ب) سرعت پخش:
در‌‌ این سیستم همیشه بایستی آب با سرعتی کمتر از حداقل سرعت نفوذ خاک بکار رود. چنانچه سیستم به خوبی تنظیم شده باشد هیچ زهابی در زمین بوجود نخواهد آمد.
پ) بهرهبرداری یکنواخت:
مقدار آب مورد نیاز برای آبیاری به یکنواختی و بازده استعمال آن بستگی دارد. بیشترین بازده کاربرد مؤثر به عواملی نظیر دسترسی آب، تجهیزات و کارگر و به علاوه ارزش محصول تولید شده بستگی دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ت) به حداقل رساندن هزینه آبیاری:
استفاده از سیستم‌های بارانی کاملاً قابل حمل به سرمایه‌ی کمتری نیاز دارد اما هزینه‌ی نیروی کارگر در آن بالاتر است در حالیکه در سیستم‌های آبپاش نیمه انتقالی هزینه‌ی آبیاری به حداقل کاهش مییابد.
ث) انتخاب محصول به منظور بازگشت هزینه‌ها:
محصولاتی با ارزش اقتصادی کم نمیتواند استفاده از سیستم بارانی را توجیه کند. از ‌‌این رو،‌‌این نوع سیستم آبیاری تنها برای آن دسته از محصولاتی باید بکار رود که درآمد کافی جهت توجیه هزینه‌های مصرف شده برای اجرای‌‌این سیستم را تأمین کند. اگرچه، استفاده ار روش بارانی محصول سود بهتری را به دلیل بازدهی بالاتر و کاربرد یکنواخت نصیب کشاورزان میکند. گیاهانی که نزدیک به هم کشت میشوند مانند بادام زمینی میتوانند برای‌‌ این روش مطلوبتر باشند.
فاکتورهای وابسته به آبیاری بارانی:
قبل از طراحی و نصب سیستم بارانی باید از دسترسی به تجهیزات و تأسیسات آن اطمینان حاصل کرد. روش آبیاری بارانی به فاکتورهای بسیاری وابستهاند از جمله:
۱) توپوگرافی زمین
۲) مشخصات خاک
۳) نوع محصولات
۴) مقدار و کیفیت آب مصرفی
۵) دسترسی به کارگر و انرژی
۱) توپوگرافی زمین:
زمین‌های زراعی به دسته‌ه ای زیر طبقهبندی می-شوند:
– زمین با توپوگرافی نامنظم
– زمین با شیب تند و ناهموار
– محدوده‌های وسیع مجزا
در تمام دستهبندی‌های فوق، آبیاری بارانی، کاربرد یکنواخت آب را در مزارع شیبدار و موجدار بدون هیچ گونه تلفات خاک، فرسایش و یا فشردگی خاک در حین آبیاری و بدون نیاز به هیچ گونه تسطیح زمین، فراهم میکند. هر چند، حداکثر سرعت پخش آبپاش در شیب‌هایی با درجات مختلف ( که به ۴ درجه اصلی طبقهبندی شدهاند) طبق بافت خاک (از خاک ریز ماسه‌‌ای تا خاک سنگین رسی) باید به خوبی با جدول راهنمای زیر تطابق داشته باشد:
جدول ۳-۱- حداکثر سرعت کاربرد آبپاش برای شیب‌هایی با درجات مختلف و خاک‌هایی با بافت متفاوت منبع: کتاب راهنمای آبیاری بارانی[۸۳]، USAID، واشنگتن[۸۴]، ۱۹۶۸

بافت خاک
(سانتیمتر در ساعت)

شیب ۰تا۵%
(سانتیمتر در ساعت)

شیب ۵تا ۸%
(سانتیمتر در ساعت)

شیب ۸ تا ۱۰%
(سانتیمتر در ساعت)

شیب ۱۲ تا ۱۶%
(سانتیمتر در ساعت)

خاک شنی درشت

۱/۵

۷۵/۳

۵۴/۲

۲۷/۱

خاک سبک شنی

۵۴/۲

۰۳/۲

۵۰/۱

۰۲/۱

لوم سیلتی

۲۷/۱

۰۲/۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...