فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

کتابداران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

۱۰

۴۰/۷%

۱۱۰

۶/۸۱%

۱۵

۱۱%

کتابداران وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور

۱۲

۲/۱۳%

۶۹

۸/۷۵%

۱۰

۱۱%

مجموع کتابداران هر دو سازمان

۲۲

۷۰/۹%

۱۷۹

۳۰/۷۹%

۲۵

۱۱%

بر طبق جدول فوق تعداد فارغ­ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد هر دو سازمان یکسان و برابر ۱۱% کارکنان می­باشد. تعداد کارکنان با مقطع کاردانی در کتابخانه­ های وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی تقریباً دو برابر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می­باشد. در مقابل، تعداد کارکنان لیسانس کتابخانه­ های وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حدود شش درصد از نهاد کتابخانه­ های عمومی بیشتر بوده ­است.

۴-۲-۵٫ اطلاعات جمعیت‌شناختی: تجربه یا سابقه کاری

عملکرد موفق در یک شغل تنها با تخصص و تحصیلات دانشگاهی بدست نمی­آید. برای کارآمدی و موفقیت بیشتر در انجام یک کار مدت زمانی که فرد به آن کار مشغول است نیز اهمیت ویژه­ای دارد. هر چند، در برخی از پژوهش­ها ارتباط معناداری میان تجربه یا سابقه کار با عملکرد شغلی و سایر متغیرهای سازمانی پیدا نشده است، ولی پژوهش­های زیادی نیز وجود دارند که این رابطه را معنادار ارزیابی می­ کنند. در هر صورت، تجربه یا سابقه کاری، به عنوان یک متغیر جمعیت­شناختی، از جمله­ اطلاعاتی است که نیاز به بررسی دارند؛ تا از این طریق سازمان­ها اهمیت بیشتری به نیروهای باتجربه­تر بدهند، و یا بالعکس.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

سؤال مربوط به سابقه یا تجربه­ کاری در این پژوهش شامل شش انتخاب می­شد: کمتر از ۱ سال، ۱ تا ۵ سال، ۵ تا ۱۰ سال، ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۵ تا ۲۰ سال، و بیشتر از ۲۰ سال. به بررسی سابقه یا تجربه کتابداران در کتابخانه­ های عمومی را مورد بررسی قرار می­دهد.
نمودار ۴- ۳٫ سابقه یا تجربه کاری کتابداران کتابخانه‌های عمومی
در حدود ۵۶ درصد (۱۲۶ نفر) کتابداران کتابخانه­ های عمومی شرکت­کننده در پژوهش بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه و تجربه خدمت در این کتابخانه ­ها را داشته اند. همچنین، نزدیک به ۲۲ درصد (۵۰ نفر) آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال، ۱۴ درصد (۳۱ نفر) آن‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۵ درصد (۱۲ نفر) آن‌ها بین ۱ تا ۵ سال، و ۳ درصد (۷ نفر) آن‌ها بیشتر از ۲۰ سال در زمینه کتابداری تجربه و سابقه کار داشته اند. در حالی که هیچ‌کدام از کتابداران گزینه کمتر از ۱ سال را انتخاب نکرده بودند. اما، برای بهتر پی بردن به اختلاف این ویژگی در دو سازمان مورد مطالعه، باید اطلاعات موجود را به صورت نرمال شده نشان دهیم. مقایسه ویژگی تجربه یا سابقه کار کتابداران در دو سازمان مورد مطالعه را نشان می­دهد.
نمودار ۴- ۴٫ مقایسه نمودارهای نرمال شده سابقه یا تجربه کار کتابداران در سازمان‌های مورد مطالعه
طبق ، بیشترین میزان اختلاف میان تجارب کاری کتابداران از سازمان­های مورد مطالعه، طیف ۱۰ تا ۱۵ سال است. در این طیف، کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به شهرداری تهران نزدیک به ۲۵ درصد بیشتر از کتابداران کتابخانه­ های وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور بوده ­است (۶۶ درصد، ۸۹ نفر در مقابل ۴۰ درصد، ۳۷ نفر). اما، در سایر طیف­ها، میزان تجربه­ کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور نسبتاً از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیشتر است. به طور کلی، پس از طیف مذکور، طیف­های ۵ تا ۱۰ سال (۲۵%، ۲۳ نفر در مقایسه با ۲۰%، ۲۷ نفر)، طیف ۱۵ تا ۲۰ سال (۱۹%، ۱۷ نفر در مقایسه با ۱۰%، ۱۴ نفر)، طیف ۱ تا ۵ سال (۸%، ۷ نفر در مقایسه با ۴%، ۵ نفر)، و طیف بیشتر از ۲۰ سال (۸%، ۵ نفر در مقابل صفر درصد)

۴-۲-۶٫ اطلاعات جمعیت‌شناختی: بخش یا محل خدمت

متناسب بودن تخصص و توانایی­های افراد با وظیفه ­ای که به آن‌ها محول می­ شود، مسئله مدیریتی مهمی به شمار می ­آید و احتمالاً جزء وظایف مهم مدیران است. کتابخانه از جمله سازمان­هایی است که وظایف متنوعی در آن به چشم می­خورد؛ از جمله این وظایف می­توان به بخش­های خدمات فنی (شامل فهرست­نویسی، سازماندهی، چکیده­نویسی و …)، خدمات مرجع و اطلاع­رسانی، میز امانت، آماده ­سازی منابع برای خدمات‌رسانی، سفارش و تهیه­ منابع و … اشاره کرد. در کتابخانه­ های بزرگ، معمولاً از نیروی انسانی متخصص برای هر بخش استفاده می­ شود و این وظایف کاملاً از همدیگر مجزا شده ­اند، اما در کتابخانه­ های کوچک به دلیل محدود بودن منابع و خدمات کتابخانه­ای و همچنین صرفه­جویی در نیروی انسانی، معمولاً یک یا چند کارمند قادر به انجام وظایف بخش­های مختلف می­باشند. در تحقیقات مختلف، نتایج متفاوتی از معنادار بودن ارتباط میان این ویژگی با استرس شغلی یا رضایت شغلی بدست آمده است. برخی این رابطه را معنادار و برخی دیگر خلاف این را گزارش کرده ­اند.
در هر صورت، به دلیل کوچک بودن اکثر کتابخانه­ های عمومی مورد مطالعه، بیشتر کتابداران در پاسخ به این سؤال که شما در کدام بخش از کتابخانه مشغول به فعالیت هستید، همه بخش­های کتابخانه را ذکر کرده ­اند و تنها تعداد بسیار کمی از آن‌ها به بخش خاصی به عنوان محل خدمت خود در کتابخانه اشاره کرده ­اند. بنابراین اطلاعات مربوط به این ویژگی به صورت جدول و یا نمودار ارائه نمی­ شود.

۴-۳٫ آمار توصیفی

این بخش به اطلاعات آماره­ های توصیفی مرتبط با متغیرهای مورد بررسی اختصاص دارد. این اطلاعات در قالب جداول و نمودارهایی آورده می­ شود، که امکان مقایسه­ دو سازمان وجود داشته باشد. ابتدا آمار توصیفی کل داده ­های گردآوری­ لشده در ارائه می­ شود و سپس در ادامه به بررسی آمار توصیفی، به تفکیک متغیرها و سازمان­های مورد مطالعه، پرداخته خواهد شد. اطلاعات جدول زیر، شامل حداقل نمره کسب­شده (Min)، حداکثر نمره کسب­شده (Max)، میانگین (M)، انحراف استاندارد (SD)، و کجی (Sk) می­باشد.
جدول ۴- ۳٫ آمار توصیفی مرتبط با متغیرهای مورد مطالعه در کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر تهران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...