بزنیم. در این مثال جهت اعمال ضریب میرایی بر مساله، از میرایی ساختاری استفاده شده است. لذا نموداری از کرنش ایجاد شده با نیروی مثلثی ۳۰ میلی­ثانیه، با ضرایب میرایی متفاوت در شکل (۶-۱) رسم شده است. ماکزیمم نیرو ۳۵ نیوتن در زمان ۱۵ میلی­ثانیه می­باشد.
مشخصات هندسی ورق مورد بررسی، میلی­متر و به شکل مستطیلی می­باشد. و شرایط تکیه­گاهی آن بصورت دو سر گیردار[۹۹]، بر روی ضلع کوچکتر و دو سر دیگر آزاد می­باشد. مختصات محل اعمال نیرو دقیقا در مرکز ورق میلی­متر می­باشد و مختصات محل کرنش­سنج میلی­متر می­باشد که در راستای عرض مطابق شکل (۶-۲) می­باشد.
شکل(۶-۱): کرنش­ ایجاد شده ناشی از اعمال بار مثلثی ۳۵ نیوتنی در بازه ۳۰ میلی­ثانیه با ضرایب میرایی ساختاری متفاوت که عدد بعد از ضریب میرایی ساختاری می­باشد
همانگونه که در شکل (۶-۱) دیده می­ شود کرنش ایجاد شده با ضریب میرایی ۰۰۱/۰ دارای میرایی بحرانی[۱۰۰] می­باشد. اگر ضرایب میرایی کوچکتر انتخاب شود، سیستم کم میرا[۱۰۱] و چنانچه میرایی بیشتر از این مقدار باشد، همانگونه که در شکل (۶-۱) مشاهده می­گردد سیستم فوق میرا[۱۰۲] می­باشد. این حالت­ها در شناسایی نیرو بسیار تاثیر­گذار است و استراتژیی را در انتخاب پارامترهای شناسایی، پیشنهاد می­ کند که در ادامه بحث خواهد شد [۶۰، ۶۱] .
شکل (۶-۲): ورق مستطیلی مورد مطالعه با شرایط مرزی دو سر گیردار
از آنجا که فرکانس طبیعی در شناسایی توزیع زمانی نیرو، نقش مهمی را ایفا می­ کند. جدول فرکانس طبیعی محاسبه شده از حل مودال[۱۰۳] در انسیس برای ورق فوق، بصورت جدول (۶-۱) آورده شده است، چرا که اعمال نیرو، معادل دوره تناوب ورق می ­تواند باعث تشدید[۱۰۴] شود و شناسایی را با مشکلاتی همراه کند.
جدول (۶-۱): فرکانس­های طبیعی ورق دو سر گیردار

مود
فرکانس طبیعی برحسب هرتز

۱
۶/۶۶

۲
۹/۸۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...