مقدار مجاز ≥

مقدار مجاز ≥

مقدار مجاز ≥

فشار قابل تحمل پی

۰٫۹ fc

۰٫۵ fc

۰٫۳ fc

تنش مجاز فشاری بتن

۱٫۵ (f’c) ۲/۳

۰٫۶ (f’c) ۲/۳

۰

تنش مجاز کششی بتن

۲-۴- پایداری در برابر واژگونی
الف- محل برایند

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پس از تعیین مجموع نیروهای افقی و عمودی در هر ترکیب بار محل برایند نیروها نسبت به پنجه سد با تقسیم مجموع لنگر نیروها نسبت به پنجه سد، تقسیم بر مجموع نیروهای قائم بدست می آید:
شکل۲-۱۰٫ خلاصه کردن نیرو برای محاسبه واژگونی

  • زمانیکه برایند همه نیروهای قرار گرفته در بالای هر صفحه افقی در داخل یک سوم میانی مقطع قرار بگیرند هیچ تنش کششی در داخل مقطع به وجود نمی آید.
  • در شرایط باگذاری عادی محل برایند در یک سوم میانی مقطع قرار بگیرد تا هیچگونه تنش کششی در این شرایط در مقطع سد ایجاد نشود.

محدوده مجاز

  • در شرایط بارگذاری غیر عادی، نیروی برایند نباید از یک سوم میانی مقطع خارج شود.

محدوده مجاز

  • در شرایط بارگذاری شدید، نیروی برایند باید در داخل مقطع قرار بگیرد و از آن خارج نشود .

محدوده مجاز

  • دقت داریم که اگر برایند نیرو ها خارج از مقطع قرار بگیرد به معنی آن است که مجموع لنگرهای محرک یا واژگون کننده (MO) بیشتر از مجموع لنگرهای مقاوم یا پایدارکننده (MR) شده است و سد واژگون خواهد شد. یعنی در این حالت ضریب اطمینان در برابر واژگونی که در ادامه تعریف می شود مقداری کمتر از یک را اختیار می کند.

۲-۵- پایداری در برابر لغزش
کلیات. پایداری در بربر لغزش بر مبنای یک ضریب اطمینان سنجیده می شود که مقاومت سازه در برابر لغزش را بیان می کند. هنگام بررسی پایداری لغزشی روی صفحات قرار گرفته در داخل بدنه سد و صفحات تکی کف سد از روش سطح گسیختگی تک صفحه ای و روش آنالیز چند گوه ای نیز برای بررسی پایداری لغزشی در صفحات غیر تکی در کف سد و همچنین داخل پی به کار گرفته می شود.
انواع روش های محاسبه ضریب اطمینان در برابر لغزش که بر مبنای تئوری گسیختگی مور-کولمب قرار دارند که به صورت شکل زیر بیان می شود:

شکل۲-۱۱٫ پوش گسیختگی مور-کولمب
در حالت گسیختگی تک صفحه ای دو روش زیر برای محاسبه ضریب اطمینان در برابر لغزش به کار می روند:

  • روش برش اصطکاک :

ضریب اطمینان در این حالت به صورت نسبت نیروی مقاوم در برابر لغزش (TF) به نیروی برشی که تمایل به ایجاد لغزش در صفحه گسیختگی دارد (T) دارد، به صورت زیر تعریف می شود:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...