۳-۸ ) مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق

مهمترین مقیاس ‌اندازه‌گیری نگرش ؛ مقیاس لیکرت است. جهت امتیاز دهی و ارزش گزاری کمی پاسخ‌های سوالات مقیاس معمولا از طیف لیکرت ۵ درجه استفاده می‌شود. این پرسشنامه بر اساس پرسشنامه استاندارد شده تحقیق بر مبنای طیف لیکرت به صورت ۵ گزینه ای تدوین شده است (سرمد و همکاران، ۱۳۷۸).
جدول ۳-۴ :ارزش گذاری طیف لیکرت

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

نظر پرسش شوندگان

۱

۲

۳

۴

۵

میزان عامل اندازه گیری

۳-۹) آزمون کفایت نمونه

برای بررسی کفایت نمونه گیری از آزمون [۵۴]KMO استفاده می گردد. شاخص KMO، شاخصی است که کوچک بودن همبستگی جزئی بین متغیرها را بررسی می‌کند، و از این طریق مشخص می کند که واریانس متغیرهای تحقیق، تحت تاثیر واریانس مشترک برخی عامل های پنهان یا اساسی قرار دارد. آزمون بارتلت برای بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرها از آزمون بارتلت استفاده می شود. آزمون بارتلت، آزمونی است که از آن جهت بررسی کفایت نمونه ها در تحلیل عاملی اکتشافی به کار می رود(مومنی،۱۳۸۷). که با توجه به معنی دار بودن آزمون بارتلت می توان گفت که تفکیک عامل ها درست انجام شده است. در خروجی از آنجا که میزان سطح معناداری کمتر از ۵ درصد می باشد بنابراین می توان چنین استنباط نمود که در سطح اطمینان ۹۵ درصد، کفایت مدل پذیرفته می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۳-۵ : نتایج آزمون KMO و بارتلت برای پرسشنامه

آزمون KMO مقیاس کفایت نمونه

۰.۸۵۷

آزمون بارتلت

مجذور خی دو

۲۶۷۱.۹۴۰

درجه آزادی

۷۰۳

سطح معنی داری

۰.۰۰۰

نتایج آزمون KMO، در جدول فوق بالاتر از ۰.۷ می باشد، نشان دهنده کفایت حجم نمونه می باشد. در نتیجه می توان گفت که حجم نمونه مورد نظر در این تحقیق جهت تبیین مناسب و کافی است. همچنین معنی دار بودن آزمون بارتلت ( ۰.۰۵ > سطح معنی داری) نشانگر این است که تحلیل عاملی جهت بررسی و شناسایی این داده ها مناسب است و فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی، رد می شود.

۳-۱۰) روایی[۵۵] و پایایی[۵۶] ابزار اندازه گیری

ابزار سنجش می بایست از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوالات تحقیق جواب دهد. روایی و پایایی ویژگی هایی هستند که هر ابزار سنجشی از جمله پرسش نامه باید دارا باشند(حیدری،۱۳۸۹). پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش، از مقالات برداشته شده و استاندارد می باشد.

۳-۱۰-۱ ) روایی (اعتبار) پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...